Lancaster Skies (2019)

Verenigd Koninkrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door Callum Burn
met Rosa Coduri, Kris Saddler en Jeffrey Mundell

Douglas Miller, een gebroken en eenzame Spitfire-piloot, die de Battle of Britain overleefde, stapt over naar een bommenwerper eenheid, vastbesloten om oorlog te voeren boven de hemel van Nazi-Duitsland. Douglas moet de plaats innemen van een gekoesterde en gerespecteerde piloot van een Lancaster Bomber, die in actie is gesneuveld. Met de vaste bemanning tegen hem waar hij hun vertrouwen moet winnen en zijn verleden overwinnen om de leiderschap te geven die ze zo hard nodig hebben.

avatar van schumacher
Echt niks voor mij dit, deed me niks, afgezet.

avatar van bounze
Hier ook nog geen kwartier vol gehouden. Boeide voor geen meter. Eigenlijk was ik al sceptisch aangezien het een Engelse film betreft. Voor mij geen Engelse films meer.

Dit is een film over de gewone jongens die tegen wil en dank in de oorlog verzeild zijn geraakt met het besef dat elke dag hun laatste zou kunnen zijn. Geen geromantiseerd gedoe, geen sensatie en geen overacting door acteurs met een glanzend kapsel en nagelwitte tanden.
De absolute meerderheid van die 125.000 militairen die deelnamen aan de raid's van "Bomber Command" zullen hun dode momenten waarschijnlijk eerder op deze manier hebben doorgebracht.
Saai...? Zeker en vast, maar ook dat was realiteit in de meeste gevallen.
Ik vond wel dat de enkele verhaallijnen iets meer in de verf mochten gezet worden, want in het begin is het wel even zoeken.
Het open einde is goed.... het was zoals gezegd...een dubbeltje op zijn kant.
Kortom een goede, britse én realistische film, zonder veel franjes.
De britse films die hier het best bij aansluiten zijn diegene die tijdens en kort na de oorlog gemaakt zijn door mensen die het meegemaakt hadden én meestal met een klein budget.
Had men bij "Saving Private Ryan" de helft van deze realiteit in de film gestoken, dan was hij 2 x zo goed geweest.
ik heb alleszins een goede filmavond beleefd.

Zo slecht was dit toch niet.
Verwacht geen spektakel stuk of geweldige beelden zoals bij Memphis Belle.
Eigenlijk een beetje een televisiefilm volgens mij maar toch wel het kijken waard

Mijn beoordeling is gebaseerd op de eerste 10 minuten, daarna heb ik het afgezet.
Het decor ( cockpit) valt in de categorie triplex / karton. De special effects in de categorie MS Dos. Ik kon het daarna niet meer aanzien.