Coureur (2018)

België

geregisseerd door Kenneth Mercken
met Niels Willaerts, Koen De Graeve en Nicola Rignanese

De jonge Felix groeit op in het wielrenwereldje, een milieu waar geweld en drugs een grote rol spelen. Ook hij wil het maken als wielrenner en treedt in de voetsporen van zijn vader Mathieu, wat van deze zowel een trotse als jaloerse man maakt. Al vrij snel kent Felix een rebelse periode en vertrekt hij naar Italië, waar hij merkt hoezeer doping zijn semi-professionele wielerploeg beheerst.

• Vanaf 9 mei in de bioscoop

avatar van predator
Indrukwekkende film. Een bekend thema, maar heel sterk wordt het sluipende mechanisme richting meer en betere middelen getoond. Maar de film toont tegelijkertijd ook de schoonheid van het wielrennen.

avatar van GoodOldJack
Toch wel verbaasd over t gemiddelde ik kon er als wielerliefhebber weinig mee en als filmliefhebber nog minder.

avatar van Basto
Vond m maar matig. Aangeprezen als een karakterschets, maar dan wel eentje met het tempo van de bezemwagen. Personages zijn ook volledig oninteressant en het missen elke vorm van diepgang. Word ook totaal niet gegrepen door de wielersport.

Zwak 2

avatar van mrklm
Felix Vereekce [Niels Willaerts] probeert datgene te doen wat zijn vader Mathieu [Koen de Graeve] nooit is gelukt: Een carrière najagen als wielerprof. Zijn verlate puberteit betekent echter dat zijn lichaam te weinig testosteron aanmaakt om dat niveau aan te kunnen. Maar onder de begeleiding van ploegdokter Domenico Piacenca [Carlo Ferrante] lijkt alles mogelijk en is elk middel geoorloofd om de prestaties te verhogen. Zo komt Felix terecht in een cultuur waarin het gebruik van doping de normaalste zaak van de wereld is, maar is dat voor hem wel de juiste weg naar een profcarrière?

Stemmig psychologisch drama geeft een zeer gedetailleerd beeld van de dopingcultuur in de wielerwereld. Regisseur Kenneth Mercken toont je als kijker hoe renners, daardoor aangezet door hun teambazen en doktoren, allerlei methodes aangereikt krijgen om de prestatie te verhogen. Het is fascinerend om te zien, maar Mercken slaat hierin door en dat gaat ten koste van karakterisering. De relatie tussen vader en zoon is oppervlakkig uitgewerkt waardoor je als kijker moeilijk sympathie op kunt brengen voor de kansloze missie van Felix (die overigens bijzonder veel lijkt op Bouke Mollema met een Coup Tom Boonen). De beelden van de trainingen de wedstrijden zijn fraai, maar onderstrepen dat Mercken meer interesse heeft in de wielersport dan in zijn hoofdpersonen.