• 8.484.957 stemmen

Met onder meer: Romain Duris, Emma Mackey en Pierre Deladonchamps

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 28 oktober 2021

Plot Eiffel

"You will never look at it the same way again."

In de negentiende eeuw is de ingenieur Gustave Eiffel volop bezig met de wereldtentoonstelling die in 1889 in Parijs zal worden gehouden. Na een succesvolle samenwerking met Frédéric Auguste Bartholdi voor het Vrijheidsbeeld gaat hij nu op zoek naar inspiratie voor de bouw van een monument op het Franse vasteland. Intussen loopt hij opnieuw Adrienne tegen het lijf, een mysterieuze vrouw uit zijn verleden. Ze gaan een passionele relatie aan.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Alle Media

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1977 berichten

Na de serie Sex Education met veel plezier te hebben bekeken ben ik benieuwd hoe Emma Mackey (Meave uit Sex Education) het gaat doen in haar eerste grote rol.

kappeuter (crew films)

Vanaf 2 september in de bioscoop (WW Entertainment)

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Het verhaal van Gustave Eiffel, over wie ik ook niet meer wist dan zijn bijdragen aan het Vrijheidsbeeld en de Eiffeltoren. Het verhaal gaat over de opbouw van de Eiffeltoren, samen met een romantische verhaallijn. Weinig verrassing dus, maar dat wordt best wel goed gemaakt door de straffe aankleding van setting, kostumering en cinematografie. De camera zit op de schouder van de personages en het geheel is op die manier vrij intiem en donker. Dat maakt de opbouw van de Eiffeltoren zelf zeer indrukwekkend met de hoogtes van de werken. Zelfs ondanks het voorspelbare verhaal, wordt de film spannend gebracht. Sterk gedaan dus. Ook al wordt het nooit echt bijzonder, bewonder ik echt wel de visuele aankleding. Mooi gedaan!

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Pff..

Helemaal aan het begin staat er "gebaseerd op reële feiten".
Krijg je vervolgens een film die voor 90 procent gaat over een verzonnen en tot mislukken gedoemde romance. Zo erg tot mislukken gedoemd dat die romance zelfs twee keer mislukt.
Verder krijg je niets over Eiffel te weten, en over het bouwen van die toren eigenlijk ook niets.

Een handvol mooie beelden is alles wat rest, maar die mooie beelden herhalen zichzelf eigenlijk ook steeds. En dan opeens staat die toren daar in al zijn glorie.

Snel vergeten.

Edit: ik zie nu de alternatieve titel: "Eiffel in love". Ja, dat verklaart wel iets.

avatar van mrklm

mrklm

De reputatie van Gustave Eiffel [Romain Duris] heeft een enorme impuls gekregen nu het door hem ontworpen Vrijheidsbeeld is opgeleverd. Hij heeft nu zijn zinnen gezet op de bouw van wat de Eiffeltoren zal worden, maar hij krijgt te maken met allerlei tegenslagen. Bovendien probeert hij Adrienne Bourgès [Emma Mackey], de liefde van zijn leven, definitief voor zich te winnen, ook al is ze getrouwd met de rancuneuze Antoine de Restac [Pierre Deladonchamps] die er alles aan doet om Gustave het leven zuur te maken. Bourboulon was één van de vijf mensen die werkte aan het scenario dat een ongemakkelijk compromis lijkt te zijn tussen een liefdesverhaal en een historisch drama over de bouw van de beroemdste toren ter wereld. Nu is het een rommelige mengelmoes met slechts een paar aardige momenten, ook al leveren de hoofdrolspelers prima werk af.

avatar van Thorongil

Thorongil

Iemand die eigenlijk weet waar deze film te koop is op blu-ray? Zie niets op bol.

avatar van james_cameron

james_cameron

Aardig romantisch drama tegen de achtergrond van wereldtentoonstelling van1889 in Parijs. Heel mooi gemaakt, met prachtig production design en indrukwekkende special effects, maar helaas weten plot en personages niet optimaal te boeien. Herhaaldelijk zakt de boel dan ook een beetje in. Gelukkig is de bouw van de Eiffeltoren en alles dat daarmee te maken heeft dan wel erg interessant, zodat de aandacht er toch goed bij blijft.

avatar van Frankie Boy

Frankie Boy

De film "Eiffel" is mooi gemaakt dat zondermeer.

Wel jammer dat een groot gedeelte van de film alleen maar ging over de romance tussen de heer Eiffel en zijn liefje en mijns insziens te weinig over de bouw van de eiffel toren.

Al om al toch wel een mooie film om te zien.

avatar van Thorongil

Thorongil

Aardige film die gaat over de constructie van de Eiffeltoren. Er wordt ook veel aandacht besteed aan het woelig liefdesleven van ingenieur Gustave Bonickhausen met Adrienne Bourgès.

BBarbie

Ik heb het gevoel dat de film primair bedoeld is als liefdesverhaal en dat de scenaristen zich pas in een later stadium realiseerden dat Gustave Eiffel ook nog een toren had gebouwd. Het samengaan van die twee verhaallijnen is maar matig gelukt met als gevolg dat beide niet erg uit de verf komen. Daar staat tegenover dat de film mooie beelden bevat over de bouw van de Eiffeltoren in zijn diverse stadia. Al met al een aardige film, maar ik denk dat het liefdesleven van ir. Eiffel alsmede de realisering van zijn beroemde toren beter films (meervoud) verdienen.