Juo Ren Mi Mi (2019)

Alternatieve titels: Nina Wu | 灼人秘密

Taiwan

geregisseerd door Midi Z
met Ke-Xi Wu, Vivian Sung en Kimi Hsia

Nina Wu verlaat haar kleine theatergezelschap op het platteland om in de grote stad haar droomcarrière als actrice achterna te gaan. De weg naar succes lijkt eindeloos, terwijl ze een eenzaam, teruggetrokken leven lijdt. In combinatie met haar erfelijke ziekte worstelt ze met kleine depressies. Nadat ze besluit alles op alles te zetten, krijgt ze op een dag de hoofdrol in een spionagefilm. Nu roem binnen handbereik lijkt te liggen, krijgt ze te maken met een aantal tegenslagen en wordt ze opgejaagd door dreigementen.

Vanaf 10 oktober in de bioscoop (De Filmfreak)

avatar van hvdriel
Maar niet teveel woorden vuil maken aan deze moeizame film.

Droom, (theater) en film in een mooi vormgegeven film. Waar hebben we dit meer gezien met alle cliché's van dien? Want ja, regelmatig word je op het verkeerde been gezet, want dan blijkt een scène toch een droom te zijn of een filmscène in de film. En ja, heden blijkt bij nader inzien toch verleden en andersom. En potdorie... anno 2019 krijgen we ook nog onvervalste mannelijk seksistische taferelen voorgeschoteld (of zijn het dromen?) waarna we tandenknarsend de filmzaal verlaten.

avatar van Basto
Kon hier niet ze veel mee. Film neemt een veel te lange aanloop.

Bijzonder leuke film die aldoor vermaakt en/of boeit. De thematiek is wellicht weinig origineel: het gaat over de filmwereld en dan met name over de (veelal psychisch subtiele) druk op en vernedering van actrices om seksuele handelingen te verrichten waaraan acteurs al eeuwenlang een slechte reputatie te danken hebben. De film gaat m.i. dus niet zozeer over seksuele roofdieren als Weinstein maar over hoe acteurs worden geacht het echte leven, waarvan seks een wezenlijk onderdeel vormt, te tonen waarbij de regisseur bijna totale macht heeft over de acteurs en hoe ver actrices gaan met het verkopen van hun lichaam omdat er sterrendom en rijkdom mee te winnen valt waardoor de scheidslijn tussen film/toneel en prostitutie dun is. De film imponeert doordat de beelden aldoor fraai zijn en de film de psychologische druk op Nina tastbaar maakt waardoor Nina – eenzaam en ver weg van familie en vriendin – alle controle verliest en op een horrorachtige wijze langzaam de hel in wordt gezogen (de film verwijst daarbij nog expliciet naar de film 1408 (2007) - MovieMeter.nl).

avatar van Drulko Vlaschjan
Zwaar ondergewaardeerd hier, als je het mij vraagt. En ook in de zaal. Met z'n vieren waren we, terwijl ik twee dagen eerder niet naar Joker kon omdat het uitverkocht was. Stelletje kuddedieren dat we zijn.

Net als hvdriel stoorde ik mij aanvankelijk een beetje aan dat dromen-gedoe, maar uiteindelijk viel alles op zijn plaats en bleek het toch iets ingewikkelder en ingenieuzer in elkaar te steken dan ik dacht. Met terugwerkende kracht vind ik Nina Wu dan ook beter dan ik hem tijdens de film zelf vond.

Hoe het volgens mij zit (megaspoiler-alert): de dromen waren geen dromen, maar flashbacks. En geen gewone flashbacks, maar een soort aangepaste versies van de werkelijkheid. De slotscène laat zien wat er werkelijk gebeurd is. Nina is gedrogeerd en verkracht door de producent, wat haar uiteindelijk de rol opleverde. Omdat ze niet met dat trauma kon leven, begon haar brein allerlei andere versies te tonen van wat er gebeurd was. Versies die eerst ver van de waarheid staan, maar er steeds dichterbij komen. Een concurrent voor de rol is in die versies de belichaming van haar trauma. Pas tijdens (of zelfs na) de laatste scène snapte ik wat er precies aan de hand was. Waarom ze op de set zo angstig was, waarom ze niet van haar roem kon genieten, etc. Nou, dat kwam toch wel even aan.

Verder ook gewoon erg mooi geschoten en zo. Ga dat zien, nu het nog kan.

Drulko Vlaschjan schreef:

Verder ook gewoon erg mooi geschoten en zo. Ga dat zien, nu het nog kan.

Helemaal met je eens. Mijn interpretatie is ook dat er geen sprake is van dromen maar van verdrongen herinneringen c.q. onverwerkt trauma die echter langzaam naar de oppervlakte komen waardoor we pas op het eind zien wat er werkelijk is gebeurd.

Waar ik me trouwens vaak over verbaas is dat de programmeurs zo ontzettend goed - praktisch op de kop af - het aantal bezoekers voor elke film kunnen voorspellen. Zelfs als een film briljant is en ook alle critici van alle dagbladen zo'n film de hemel in prijzen dan weten de programmeurs al precies dat alleen Drulko en de Filosoof komen opdagen zodat er maar twee stoeltjes worden neergezet. En omgekeerd weten ze ook wanneer half Nederland komt zodat ze de film vanaf het begin vijf keer per dag in de grootste zaal programmeren. Je vraagt je af waarom die mensen niet ook het weer gaan voorspellen (omdat ook het weer een rol speelt bij de opkomst lijken ze het weer in feite al te voorspellen)...

avatar van Drulko Vlaschjan
Ik heb wel eens gehoord dat Gerrit Hiemstra in zijn vrije uurtjes de programma's van alle Nederlandse bioscopen samenstelt.