Da 5 Bloods (2020)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Spike Lee
met Delroy Lindo, Jonathan Majors en Clarke Peters

'Da 5 Bloods' volgt vier Afrikaans-Amerikaanse veteranen die terugkeren naar de jungle van Vietnam. De mannen gaan op zoek naar het stoffelijk overschot van hun vroegere teamleider en hopen een verborgen schat te vinden. Tijdens hun zoektocht worstelen ze met hun verleden.

avatar van Elchapo
alvinvdv schreef:

Politiek correcte 'meuk'.....?
Wow....

Blijkbaar mag een zwarte regisseur bepaalde wantoestanden binnen de Amerikaanse maatschappij niet aanklagen?
En de 'witten' hebben het altijd gedaan... tja..... zijn het soms de 'zwarten' die de VS/Nederland/België zijn komen kolonialiseren. Ik moet deze film nog gaan bekijken,zit deze filmrecensies even te lezen( doe ik wel vaker vooraf) maar jouw reactieHet gaat hier om filmfans,politieke discussies voeren daar is dit forum volgens mij niet voor bedoeld.By the way: ik houd persoonlijk al Helemaal niet van dat linkse gewauwel van je,en over rechtse rukmongolen......gedraag je een beetje kerel....en ja ik ben best wel rechts so what en zeker geen rascist!!!! Ik laat mij in ieder geval niet de wil op leggen van een linkse pipo de clown....have a nice day

Het feit dat zwarte mannen oververtegenwoordigd waren bij de infanterie tijdens de Viëtnam oorlog....
Het feit dat ze gedurende de Amerikaanse geschiedenis voor alles 'gebruikt' zijn en zelden de vruchten hebben kunnen plukken van hun arbeid met de sociale achterstand als gevolg, een gesel voor de huidige maatschappij.
Is het 'meuk' fundamenteel racisme binnen de Amerikaanse maatschappij aan te klagen?
Want daar zijn de Nederlandse kaasbollen die dwepen en tegen beter weten in vasthouden aan de zielige koloniale figuur als 'zwarte piet' slecht koorknaapjes tegen die hun balletjes nog niet ingedaald zijn... (nee IK ben nu eens niet 'politiek correct' als het om een omschrijving van onze 'noorderburen' gaat...)
Als de rechtse rukmongolen beginnen te panikeren en nepprofieltjes aan te maken, zelfs op Moviemeter dan weet ik dat Spike Lee goed bezig is.

avatar van macrobody
Leland Palmer schreef:
Dat klopt wat je zegt, de film is deels in Thailand geschoten. Echter is het dan niet zo dat een film dan historisch incorrect is natuurlijk. Dat heeft meer betrekking op juist schrijfwerk, etc.

Los hiervan verder, maar voor 'Apocalypse Now' en 'Platoon' is er bijv. geen seconde in Vietnam gefilmd. Je schrikt ervan hoeveel films niet gefilmd zijn op de plaatsen waar ze zich eigenlijk in het verhaal zouden moeten afspelen.

Dat weet ik. De hele serie Tour of Duty is gewoon in California geschoten. Maar die serie en de genoemde films willen niet perse historisch correct zijn. Dat waren films waarin de sfeer en het gevoel van de soldaten werd weergegeven. Spike Lee begint zijn film met historische beelden en foto's van actuele personen dus hij heeft een hele andere insteek. Bij Vietnam denk ik aan ondergrondse tunnels en booby traps, bij Cambodja denk ik aan mijnenvelden die nog niet opgeruimd zijn en bedelaars zonder armen en/of benen en bij Thailand denk ik aan tempels. Ik zeg niet dat er in Vietnam geen oude mijnen liggen of dat er geen tempels zijn. Het is iets aan de kaak stellen en dan zeer geselecteerd je argumenten kiezen, dat stoort mij.

avatar van Leland Palmer
macrobody schreef:
Dat weet ik. De hele serie Tour of Duty is gewoon in California geschoten.
Niet helemaal, aangezien er ook gewoon geschoten is op Hawaï. Maar goed, wat mij betreft staan filmlocaties en historisch correct willen zijn los van elkaar verder. Zo lang het maar geloofwaardig is.

Serieuze miskleun toch.

Ik heb eigenlijk de hele film lang het gevoel gehad naar een comedy te kijken. The Bucket List, maar dan met drie zwarte veteranen in Vietnam. Zelfs de "gruwelijke" of "spannende" scenes (met die mijnen) waren hilarisch. En dan vindt er eentje goud net waar hij naar het toilet moet in het bos. En dan dat gesplitste einde. Half bespottelijke Apocalypse Now rip-off, half jungle JCVD actiefilm. Maar haalt Lee het hier allemaal vandaan

Het enige vermakelijk aan deze film is dat het zo'n warrige ramp is dat het nog wel vermakelijk is om te zien waar het allemaal terecht komt, maar eigenlijk is het pijnlijk dat hij met dit onnoemelijke onding ook nog een serieus onderwerp wil aansnijden. Ik ben geen Lee hater, af en toe maakt hij erg fijne films, maar soms zit hij er toch ook serieus naast. Dit is één van zijn missers.

Dubbel gevoel bij deze film, hij heeft me niet verveeld, er klopte gewoon wat dingen niet in. Oude personen in flashbacks, soms wat komisch, hilarisch zoals het vinden van het goud en sommige gevechten, terwijl hij zo niet bedoeld lijkt...
Aan de andere kant mooie omgeving en decors.

Opnieuw geen lekkere joint van Spike. Het is dat hij recent met BlacKkKlansman aantoonde nog wel degelijk het juiste recept te hebben, anders hadden we na deze veel te lange, weinig opzienbarende oorlogsfilm met
gerust geweten zijn pensioen mogen aanvragen. De vinnigheid en scherpte is er gewoon niet meer bij de kleine man en het resultaat hier is net niet vervelend, maar ook op werkelijk geen enkel front boven het gemiddelde uitkomend. Ook jammer dat hij blijkbaar zijn vroegere krediet bij echte sterren als Samuel L. J. en Denzel W. heeft verspeeld want wellicht had hun aanwezigheid in een hoofdrol hier, in plaats van de eigenlijk al uitgerangeerde B-acteurs die Da 5 Bloods nu bevolken, deze wat doelloze film nog een boost kunnen geven. Zoals het een Netflix gebeuren meestal betaamt redelijk politiek correct, maar dat is niet de Spike Lee die we willen zien.

avatar van rep_robert
Meh. Ik ging met hoge verwachtingen de film in, maar het is niet meer dan een ordinaire Black Lives Matter propagandafilm geworden. Iets dat natuurlijk ook de hoge waarderingen op dit moment vanuit Amerika verklaart. Relevanter kan een film met dit thema niet zijn. An sich hoeft het geen probleem te zijn, maar de manier waarop het allemaal samenvalt maakt de film gewoon erg matig. Spike Lee heeft er op z'n zachtst gezegd een enorme puinhoop van gemaakt.

Het verhaal voelt erg onsamenhangend aan. Ik kreeg nog verwachtingen toen het groepje lekker dansens de kroeg in dook, maar er bleef eigenlijk weinig van over. Dat ze PTSS hebben is duidelijk, maar het rommelige flashbackstructuurtje met mr. Wakanda Black Panther werkt gewoon niet. Het zou de traumatische gebeurtenissen moeten oprakelen, maar ik heb alleen wat matige actiescènes mogen aanschouwen. De Vietnamoorlog is vaker en vooral ook beter in beeld gebracht. Er zijn wat onderlinge spanningen en wat zijplotjes, maar nergens voelen ze oprecht aan of voel je ook de pijn die ze voelen. Dit komt mede dankzij de opgedrongen social justice onderwerpen die Spike Lee continu erdoorheen gooit. Meerdere malen worden er door personages opzichtig personen genoemd en vervolgens volgt er een echte foto van die persoon. Het voelt echt compleet willekeurig aan en haalt de kracht uit veel - in potentie- sterke momenten. Tevens haalt het je ook gewoon uit de film. Zoiets werkt beter aan het eind van de film. Maar dat hebben ze opgevuld om voor de tweede keer te vermelden dat Martin Luther King is vermoord. Nu word je telkens uit de film gerukt en kom je maar niet lekker in de film, waardoor de 2,5 uur echt veel te lang aanvoelt. Hier had wel drie kwartier uit geknipt kunnen worden.

Het is toch jammer dat Spike Lee er zo'n opzichtig lomp filmpje van weet te maken. Maak liever een documentaire waarin je ongegeneerd propaganda voor de Black Lives Matter beweging maakt. Dan weet je wat je krijgt
Nu heb je een soort halfbakken PTSS oorlogsfilm met BLM propaganda tussendoor en aan het eind. Het is gewoon too much, maar Amerikanen smullen ervan op dit moment. Als de storm wat is gaan liggen zullen ze erachter komen dat dit gewoon een matig geregisseerde film is.

Aardige film maar ook niet meer dan dat

In vrijwel alle Amerikaanse oorlogsfilms wordt de rol van zwarte Amerikaanse soldaten schromelijk onderbelicht. Wellicht van de weeromstuit komt Spike Lee met een film over vier zwarte veteranen, die terugkeren naar Vietnam om daar de overblijfselen van een vroegere kameraad te zoeken en en passant een goudschat terug te vinden.

Het resultaat in een geschakeerd, vaak gewelddadig actiedrama, omkaderd door inktzwarte bladzijden uit de recente geschiedenis van Amerika. De Black Lives Matter beweging is momenteel mondjesmaat de strijd om de publieke opinie in Amerika aan het winnen. Ik betwijfel op Spike Lee’s film daaraan een positieve bijdrage levert bij gebrek aan maatschappelijk engagement.

Een film van 2,5 uur???Pffff gemiddelde 2,7.....?? Daar begin ik niet aan..heb ook niks met het thema.

Goed om te weten! Welke films ga je verder allemaal níet kijken?

mister blonde schreef:
Goed om te weten!

Moest je er dan nog op kunnen vertrouwen. Morgen heeft hij de film waarschijnlijk toch gezien ...

avatar van rep_robert
Ben wel nieuwsgierig. Elke film waar Frans zijn meuk post ontstaat er ophef

Wat een vreselijke film. Racistisch ook "Laten we wat blanken gaan afknallen".

rep_robert schreef:

Duidelijk verhaal...hier heb ik geen zin in....Het hele rascisme verhaal wordt je al dagelijks door de linkse media door de strot geduwd.....ik sla hem bij deze over.

De Blauwe Rijder schreef:
Wat een vreselijke film. Racistisch ook "Laten we wat blanken gaan afknallen".

Ik weet genoeg.....tnx.

avatar van Fisico
Een 2,0* is voor mijn doen een vrij strenge beoordeling, maar ik had me dan ook wel wat anders voorgesteld bij deze nieuwe van Spike Lee. Jammer dat hij het wederom niet kon laten om van zijn films een soort van propaganda te voeren tegen zwart onrecht. Heb ik op zich niets op tegen, integendeel zelfs, maar niet op zo’n gratuite manier zoals hij nu doet. Sommige beelden, zoals ook onder meer in de eindgeneriek, hebben erg weinig te maken met de film op zich. Het gaat vervolgens zijn boodschap voorbij en dat is jammer.

De film zelf is niet veel beter. Luchtig, dat is zeker en misschien moet je ook in die optiek de film instappen. Erg serieus kan je het allemaal niet noemen. Lachwekkend bij momenten zelfs met die mijnen. Wat me gigantisch stoorde was de ongepaste melige heroïsche muziek die gespeeld werd tijdens de gevechtsscènes, zowel in het heden als bij de flashbacks in de Vietnamoorlog. Mochten de gevechten nu nog uitstekend geweest zijn, maar ook dat was het niet.

Goudstaven die eruit zagen als chocoladebars hielp de film ook niet echt en de ietwat vreemde plotontwikkeling lijkt me eigenste zijn aan Spike Lee. Eigenaardig hoe koel en afstandelijk de Bloods reageerden op de dood van de eerste Blood bij de mijnontploffing, alsof het een fait divers betrof. Weinig of geen emoties... Neen, niet zo’n beste film, jammer!

Ik krijg een beetje wat van Spike Lee met zijn " wij zwarten zijn zo zielig en ondergewaardeerd" filmpjes. Zijn films in het verleden, en met name Clockers, kon ik prima pruimen, maar de laatste films zijn gewoon gedrochten. Laat hem eens een besluit maken. Maak óf een film óf maak een documentaire waar je de rol van zwarten in de Amerikaanse gemeenschap kan belichten. Kan ik iig de keus maken om dat direct al over te slaan.

avatar van rondh
Ok film. Alleen het laatste stukje daalt mijn cijfer een compleet punt. Erg jammer.

Verder is het gewoon actie film.

avatar van herman78
Roowland schreef:
Ben nog iets te veel in de war om echt een oordeel te vellen maar echt mega veel dingen kloppen voor geen reet.

[...]

De Vietnamese ex zou ook 70 moeten zijn maar is niet ouder dan 40. De Vietnamese dochter lijkt 20 maar moet minimaal 50 zijn.

[...]

Maakt de film, naast totaal misplaatste muziek, heel ongeloofwaardig.

Dit is denk ik onze westerse blik die in de weg zit. Vietnamese vrouwen zien er veel jonger uit in onze ogen. Ik vond de Vietnamese ex ook jong ogen, maar ze wordt gespeeld door een actrice van in de 60 en dat zie je ook wel als je goed kijkt. De actrice die de dochter speelt is ook veel ouder dan jij voorspiegelt.

En waarom is de muziek misplaatst? De meeste nummers zijn van Marvin Gaye's album What's Going On?, dat juist heel maatschappijkritisch was t.a.v. onder andere de Vietnamoorlog. Daarbij is er ook nog een parallel tussen diens moeilijke vader-zoon relatie (hij werd uiteindelijk vermoord door zijn vader) en de belangrijkste verhaallijn in de film (ook een vader-zoon relatie). Verder sowieso veel zwarte muziek van begin 70's (alle bloods zijn ook vernoemd naar de leden van de Temptations), een logischere keuze qua muziek zou ik niet zo snel kunnen bedenken of je moet gaan zoeken in de wat obscuurdere muziek uit die tijd.

Verder een vermakelijke film, ondanks wat ongeloofwaardigheden (dat je uitgerekend het goud vindt op de plek waar je gaat poepen. De keuze de acteurs niet digitaal te verjongen in de flashbacks vond ik wel een interessante, in mijn herinneringen zie ik ook geen fysieke jongere versie van mezelf - enkel mijn omgeving. 3,5* en een halfje extra voor de sterke acteerprestatie van Delroy Lindo.

Opvallend dat trouwens dat mensen 2,5 uur van hun tijd verdoen om maar 0,5* te kunnen geven - dan zet je toch iets anders aan op Netflix.

avatar van herman78
Zandadder schreef:
De link tussen BLM en de "Bloods" kan ik niet echt leggen. Van loyaliteit was nauwelijks sprake.
Dat ging denk ik ook over de onevenredig grote hoeveelheid donkere militairen die naar Vietnam werd gestuurd.

avatar van Alathir
Onderhoudende film als je spreekt over het gedeelte waarin de politieke vooroordelen en het gedachtegoed van Spike Lee achterwege worden gehouden. Dat lag er wel echt té hard op dat hij een Democraat is en dat hij tegen Trump is. Ook nog eens de BLM-propaganda die door je strot wordt geduwd, alsof het allemaal de schuld is van de blanken. Als je iets uit deze film haalt is het toch wel dat ook zwarten geld (of hier dus goud) boven hun broederschap verkiezen. En het is ook duidelijk dat ze zichzelf enigszins racistisch opstellen tegenover blanken.

Ik vind het jammer dat deze visie over de film hangt want het had veel beter geweest moest er enkel gefocust worden op hun avontuur, de vereniging, de herinneringen die ze kunnen ophalen, het verdriet en de trauma's die ze samen kunnen verwerken en hun schuldgevoelens eindelijk van zich af leren zetten. Die politieke meningen horen er niet echt in thuis. Verder vond ik het wel een onderhoudende film die hier en daar zelfs interessant is. Een heftige vader-zoon relatie en een beginnende romance zijn subplotjes die de film eigenlijk geen kwaad doen. Jean Reno lijkt wel de Franse Russell Crowe geworden.

Geen top film, er is op veel dingen wat aan te merken. En in het begin was ik geneigd de film af te zetten. Maar uiteindelijk uitgekeken dus in die zin opzich wel vermakelijk aangezien de film 2.5 uur duurt.

Prima laagdrempelig vermaak 2.5 ster.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Spike Lee wil hard een boodschap brengen met deze film. Een boodschap die nodig is en vooral dat gedeelte van de film is tegelijk interessant maar ook visueel niet altijd even mooi gedaan. Al was het niet slecht om die zijsprongetjes te maken naar foto's en beelden van bestaande figuren en gebeurtenissen. Het is eerder interessant dan mooi op die manier. Er wordt ook aandacht besteed aan de clichés rond de oorlog in Vietnam, die hier trouwens de Amerikaanse oorlog wordt genoemd en niet de Vietnam-oorlog. Het aandeel van Afro-Amerikanen in de oorlog, de voorstelling van de oorlog in Hollywood en de oorlog die ondertussen in het eigen Amerika werd uitgevochten. Los van de film zelf is dit zeker boeiend om te zien.

Het voelt nochtans wat raar aan. De boodschap zat centraal en de creativiteit om het te verfilmen staat op de 2e plaats. Bovendien zit er nog een veel te lang 2e verhaal tussen rond die schat, wat de vaart uit de film haalt maar ook zo hard afwijkt van de boodschap die Lee wou vertellen. En zonder boodschap is dit zeker niet de beste film van de regisseur. Een wat kortere film en geen Delroy Lindo hadden de film beter gedaan. Wel een film vol goede ideeën en intenties.

avatar van Ajax&Litmanen1
Wat een vervelende, langdradige film zeg. Spike Lee, ik ben geen fan van de man zijn werk, al heb ik maar 3 films van de man voor deze film gezien. Ik vind zijn werk pretentieus en wat pusherig. Da 5 bloods is weer zo'n film met een interessant thema, maar dat én belachelijk duurt en nauwelijks impact op me had. Het eerste uur was nog wel behoorlijk, maar duurde te lang. Het tweede deel kent weer een hoger tempo, maar wordt steeds saaier. Er zit wat actie in, maar dat hebben duizend films wel beter gedaan. Ook doet de cast het maar gemiddeld, niemand die op weet te vallen. Spike Lee zou Spike Lee niet zijn als hij zijn black lives matter propaganda er niet doorheen probeert te duwen. Je mag best opkomen voor je eigen volk, maar dit schuurde gewoon. Helemaal dat laatste deel stoort op dat vlak. Zonde van mijn avond.

avatar van russo
Jammer het verhaal leek me best leuk, maar op zo veel fronten gewoon slecht. Acteerwerk was middelmatig en technisch zat ik me alleen maar te irriteren. Slechte montage, slechte continuïteit. Cameras die in een zelfde scene meerdere keren over de as gaan. Belichting op de set die per shot verschilt. Dit zijn echt dingen die je bij een spike lee film niet mag tegen komen. Als het verhaal goed is dan kan je er vaak nog wel doorheen kijken, maar dit was gewoon waardeloos.

Heb m nog voor het eerste uur maar uit gezet.