Nicht Löschbares Feuer (1969)

Alternatieve titel: Inextinguishable Fire

West-Duitsland
Documentaire / Experimenteel

geregisseerd door Harun Farocki
met Gerd Volker Bussäus, Harun Farocki en Caroline Gremm

De films van Harun Farocki zijn constante meditaties op afbeeldingen en hun bronnen. Deze onderzoeken roepen vragen op rond de instellingen die beelden produceren en in omloop brengen. De focus van de regisseur ligt op associaties leggen tussen de strijdkrachten van het leger, de wetenschap en de industrie, die zelf worden bespioneerd en beïnvloed door militaire en civiele technologieën. In Nicht Löschbares Feuer wordt dit geïllustreerd aan de hand van het voorbeeld van Dow Chemical, dat plastic folie produceerde voor huishoudens en tegelijkertijd napalm produceerde voor gebruik in de Vietnamoorlog.