ad

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 11 maart 2020

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over La Bonne Épouse

Je huis onderhouden en buigen voor echtelijke plicht zonder vreemd te gaan: dit is wat Paulette Van Der Beck met enthousiasme op haar huisvrouwenschool onderwijst. Haar zekerheden haperen wanneer ze zelf weduwe wordt en gebroken is. Is het de terugkeer van haar eerste liefde of naar de ideeën van de Parijse studentenrevolte van 68 mei? Wat als de goede echtgenote een vrije vrouw wordt?

imageimageimageimageimageimageimageimage

Albane Des-deux-Ponts

Yvette Ziegler

Corinne Schwartz

Christiane Rougemont

Jeetje, onherkenbare Juliette Binoche op de poster... (ik neem aan middelste vrouw)

Binoche gaat steeds meer op de Deneuve tour lijkt het... (droogkomische en dolle avonturen van een uitgebluste 50+ vrouw die weer tot leven komt na een paar voorvallen).

Vanaf 30 april in de bioscoop (Imagine Filmdistributie Nederland)

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Juliette Binoche toont op die poster echt haar leeftijd niet. Ze ziet er echt nog heel jong uit.

photoshop doet wonderen.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Met op de achtergrond de studentenopstand in Parijs in 1968, wordt een verhaal vertelt waarin een groep leerlingen aan een huishoudschool, alsmede hun drie leraressen, zich langzaam ontworstelen aan het verstikkende traditionele man/vrouw rollenpatroon in de Franse 'provincie'.

Dat klinkt best zwaar, en vermoeiend, maar is het helemaal niet. Het dramagedeelte in de film is vederlicht, zelfs de dood van dhr. Van der Beck, alsmede de zelfmoordpoging/schreeuw om aandacht van één van de meisjes is zeer gemakkelijk te verteren.

Met name door Noémie Lvovsky als no-nonsense non, en Yolande Moreau als schoonzus/kooklerares is het komediegedeelte wel van niveau. Ik althans heb zeer geamuseerd zitten kijken.

Juliette Binoche en een aantal van de meisjes (een stuk of zes hebben een iets grotere rol dan de anderen) overtuigen ook in hun rollen.

Ziet er verder allemaal leuk uit, en het verrassende einde (met dat zingen en dansen op de weg naar Parijs), eindigt ook op het juiste moment.

Prima feelgood movie.

avatar van mrklm

mrklm

Komedie over de veranderde moraal in een opleiding voor aanstaande huisvrouwen in een klein Frans dorpje terwijl Franse studenten in Parijs de strijd aangaan met de gevestigde orde en diens ouderwetse beeld van de maatschappij. Binoche, Moreau en Lvovsky zijn perfect gecast, maar het scenario en de acteursregie doen vooral denken aan de Gendarme-komedies met Louis de Funès. Een oppervlakkig verhaal, bordkartonnen karakters en Provost laat zijn cast eindeloos schmieren. Het resultaat is eerder een seksistische farce dan een vlijmscherpe satire, al lijkt Provost een andere indruk te willen wekken in een muzikaal coda dat weinig van doen heeft met de rest van de film.

avatar van HK Senator

HK Senator

Binoche en komedie. Persoonlijk vind ik het niet de beste combinatie maar amusant is de film wel. Dat de strenge non aan het einde ook plotseling helemaal om is en verandert in een feministe is wat ver gezocht. Verder een gezellige lofzang aan de heldinnen van de emancipatie.

avatar van Slikbeer Slikbeer

Slikbeer Slikbeer

Het was het allemaal ruimschoots niet.

Normaal hou ik wel van dit soort films.

Vaak wordt in dit soort warme Franse films een sfeer gecreëerd waarin alles fijn voelt en de meest basale lullige handelingen en karakters al vermakelijk zijn.

Dat probeerde en probeerde deze film maar steeds, maar het zat er simpelweg niet in.

De film is gewoon niet leuk.

En ineens is iedereen bekeert en zijn we en passant in een musical beland?

Nee, jammer maar helaas.

Een misser.

avatar van Boenga

Boenga

• 2003 berichten

Bijzonder licht en luchtig, en een sterk verhaal kan je dit ook al niet noemen, maar: o zo gezellig en ontspannend om naar te kijken.

Kleurige beelden, mooie locaties - binnen en buiten, en een heel fijne cast.

avatar van De filosoof

De filosoof

Een wat onbenullige film over de huishoudschool van de jaren ’60 toen de meisjes nog werden opgeleid tot (louter) huisvrouw, echtgenote en moeder en zo tot de slaaf van de man in plaats van zichzelf te ontwikkelen. Daarbij is er de Parijse studentenopstand van mei 1968 op de achtergrond en aan het eind kiest de directrice en daarmee de hele school er voor om mee te doen met de revolutie en de strijd van vrouwen om gelijk aan de man te zijn. Het heeft allemaal bijzonder weinig om het lijf maar de film kijkt wel makkelijk weg.

Ook de naam van Simone de Beauvoir, de grote aanjaagster van de vrouwenbeweging in de jaren ’60, wordt nog genoemd. Toevallig heb ik daar onlangs een stuk over geschreven dat hopelijk wat minder onbenullig is dan de film: Simone de Beauvoir en de noodzaak tot vrijheid in afhankelijkheid.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Vermakelijk was het allemaal wel deze nieuwe film van Provost. Op zich ook een mooi uitgangspunt met een maatschappijvisie die 50 jaar geleden nog standaard was. Eigenlijk ongelooflijk hoe een ingeburgerd gedachtegoed op zo’n korte tijd ao geëvolueerd is. We hebben nu wel de mond vol van gendergelijkheid en ook dat is op vele vlakken nog niet altijd evident, maar de vrouw als meid en onderdanig wezen om de man te behagen, dat ging toch wel erg ver.

Het jammere is dat de film een genre uitgaat (de komedie) die amper of niet aanslaat. Mijn inziens had een degelijk drama over het thema beter tot zijn recht gekomen. Nu komt het allemaal wat flauwtjes en weinig overtuigend over. En een parodie kan je het ook niet echt noemen. Binoche blijft sowieso fijn om naar te kijken en ook de mooie beelden van de Elzas hadden wel wat.

Op het einde wordt het bewustzijnsproces wel heel makkelijk omgeslagen. Bij Paulette kon ik het nog hebben. Ze worstelde al langer met de idee. Maar de schoonzus en ook de non, neen, toch iets te makkelijk. Net niet, maar wel eens fijn om te zien als je voor een avondje luchtige Franse cinema gaat.

avatar van skyrfretter

skyrfretter

Mager beestje. Met af en toe een goed stuk. Niet om spontaan te herbekijken.

avatar van K. V.

K. V.

Op goed geluk deze eens bekeken en het was niet mis. Geen waw film, maar ook niet slecht. Het kijkt wel vlot weg en wordt nooit saai. De cast was nog goed gekozen en verder zag het er prima uit. Het is geen must-see, maar leuk om eens gezien te hebben.