• 8.489.130 stemmen

Geregisseerd door: Kieron J. Walsh

Met onder meer: Louis Talpe, Matteo Simoni en Tara Lee

Releasedatum: 22 oktober 2020

Plot The Racer

"The race is won by the one who suffers the most"

Zomer 1998. De openingsetappes van de Tour de France worden verplaatst naar Ierland. De Belgische renner Dom Chabol is achteraan in de dertig en is al twintig jaar een van de beste ondersteunende wielrenners van de Tour. Het is een opofferende rol - tempo bepalen, de wind blokkeren en ondersteuning bieden om de sprinter van het team naar de overwinning te helpen - winnen is geen optie. Maar Dom koestert in het geheim de wens om eens de gele trui te dragen, slechts één keer voordat zijn carrière voorbij is.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Stefano Drago

Lionel Dardonne

Eric Schultz

kappeuter (crew films)

Vanaf 1 oktober in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Klinkt wel leuk.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Hoop alvast dat we iets meer te zien zullen krijgen dan Coureur (2018). Ben er wel benieuwd naar ook al vind ik sportfilms vrij clichématig. Wil Simoni en Talpe toch het voordeel van de twijfel geven. Mogelijks pik ik hem komende vrijdag of zaterdag mee in de bioscoop.

avatar van wess16

wess16

Hier ben ik erg benieuwd naar! Film kwam vanavond aan bod bij Vive le Vélo op de VRT.

avatar van BarryEgan

BarryEgan

• 2081 stemmen

Blijf hopen dat er ooit een echte goede wielerfilm gemaakt wordt, vrees dat het bij middelmaat zal blijven met deze.

avatar van Ludo92

Ludo92

BarryEgan schreef:

Maar deels wielerfilm, edoch erg goede film: Les Triplettes de Belleville (2003)

avatar van BarryEgan

BarryEgan

• 2081 stemmen

Ludo92 schreef:

Moi.

Moet ik inderdaad nog zien!

avatar van borghesia

borghesia

Leukere film dan ik had gedacht. Het afzien van een prof wielrenner goed in beeld gebracht. Ik ken meerdere goede amateurwielrenners die allen geen prof wilden worden, nu begrijp ik waarom. Het wielrennen is een extreme sport waar karakters worden gevormd. Een wedstrijd is niet zomaar een wedstrijd maar wordt onderdeel van een verhaal. Deze film geeft dat weer.

avatar van vinny70

vinny70

Hoe kan je een film om zeep helpen door Luis Talpe als hoofdrolspeler te nemen!

avatar van stormfox

stormfox

De grootste gedeelte van de film speelt zich af in het hotel, maar desondanks heb ik genoten

van deze wielrenfilm. En uiteraard was het een genot Jorah Mormont weer te zien acteren.

avatar van barcam

barcam

Heb geen enkele binding met 'de koers' en verwachtingen waren dus laag gespannen.

Toch vond ik een geslaagde film en dit dankzij de prachtige soundtrack, flitsende montage en uitstekende acteurs.

Het is een soort van documentaire over een knecht in de koers en toont ook de schaduwzijde en impact van doping.

Naast Antebellum voor mij één van de betere films dit jaar.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Toch lichtjes verbaasd van de positieve commentaren hier. Ik ben iets minder lovend over de film. Een film waar ik me vaak heb geërgerd. Als je dan toch iets rond de TdF wil doen, doe het dan groots, maar niet op deze manier. Het leek er zelfs in de verste verte niet op. Ik had steeds het gevoel naar een veredelde kermiskoers te zien. Geen proloog hier, ok, kan ik nog mee leven, maar organisatorisch klopte toch één en ander niet.

Ook de wielerploeg zelf vond ik erg amateuristisch. Koud en kil ook met erg onsympathieke wielerploegmaten, om nog maar te zwijgen van de Italiaanse kopman. Moet je daarvoor je uit de pleuris rijden? Ook het koersverloop zelf in de ritten was comedy capers van de hoogste plank met onnozele valpartijen en onlogische tactische keuzes.

Allemaal vrij ongeloofwaardig ook allemaal met wielrenners die de bloemetjes buiten zetten, aanpappen met medisch personeel, renners die eerst niet mogen meedoen en dan plots weer wel, de ploegleiding die amper iets van koers afweet etc...

De dopage daarentegen wel prima in beeld gebracht. Hallucinant zelfs bij momenten met dat water enzo. Voor de rest niet te veel soeps deze film. Jammer...

avatar van schumacher

schumacher

Voor een Belgische film best oke hoor, ik had er trouwens helemaal niks van verwacht en heb me geen seconde zitten vervelen.

Is het een topfilm, nee, dat zeker niet maar dat had ik ook niet verwacht.

Ieder z'n mening maar het kon er mee door voor mij, ik heb zeker qua Belgische films al veel veel minder gezien als dit.

Je moet er gewoon rekening mee houden dat het verhaal voornamelijk over de knecht gaat en doping, al de rest veel minder.

avatar van Fikret8

Fikret8

Sterke film die het doping onderwerp in beeld brengt, gesitueerd in een periode waarin dat de (verborgen) norm was. Daarnaast heeft de film ook veel passie voor wielrennen zelf en doet het daarmee de harten van een wielerliefhebber sneller kloppen (niet vanwege de epo). Tot nu toe mijn favoriet uit 2020 (vanwege weinig concurrentie dit jaar).

avatar van bart007bond

bart007bond

Een erg sterk intigerende film.

Geeft mooi aan hoe hard die sport is.

De UCI dokter, wat een mooie dame , amai.

Vond Talpe erg goed acteren , die heeft wat uurtjes in de sportschool doorgebracht.

Alleen rare keuze op het einde.

Zelfs beklemmend op zijn tijd.

Mooi gefilmd hoe zwaar de finish is.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Ik heb helemaal niks met wielrennen maar ik was erg onder de indruk hiervan. Acteurs-ensemble uitstekend, wielren-scenes uitstekend terwijl ik daar normaliter nooit de lol van inzie. Goeie muziek ook, en een film die me ruim 1,5 uur wist te boeien zonder dat er echte grote hoogtepunten in het verhaal zaten. Heel erg fijn!

avatar van bart007bond

bart007bond

Zomaar de beste film van 2020

avatar van Zjokke

Zjokke

• 1965 stemmen

Goede acteerprestaties maar volgens mij gemaakt door iemand die weinig met wielrennen heeft. Het wielerwereldje en vooral de wedstrijden toch wel zeer amateuristisch in beeld gebracht.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Twee topacteurs uit de Vlaamse filmwereld, maar ondanks hun rol kan de film mij niet bekoren. De focus ligt op een afgedankte 'roze' wielrenner in de dopingwereld en dat is het. Geen hoogtepunten en close ups worden onderdrukt door een enerverende 'beat'-muziekje..

Voor een verloren middag is het een leuke film. Het meest interessante vond ik aan de film dat je ziet hoe het in die jaren ging in de wielerwereld. Geen idee hoe het nu eraan toe gaat maar ok.

De film was onderhoudend maar niet heel spannend of enorm boeiend.

avatar van Pecore

Pecore

Best wel een leuk verhaaltje over een bijna uitgerangeerde wielerknecht. Het speelt zich af in de hoogtijdagen van het dopinggebruik en dat wordt wel aardig gebracht, namelijk louche en laagdrempelig, zonder ethische reflectie. De film wil echter ook het verhaal van de wielrenner vertellen en dat komt niet helemaal uit de verf. De ontwikkeling in het team, de karakters, het is allemaal te eendimensionaal, te simpel. Daarnaast voel je als kijker nergens de hectiek, de spanning, de grootsheid van de Tour. Het allerzwakste zijn de etappes zelf, dat wordt wel heel matig in beeld gebracht, het was net of je naar een computerspelletje keek. Het koersverloop zelf is onrealistisch. Toch een krappe voldoende.

scorsese

Uitstekende film over een ervaren profwielrenner die als knecht meedoet aan de Tour de France en nog nooit een etappe heeft gewonnen. De film speelt zich af tijdens de Tour van 1998 die gekenmerkt wordt door een groot dopingschandaal. De film weet de fysieke en mentale oppoffering die gepaard gaat met het profwielrennen goed neer te zetten en ook de dynamiek binnen het team zorgt voor spanning. Louis Talpe weet te overtuigen in de hoofdrol. Een nipte 4.0 sterren.

avatar van blurp194

blurp194

De corruptie van de wielerwereld. Daar hebben we al eens eerder een film over gezien, maar deze kijk vanuit de positie van de underdog, de waterdrager geloof ik nog niet. En dat levert best een aardige film op.

Dan zie ik wel wat kritiek langskomen dat het niet realistisch zou zijn wat we te zien krijgen, dat valt denk ik wel mee. Als ik in zo’n suf hotel in een Franse provincieplaats zit, heb ik er altijd wel een beeld bij als er boven het bed een haakje of spijkertje in de wand zit - da's niet voor een schilderijtje of zo. En dan ken ik de wielerwereld misschien niet zo heel erg intiem, andere topsporters maak ik wel eens mee aan het ontbijt, en dat gaat toch niet zo heel anders dan wat we hier zien. Alleen de mooie dokter moet ik nog ontmoeten, die zal er wel een beetje bijgeromantiseerd zijn.

Louis Talpe had ik nog niet eerder zien spelen geloof ik, maar hij is - naar redelijkheid - best overtuigend als knecht-wielrenner.

avatar van Ridgemont

Ridgemont

Fisico schreef:
Toch lichtjes verbaasd van de positieve commentaren hier.

Ik ook, vandaar dat ik mijn lage score ook wil motiveren.

Opzich heb ik geen moeite hoe de Tour in beeld wordt gebracht.
Duidelijk met beperkt budget, maar het 4:3 trucje en een goede weergave van 1998 bracht mij wel n de juiste sfeer. Toch in het begin.

De film start ook snedig, tempo ligt hoog en muziek werkt.
Ook Louis Talpe acteert écht goed, aangename verrassing. Helaas werkt het scenario niet mee en kakt het script enorm in. Eerste teken aan de wand is dan toch het telefoontje van de zus met het 'droeve' nieuws en het onbegrip dat daar mee gepaard gaat. Als zus wèèt je dat zo'n koers belangrijk is voor broer, lijkt me dan.. Vervolgens krijgen we een zeer spectaculaire val van Talpe waar hij totaal niets aan overhoudt en mag hij plots niet en dan toch wel deelnemen, zonder duidelijke verhaallijn. Beetje simpel, of lui geschreven. De 'sfeer-race'-stukken uit het begin komen dan nog paar keer terug zonder te variëren waardoor het begint te vervelen, en na een uur is het duidelijk dat de film eigenlijk maar héél weinig om het lijf heeft. Werkelijk idiote scène vond ik het terugkomen op bloedstaal. Liet je het expres vallen? Nogmaals een pluim voor Talpe om het geloofwaardig brengen, maar werkelijk niemand twijfelde daar aan.

Een gemiste kans, het sterke begin en charismatische Talpe deden hopen op een interessante karakterstudie maar werd toch maar een banaal verhaal. 2,5*

avatar van schrans

schrans

Hoewel er zeker intrigerende stukken in voorkwamen zoals rond doping vond ik dit alles bij elkaar maar een mager filmpje met een flauwe plot, mindere acteerprestaties en een regisseur of scenarist die blijkbaar weinig interesse heeft in de sport wielrennen. De wedstrijden kwamen zeer geforceerd, gemaakt en uitleggerig over.

avatar van Serpicos

Serpicos

Belachelijk slechte koersfragmenten met dubieuze verlopen, getuigende van geen koerskennis. Niet te begrijpen.

Fictief verhaaltje kon ook niet boeien.