Family Plot (1976)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Karen Black, Bruce Dern en Barbara Harris

Nep-medium Blanche wordt door een rijke, oude dame ingehuurd om haar ter adoptie afgestane neefje te vinden. De dame heeft gewetenswroeging gekregen en wil het verdwenen familielid opnemen in haar testament. Blanche wordt bijgestaan door haar vriendje en taxichauffeur George die in zijn vrije tijd detective speelt. Ondertussen ontvoert een ander stel met succes rijke en bekende mensen, die in ruil voor bijzondere juwelen hun vrijheid terugkrijgen. Het duurt niet lang tot de paden en de verhalen van beide koppels elkaar kruisen. Hitchcock's laatste film.

Beslist onder de 40 en 50-er jaren thrillers van de meester, maar eigenlijk toch wel een goed plot maar zodra we aan een monsterachtige cliché van een autorit toe zijn krijgt de film zo een allure van een zaterdagavond TV-suspense aflevering, Hitchcock onwaardig.
Voorheen vond ik het wel genietbaar.

avatar van Stewie Griffin
Hitchcock's laatste film, maar zeker niet de slechtste!
Echt een hele goeie film. Super spannend en een goed verhaal.

avatar van otherfool
Hitchcock's laatste heb ik ook voor die positie bewaard; buiten het verloren gegane 'Mountain Eagle' en de film 'Elstree Calling', waar de Meester maar een kleine hand in had, nu alles gezien. Al met al hebben we het dan over 52 films; de nodige klassiekers, een hoop sterke films, een behoorlijke collectie pure middelmaat en een enkele misser. Family Plot komt voor mij in categorie 2; ik heb me hiermee prima vermaakt.

Twee leuke verhalen voor de prijs van één; een op het eerste oog chique juwelier die met zijn vrouw rijke mensen tegen losgeld ontvoert en een wat lowlife stelletje dat middels dubieuze opzetjes ook wat centjes probeert te scharrelen. Met name dit laatste paar is op zich al een film waard; vooral 'George' (Bruce Dern) heeft een geweldig charisma op het grote scherm.

De twee verhalen komen samen wat helaas een niet erg spetterende finale oplevert, en Hitchcock slaat de plank stevig mis met een 'grappig' bedoelde sequentie rond een auto die op hol slaat, maar over het geheel genomen is het een vrij vlotte bedoening geworden.

3,5*.

avatar van chevy93
Frenzy was zijn laatste meesterwerk. Family Plot was zijn laatste film. Met Trouble With Harry bewees hij ook komedies te kunnen maken. Ditmaal is het meer een constante schakeling tussen luchtig en spannend. De hand van de meester is af en toe duidelijk aanwezig.
Wat me bij Vertigo opviel, was dat elke scène zo doordacht is. De positie van alles is goed over nagedacht. Iets wat ik hier bij Family Plot miste. Deels misschien, omdat de film zich er niet zo voor leent.
Het luchtige pakt bij vlagen goed uit en het contrast tussen de spannende en de luchtige scènes was dan ook simpel het verschil tussen dag en nacht. Minder komisch dan Trouble With Harry waardoor de luchtige scènes wat geforceerd overkomen. De spannende scènes hebben genoeg om het lijf om te zorgen dat de film nergens inkakt en Hitchcock zou Hitchcock niet zijn als hij het verhaaltechnisch niet uitstekend geregeld had.

Nee, ik zit niet zoals bovenstaander aan de 52, maar dit was inmiddels al wel weer nummer 18.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gaat deel uitmaken van ALFRED HITCHCOCK: THE MASTERPIECE COLLECTION. V.a. 10 oktober een limited box blurays in de Nederlandse winkels, uitgebracht door Universal. De box bevat 15 films.

avatar van Spetie
De laatste film van de “Master of Suspense” is een alleraardigste film, die het niet zozeer van de spanning moet hebben. Het aardige verhaal in combinatie met de humor zorgt in ieder geval voor voldoende vermaak, al mag Family Plot zich niet tot het rijtje van Hitchcocks beste films rekenen.

Hitchcock weet hier twee op het oog verschillende verhaallijnen, op een prima manier aan elkaar te verbinden. Toch moet ik wel zeggen, dat de komische momenten niet altijd even geslaagd zijn, en het gebrek aan spanning er wel voor zorgt, dat de film in de laatste twintig minuten iets aansleept. Van de acteurs is vooral Bruce Dern goed op dreef. Hij zorgt ook meestal voor de leukste momenten en speelt daarnaast bijzonder aardig. Wel zitten er een aantal momenten die, die op zijn zachts gezegd nogal knullig ogen, waarvan die hier reeds genoemde scene met de remmen van de auto wel het allerbeste voorbeeld is.

Geen topper dus, maar best vermakelijk, en een degelijk afscheid van Alfred Hitchcock.

avatar van The One Ring
De laatste film uit Hitchcocks oeuvre staat niet bepaald bekend als zijn beste. Terecht, maar dat hij dan vaak meteen wordt genoemd als één van de slechtste vind ik overdreven. Dit is nog altijd een bovengemiddelde film, mooi gefilmd, met een vermakelijke verhaallijn, leuke personages en een fijn luchtig sfeertje. Zo'n meesterwerk als andere komische thrillers van Hitchcock, zoals North by Northwest en The Lady Vanishes wordt dit nooit. Daarvoor mist het teveel een echt spannende scène. Het dichtst daarbij in de buurt komt nog het moment waarop de twee verhaallijnen bij elkaar komen als Blanche zich meldt bij de twee kidnappers. Een grappige scène die langzaam spannend wordt, al had ik ook weer niet het gevoel dat het slecht af zou kunnen lopen. Daarvoor had de film een te onschuldige sfeer. De beruchte autoscène had ook een kunststukje kunnen zijn, want hij is erg goed gemonteerd, maar het wordt verpest door Blanche zo over George heen te laten klimmen.

Dat is trouwens de enige fout die Barbara Harris maakt, want verder is ze meestal erg geestig. De show wordt echter gestolen door Bruce Dern, die hier heel erg goed is en ook wel een personage speelt dat je niet al te vaak ziet in een film als deze. Hij lijkt meer uit een film van Woody Allen te komen. Dat Dern nooit in een film zat van Allen is dan ook bijna een verrassing. Dern won dit jaar de prijs voor beste acteur in Cannes en toen vroeg ik me vooral af waar ik die naam van kende. Hij zit in veel films, maar eerder zag ik hem alleen in kleine rolletjes in Django Unchained en Pat Garrett and Billy the Kid (waar hij uncredited is). Family Plot leidt me wellicht naar meer films van hem. Ik ging deze film eigenlijk kijken ter nagedachtenis van Karen Black, maar die is vooral gecast om haar uitstraling en krijgt niet veel bijzonders te doen. Maar een krachtige uitstraling heeft ze wel.

Al met al een meer dan onderhoudende film van Hitchcock dus. Geen ultieme afsluiter van zijn carrière, maar ook niets waarvoor hij zich hoefde te schamen. Wel voor het laatste shot: die knipoog is wat flauw.

avatar van dvdfreak123
Hitchock's laatste film. Moet zeggen begint zeer goed en mysterieus maar daarna valt deze sfeer weg en dat was wel spijtig. Heeft hier en daar wel nog een goed moment maar slaat soms de bal een beetje mis. Muziek was wel zeer goed. Einde vond ik echt dom. Heb mij eigenlijk nergens zitten vervellen maar Echt top word het toch ook nergens. 6/10

avatar van 93.9
Prima film. Misschien iets minder strak geregisseerd, maar nog altijd ver boven gemiddeld.

avatar van Zuster Stein
Zeer vermakelijke film, met als hoogtepunt een eindeloos wachten in een cafe gevolgd door één van de leukste kolderiekste autoritten die er op film gebied zijn te zien.

avatar van mjk87
Een wat matige Hitchcock. De film ziet er wel aardig uit met volle kleuren en ook de look van de jaren 70 wordt goed weergegeven. Maar het is allemaal wat rommelig en nergens echt interessant. Daarnaast wil de film nooit echt leuk worden, ook al is het sfeertje vrij los. Al met al heb ik me behoorlijk verveeld. Jammer dat Hitchcock hiermee afscheid nam, juist omdat hij een regisseur is van wie ik in de eerste plaats zijn films als puur vermaak zie (en niet zozeer als thrillers). Altijd met een perfect tempo, goede dialogen, passende acteurs. En dat alles heeft deze ietwat duffe film niet. Anderzijds, sommige regisseurs hebben hun hele carrière geen één shot gehad zoals dat éne shot aan het begin van de film, als we een tijdje twee personen volgen, de auto remt en de camera diegene volgt voor wie zojuist werd geremd waarmee de hele focus wordt verlegd. Wat een fenomenaal shot. Daar had het moeten eindigen. 2,5*.

avatar van Hendrick99
Een film die niet direct aan Hitchcock doet denken. Weliswaar een goed en origineel verhaal, maar ietwat te lichtvoetig en routineus verfilmd. Hoofdrol voor William Devane als de bedachtzame doch doortrapte juwelier. Meer dan een magere '3' kan ik er helaas niet van maken.

avatar van joolstein
De laatste film die Alfred Hitchcock maakte en die mag er best wezen! Misschien de beste maar hij steekt toch boven de het gros van andere films uit. Het verhaal zit goed in elkaar. En visueel is het genieten van de looks uit de jaren 70. Helaas is de komische noot wat de film nekt. Vooral de verdere mooie scene met de auto die geen remmen meer heeft was erg flauw. Karen Black kende ik uit Rob Zombies House of 1000 Corpses maar was ook hier niet meer dan een opvallende verschijning. Ik was vooral gecharmeerd door het acteerwerk van Bruce Dern. Ik heb me met de film heerlijk vermaakt.

avatar van mrklm
Bruce Dern en Barbara Harris zijn geweldig in Hitchcocks laatste film, een slim geconstrueerde komische thriller over een nep-medium (Harris) en haar detective/chauffeur (Dern) die een flinke financiële klapper kunnen maken als ze de erfgenaam kunnen vinden de familie Rainbird. Maar die erfgenaam (William Devane) en zijn vriendin (Karen Black) hebben goede redenen om dat te voorkomen.

De film werkt uitstekend als komedie en weet twee verhaallijnen op slimme wijze samen te laten komen, maar Hitchcock is technisch onvoldoende met de tijd mee gegaan. De beroemdste scène uit de film, waarin Dern en Black in auto zitten waarvan de remmen zijn gesaboteerd, werkte Hitch tot in detail uit, maar het gebruik van achtergrondprojectie beperkt de impact. De muziek van John Williams is absoluut een pluspunt en het einde behoort tot de beste momenten uit Hitchcocks oeuvre, dus er valt heel wat te genieten.

Een Hitch die ik nog moest zien, maar zal me hem niet lang herinneren.

Veel gedoe over niks. Ondanks de aardige seventies-cast.