• 8.985.266 stemmen

The Salisbury Poisonings (2020)

Drama / Misdaad | Miniserie

Show titel: The Salisbury Poisonings

Genre: Drama / Misdaad

Ontwikkeld door: Adam Patterson en Declan Lawn

Met: Anne-Marie Duff, Rafe Spall en Annabel Scholey

Datum van release: zondag 14 juni 2020

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

• myLum (Lumière) Bekijk miniserie via myLum (Lumière)

Plot The Salisbury Poisonings

4 maart 2018. Hulpdiensten vinden een bewusteloze Sergei en Yulia Skripal op een bankje in het centrum van Salisbury. Ze worden vervoerd naar het ziekenhuis waar artsen moeite hebben om de oorzaak te vinden van de ziekte. DS Nick Bailey moet zijn onderzoek staken wanneer hij zich ook ziek voelt. Tracy Daszkiewicz, de plaatselijke directeur van de gezondheidszorg, woont een noodvergadering bij waarin blijkt dat het hier gaat om een moordaanslag met een onbekend gif. Tracy wordt zich al snel bewust van het potentiële gevaar en besluit om de belangrijkste locaties te sluiten, maar dan blijkt dat het hele stadscentrum besmet zou kunnen zijn. Terwijl Tracy worstelt met de verantwoordelijkheid van de veiligheid van duizenden burgers, gaat het steeds slechter met Nick.

Tracy Daszkiewicz

Ellie Bailey

Ted Daszkiewicz

avatar van Movsin

Movsin

Niet gebracht wat ik er van had verhoopt.
Meer dan op de politieke achtergrond van het gebeuren - We krijgen dat via mediaberichten af en toe voorgeschoteld - wordt er gefocust op de gevolgen van de vergiftiging bij de plaatselijke bevolking, inzonderheid bij de verantwoordelijke voor gezondheidszrog en een politie-officier. Familie van de betrokkenen spelen eveneens een voorname rol en eigenlijk kon dit allemaal niet zo erg overtuigen, laat staan boeien, omwille dat ik niet precies dat verwachte en de eerder matige opbouw van de serie en de zeker niet sensationele vertolkingen.
Bij de aftiteling vernemen we dat de film werd opgedragen aan het enige slachtoffer van vergiftiging. Te vernemen hoe het met de andere personages, amper 2 jaar na de gebeurtenissen, verder ging leek me ook al niet zo nodig.

avatar van LITTLEHOLLYWOOD

LITTLEHOLLYWOOD

Heel aangrijpend verslag van de gebeurtenissen in Salisbury in 2018, mensen werden blootgesteld aan zenuwgas afkomstig van spionnen uit Rusland. Hoofdrolspeelster Anne-Marie Duff brengt haar rol zeer overtuigend, net als de volledige cast trouwens. Wat zijn de Britten toch goed in doku-drama's, zonder te overdrijven zoals de Amerikaanse serie's meestal doen.

avatar van Fortune

Fortune

Wat ik nooit heb begrepen aan deze zaak is dat Skripal 13 jaar in een Russische gevangenis heeft gezeten en als de overheid hem dood wou hebben dat ze dat dus heel makkelijk hadden kunnen doen. Daarnaast is de alibi mij ook altijd onduidelijk geweest. Komt dat terug in deze serie?