• 8.222.447 stemmen

Piedone d'Egitto (1979)

Actie / Komedie | 104 minuten

Genre: Actie / Komedie

Alternatieve titels: Platvoet aan de Nijl / Flatfoot on the Nile / Flatfoot in Egypt

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Steno

Met onder meer: Bud Spencer, Enzo Cannavale en Baldwyn Dakile

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Releasedatum: 16 oktober 1980

Over Piedone d'Egitto

Commissaris Rizzo moet de ontvoering oplossen van de dochter van een Amerikaanse oliemagnaat en van een geleerde die een nieuw middel heeft ontdekt om oliebronnen te vinden. Met zijn zwarte protege en zijn onhandige adjudant volgt hij het spoor naar Egypte.

imageimageimageimage

avatar van savi_7

savi_7

echt super deze net zoals deel 1 van deze serie, voor mij de twee leukste Bud Spencer films

avatar van Waku

Waku

Weer een lekkere Bud Spencer knalt er op los film.

Ongeclompiceerd leuk.

avatar van thunderball

thunderball

Iets leuker dan de vorige twee, maar haalt het niet bij de vier vuisten films. Gevecht met al de arabieren is natuurlijk wel een juweeltje!!

avatar van gianni34

gianni34

is een leuke serrie films van echt goede films en ook mooi begin liedje erin ik geef een 4

avatar van basketballerke

basketballerke

Lekker hersenloos vermaak. De gevechten zijn erg leuk om te zien en Bud Spencer is erg grappig.

avatar van Betamax

Betamax

Lekker oudbollige film

Niets meer en niets minder.

Mooie beelden van Egypte.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Enigszins onderhoudende actie met Spencer op dreef, alleen wordt ook hier Hill nogal gemist. Uit de bekende reeks. Gemiddeld.

avatar van Brutus001

Brutus001

Leuke film, met lekkere knokpartijen. zoals we van Spencer gewent zijn, en zo als het leuk was.

avatar van Metalfist

Metalfist

Bud Spencer VS de dwerg

Zo van tijd tot wijlen zet ik graag een Bud Spencer filmpje op. Die staan praktisch altijd garant voor een anderhalf uur vermaak en ik amuseer me er altijd wel mee. De films waar Spencer wordt bijgestaan door Terence Hill zijn op zich nog net iets leuker, maar Spencer heeft solo ook wel een paar amusante knokfilms gemaakt. De Flatfoot reeks is één van de bekendere films van Spencer dus ik verwachtte hier wel wat van.

Al blijkt dit het vierde en laatste deel in de reeks te zijn (voor de geïnteresseerden: de andere titels zijn Flatfoot, Flatfoot in Hong Kong en Flatfoot in Africa) en kan het goed zijn dat de rek er hier al wel uit was. Dat gevoel heb ik alleszins, want Flatfoot on the Nile kan zich niet meten met het betere werk van Spencer. Qua gevechten is hier nog wel wat te beleven (de massa confrontatie met de Arabieren of het gevecht met de dwerg steken er bovenuit), maar de leukere scènes worden nagenoeg compleet onderuitgehaald door het 'olijke' duo genaamd Caputo en Bodo. Ik begrijp zelfs niet goed waarom deze twee überhaupt in de film zijn gestoken, want normaal gezien zorgen de slapstick-achtige gevechten van Spencer voor genoeg humor en heb je niets meer nodig. Voor mijn part hadden ze die er gerust mogen uitlaten en iets meer aandacht hebben besteed aan het plot. Je voelt aan dat er wel een poging is gedaan tot het uitwerken van een ietwat interessant misdaadverhaal (vond het wel leuk dat de professor uiteindelijk gek blijkt te zijn en dat zijn uitvinding niet werkt), maar het komt nogal chaotisch en fragmentarisch over. In ieder geval, hier zat meer in.

Spencer doet hier wel weinig verkeerd. Hij kan zich weer eens laten gaan als een norse en imposante flik en mag zelfs zijn zwemkunsten (Spencer was in een vorig leven Olympisch zwemmer in '52, '56 en '60) tentoon stellen. Zoals daarjuist gezegd is hij beter in zijn sas wanneer hij Hill tegenover zich heeft, maar meestal wordt er nog wel een poging gedaan om een soort van vervanger (een Joe Bugner bijvoorbeeld) te introduceren. Hier is dat dus niet het geval en wordt het eens over een andere boeg gegooid aan de hand van Enzo Cannavale. Die heeft vrij weinig komisch talent (al zal het ook wel meespelen dat zijn klankbord een jongen van pakweg 10 jaar is) en is eigenlijk van de eerste tot de laatste minuut vervelend.

Nah, ik had meer verwacht. Spencer is zoals gewoonlijk wel lekker op dreef en mag zijn vuisten een aantal keer laten gelden, maar de gevechten zijn al komischer geweest. Spencer zelf is dan ook het enige interessante element aan dit Flatfoot deel. Moet zeggen dat ik niet sta te springen om de andere drie.

avatar van Phantasm

Phantasm

Aardige film met leuke knokpartijen, kijkt lekker weg.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1982 berichten

Jeugdsentiment. Vroeger kwamen films van o.a Bud Spencer, Terrence Hill, Louis de Funes en Jerry Lewis ect. regelmatig op tv maar dat is een heel wat minder geworden. En het is zo leuk om die oudjes eens terug te zien. Ik heb in de afgelopen jaren zoveel verzameld, zodat ik regelmatig een gouwe ouwe uit mijn collectie kan gaan kijken. Vandaag dus ook deze film van Bud Spencer gekeken. Mij weer super mee vermaakt. 3.0