• 10.922 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Philippe Mora

Met onder meer: Dennis Hopper, Jack Thompson en David Gulpilil

Gesproken taal: Engels

Plot Mad Dog Morgan

"Beaten, branded, brutalized, but never broken."

Australië, 19e eeuw. Nadat de gevoelige Daniel in een goudzoekerskamp partij heeft gekozen voor een stel Chinezen die door blanken aangevallen zijn, moet hij uit het kamp vluchten. In wanhoop probeert hij twee herders te beroven, waarna hij gearresteerd wordt en tot twaalf jaar dwangarbeid veroordeeld wordt. Na zes zware jaren komt hij weer op vrije voeten, maar het valt niet mee om weer een normaal leven op te bouwen.

logo tmdbimage

Macpherson

Italian Jack

avatar van stephan73

stephan73

Westerns die zich afspelen in Australië zie je niet vaak. En westerns die zich afspelen in Australië, met Dennis Hopper toen die behoorlijk de weg kwijt was door zijn overmatig drugsgebruik, zie je nog minder.

Mad Dog Morgan is een tamelijk gewelddadige film, met Dennis Hopper die behoorlijk over the top gaat. Met zijn dikke baard en zijn aboriginal side-kick, gaat hij op pad om de Australische bevolking te beroven.

Natuurlijk wordt hij achterna gezeten, door onder andere een oude bekende (een sadistische gevangenisbewaarder, die hij nog kent uit de tijd dat hij in de bak zat), wat uitloopt op een showdown.

Met prachtige beelden van het Australische landschap en een goede score, is dit zeker een (vooralsnog onbekende) cultfilm die het waard is om op te zoeken.

avatar van Vascago

• 19270 berichten

Vannacht op TV: ZDF 2:30 uur

avatar van berenddavids

berenddavids

Ik heb via de documantaire not quite hollywood voor het eerst kennis gemaakt met dit pareltje. Ik heb hem zelf gekocht op een double feature dvd samen met cockfighter (ook een leuke) bij de boudisque heb er geen seconde spijt van gehad maar de kwaliteit daarop is wel slecht en mist gloof ik wat scenes. maar het is zeker een erg unieke western misschien wel de meest unieke? Ik raad hem zeker alle exploitation en western liefhebbers aan.

avatar van Inland Rabbit

Inland Rabbit

De Iers/Australische Daniel 'Mad Dog' Morgan is een lokale held in Australie en 1 van de beruchtste criminelen die destijds bestond. Van 1854 tot 1865 stal hij geld, paarden, zette dingen in de fik en begon uit het niets op mensen te schieten. Een leuk plot voor een western, zou je denken, maar een typische western is dit niet.

In de hoofdrol als Mad Dog hebben we Dennis Hopper. Hij hield van Method Acting en van drank en drugs. Voor zijn rol kruipt hij diep in de huid van Mad Dog, die toevallig erg veel rum dronk, volgens Hopper. De rum in kwestie is 151 proof (75%), die hij nogal stevig innam. Dat hij nog kon lopen, praten en acteren is al knap, maar dat hij ook nog op een paard is blijven zitten mag een klein wonder wezen. Mentaal in de war, paniekerig en gewoon gestoord zet Hopper deze rol neer. Toegeven, het past perfect bij het panische karakter van Mad Dog, maar normaal is het niet. Doet een beetje aan de manische intensiteit van Kinski denken.

Op het eind van de laatste draaidag rijdt Hopper in kostuum en al naar het graf van de echte Mad Dog, gooit er wat Rum overheen, drinkt een groot gedeelte van de fles op en begint de begraafplaats te slopen, vervolgens stapt hij in de auto. Als de politie hem vervolgens aanhoudt en zn alcohol promillage controleert, is het resultaat dat hij medisch gezien morsdood had moeten zijn. De consequenties zijn een rijverbod in Victoria, maar ook een verbod als passagier in wat voor auto dan ook.

Terug naar de film is het een beetje verbazend dat dit een Troma productie is, hoewel het camp genoeg is om er bij te horen, zit er op 1 shot na geen expliciete gore in.

De Herzog vergelijking houdt niet op bij Hopper. De film is chaotisch, maar rustig geschoten en ziet er prachtig uit. De muziek is ook zeker apart, waar Didgeridoo vaak de boventoon voert. Qua plot is het dus een simpel western verhaaltje, qua uitwerking allerminst. Alles verloopt wat traag en wat toen waarschijnlijk nog als gewelddadig en expliciet werd beschouwd, is nu wat braaf. Het manische sfeertje in de film maakt meer dan goed.

Combineer deze prachtige landschappen, didgeridoo, een gestoorde Hopper en overall acceptabel/goed acteerwerk en je hebt een unieke film, die zeker niet alleen door western fans bekeken kan worden. Hell, een grote western fan ben ik niet, maar dit smaakte erg goed.

EDIT: Voor mensen die op zoek gaan naar de dvd, getuige de screenshots ziet Troma's eigen 2-disc editie er rot slecht uit. De Australische uitgave uit 2009 van Umbrella Entertainment is prima.

avatar van Survivor87

Survivor87

Een zeer goede doorleefde rol van een getraumatiseerde man Daniel Morgen(Hopper) die na zijn gevangenschap op de wraak toer gaat. Prachtige beelden van Australië. Zeer goede vertolking van een jonge Dennis Hopper. En dan zijn er mensen die zich afvragen: 'wat heeft hopper gespeeld buiten Easy Rider?' Wel, deze onder andere mensen! Fans van Hopper? Kijken deze is de moeite! Enkel zeer moeilijk te krijgen. Enkel op import...

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2063 berichten

Survivor87 schreef:

Wat heeft Hopper gespeeld buiten Easy Rider?' Wel, nog in 203 andere films en tv series. Waaronder op 19 jarige leeftijd de bijrol van Goof in Rebel without a cause uit 1955 met in de hoofdrollen James Dean en Natalie Wood. Mad Dog Morgan heb ik vandaag uit mijn collectie gehaald en gekeken en Hopper speelt zijn rol met verve en overtuigend. Een klein pareltje op zich. Een 3.5

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Sterk! Een overtuigende Hopper en een stoffige en rauwe Aussie sfeer die je bijna kan ruiken zijn de troeven van deze film over de klopjacht op de 19de eeuwse rover Daniel Morgan, die na jaren gevangenschap in een strafkamp in de bush gaat leven en bevriend raakt met een aboriginal. Een positieve verrassing al is de psychologische analyse van de crimineel wat aan de magere kant. Hopper is een virtuoos in het vertolken van psychopatische figuren, dat mag opnieuw duidelijk zijn.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Indicator brengt dit in maart op een luxe blu ray. Met een boek van 80 pagina's, een poster en twee cuts van de film.

avatar van Basto

Basto

Toffe Austern met een geweldige Dennis Hopper in de titel rol.

Film gaat behoorlijk grof van start en schetst op boeiende wijze het leven van een soort Australische Billy the Kid. De soundtrack en het Australische landschap en aboriginals en Engelsen zijn een fijne backdrop. Op het eind gaat het iets te veel zwalken en gaat het tempo er iets uit.

Maar prima film. Zag de originele versie van 102 minuten. Misschien dat de 95 minuten versie nog beter is.

Prachtige blu ray uitgave van Indicator.

Kleine 4*