• 11.498 nieuwsartikelen
  • 9.041.839 stemmen

Mijn Beste Vriendin Anne Frank (2021)

Oorlog / Drama | 103 minuten

Met onder meer: Aiko Beemsterboer, Josephine Arendsen en Roeland Fernhout

Gesproken taal: Nederlands en Duits

Releasedatum: 9 september 2021

Plot Mijn Beste Vriendin Anne Frank

Het verhaal volgt Hannah Goslar (1928) en Anne Frank (1929). Zij zijn boezemvriendinnen als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Wanneer de familie Frank onderduikt verliezen ze elkaar uit het oog. Drie jaar later, in 1945, volgt een bijzondere ontmoeting tussen de twee meisjes in concentratiekamp Bergen-Belsen. De moedige Hannah zet haar leven op het spel in de hoop haar sterk verzwakte vriendin te helpen.

avatar van martijn011

martijn011

• 2007 berichten

Zeer matige film over een onderwerp wat me juist zo aanspreekt. Na het lezen van het boek van Anne Frank hoopte ik hier en daar nog wat nieuws te ontdekken, maar Ben Sombogaart slaagt erin om een onsamenhangende film neer te zetten die te fragmentarisch is en waarin het acteerwerk zwaar te wensen overlaat.

Dan kan je nog zo'n goed verhaal verfilmen, maar nergens voelde ik de angst of dreigende sfeer die de film toch wel zou moeten bezitten.

Ook Bergen-Belsen is zwaar onder de maat neergezet. Een paar houten huisjes met wat mensen in oude kleding, meer was het niet.

Jammer genoeg is dit niet de film geworden waar ik op gehoopt had. Alhoewel historisch gezien het meeste wel juist lijkt te zijn omdat de regisseur vaak met Hanna Goslar gesproken schijnt te hebben, is het voor een speelfilm echt zwaar onder de maat.

avatar van Boneka

Boneka

Bond,TeBond schreef:

Jeuh, weer een film over Anne Frank/ Amsterdam... En altijd hangt er zo'n walgelijk sfeertje in die Nederlandse producties. Langdradig, raar soms en goedkope opzet. Kortom: stop met films maken. En anders: wist je dat er meer gebeurde in '40-'45: zo zijn Eindhoven/ Arnhem en Nijmegen veel gebombardeerd en er is stevig gevochten! Daar misschien eens aandacht voor. En dan niet zoals bij de slag om de Schelde, over 3 figuren laten gaan met hier en daar een stukje historie, maar groots! De ware slag/ de omvang van de ellende en de vele slachtoffers. Vergeet 020 eens een keer....daar is niet eens strijd geleverd!

A Bridge too Far gaat over Nijmegen en Arnhem.

Opzich is het wel een goed film, alleen als je het boek gelezen hebt valt deze film tegen. Het boek is zeer mooi verteld terwijl in de film alles door elkaar gegooid is door de voortdurende flashbacks. Al bij al is het een goede film en ik zou het zeker aanraden als je van oorlogsverhalen houdt.

avatar van Fransman

Fransman

Ik sluit me aan bij het rustige commentaar van BBarbie te midden van al die verhitte discussies hier over de slechte kwaliteit van deze film. Ik vond het een indrukwekkende en moedig gemaakte film over een minder bekend aspect uit het leven van Anne Frank. Maar niet Anne Frank maar Hannah Goslar staat hier centraal, zoals BBarbie al terecht opmerkte. Ik vond het een mooie en geloofwaardige rol van Josephine Arendsen als Hannah Goslar. Ook het tegenspel van Aiko Beemsterboer als de nogal springerige en wispelturige Anne vond ik prima. Waar ik meer moeite mee had waren de flashbacks van Bergen-Belsen, die ook veel te vroeg in de film verschijnen, terwijl het verhaal van de twee vriendinnen zich nog moet ontwikkelen. Eén scène aan het eind van de film bij de afscheiding van de twee kampen was genoeg geweest.