• 150.615 films
  • 8.486 series
  • 25.791 seizoenen
  • 567.161 acteurs
  • 326.062 gebruikers
  • 8.562.445 stemmen
Avatar
 
banner banner

Family Plot (1976)

Misdaad / Komedie | 120 minuten
3,06 304 stemmen

Genre: Misdaad / Komedie

Speelduur: 120 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Alfred Hitchcock

Met onder meer: Karen Black, Bruce Dern en Barbara Harris

IMDb beoordeling: 6,8 (23.301)

Oorspronkelijke taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Family Plot

"There’s no body in the family plot."

Nep-medium Blanche wordt door een rijke, oude dame ingehuurd om haar ter adoptie afgestane neefje te vinden. De dame heeft gewetenswroeging gekregen en wil het verdwenen familielid opnemen in haar testament. Blanche wordt bijgestaan door haar vriendje en taxichauffeur George die in zijn vrije tijd detective speelt. Ondertussen ontvoert een ander stel met succes rijke en bekende mensen, die in ruil voor bijzondere juwelen hun vrijheid terugkrijgen. Het duurt niet lang tot de paden en de verhalen van beide koppels elkaar kruisen. Hitchcock's laatste film.

imageimageimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Movsin

Movsin

  • 6363 berichten
  • 7681 stemmen

Beslist onder de 40 en 50-er jaren thrillers van de meester, maar eigenlijk toch wel een goed plot maar zodra we aan een monsterachtige cliché van een autorit toe zijn krijgt de film zo een allure van een zaterdagavond TV-suspense aflevering, Hitchcock onwaardig.

Voorheen vond ik het wel genietbaar.


avatar van Stewie Griffin

Stewie Griffin

  • 103 berichten
  • 115 stemmen

Hitchcock's laatste film, maar zeker niet de slechtste!

Echt een hele goeie film. Super spannend en een goed verhaal.

3,0*


avatar van otherfool

otherfool

  • 18310 berichten
  • 3380 stemmen

Hitchcock's laatste heb ik ook voor die positie bewaard; buiten het verloren gegane 'Mountain Eagle' en de film 'Elstree Calling', waar de Meester maar een kleine hand in had, nu alles gezien. Al met al hebben we het dan over 52 films; de nodige klassiekers, een hoop sterke films, een behoorlijke collectie pure middelmaat en een enkele misser. Family Plot komt voor mij in categorie 2; ik heb me hiermee prima vermaakt.

Twee leuke verhalen voor de prijs van één; een op het eerste oog chique juwelier die met zijn vrouw rijke mensen tegen losgeld ontvoert en een wat lowlife stelletje dat middels dubieuze opzetjes ook wat centjes probeert te scharrelen. Met name dit laatste paar is op zich al een film waard; vooral 'George' (Bruce Dern) heeft een geweldig charisma op het grote scherm.

De twee verhalen komen samen wat helaas een niet erg spetterende finale oplevert, en Hitchcock slaat de plank stevig mis met een 'grappig' bedoelde sequentie rond een auto die op hol slaat, maar over het geheel genomen is het een vrij vlotte bedoening geworden.

3,5*.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12544 berichten
  • 1147 stemmen

Frenzy was zijn laatste meesterwerk. Family Plot was zijn laatste film. Met Trouble With Harry bewees hij ook komedies te kunnen maken. Ditmaal is het meer een constante schakeling tussen luchtig en spannend. De hand van de meester is af en toe duidelijk aanwezig.

Wat me bij Vertigo opviel, was dat elke scène zo doordacht is. De positie van alles is goed over nagedacht. Iets wat ik hier bij Family Plot miste. Deels misschien, omdat de film zich er niet zo voor leent.

Het luchtige pakt bij vlagen goed uit en het contrast tussen de spannende en de luchtige scènes was dan ook simpel het verschil tussen dag en nacht. Minder komisch dan Trouble With Harry waardoor de luchtige scènes wat geforceerd overkomen. De spannende scènes hebben genoeg om het lijf om te zorgen dat de film nergens inkakt en Hitchcock zou Hitchcock niet zijn als hij het verhaaltechnisch niet uitstekend geregeld had.

Nee, ik zit niet zoals bovenstaander aan de 52, maar dit was inmiddels al wel weer nummer 18.


avatar van Zinema

Zinema (crew films)

  • 9909 berichten
  • 6683 stemmen

Gaat deel uitmaken van ALFRED HITCHCOCK: THE MASTERPIECE COLLECTION. V.a. 10 oktober een limited box blurays in de Nederlandse winkels, uitgebracht door Universal. De box bevat 15 films.


avatar van Spetie

Spetie

  • 38582 berichten
  • 5098 stemmen

De laatste film van de “Master of Suspense” is een alleraardigste film, die het niet zozeer van de spanning moet hebben. Het aardige verhaal in combinatie met de humor zorgt in ieder geval voor voldoende vermaak, al mag Family Plot zich niet tot het rijtje van Hitchcocks beste films rekenen.

Hitchcock weet hier twee op het oog verschillende verhaallijnen, op een prima manier aan elkaar te verbinden. Toch moet ik wel zeggen, dat de komische momenten niet altijd even geslaagd zijn, en het gebrek aan spanning er wel voor zorgt, dat de film in de laatste twintig minuten iets aansleept. Van de acteurs is vooral Bruce Dern goed op dreef. Hij zorgt ook meestal voor de leukste momenten en speelt daarnaast bijzonder aardig. Wel zitten er een aantal momenten die, die op zijn zachts gezegd nogal knullig ogen, waarvan die hier reeds genoemde scene met de remmen van de auto wel het allerbeste voorbeeld is.

Geen topper dus, maar best vermakelijk, en een degelijk afscheid van Alfred Hitchcock.

3,0*


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

De laatste film uit Hitchcocks oeuvre staat niet bepaald bekend als zijn beste. Terecht, maar dat hij dan vaak meteen wordt genoemd als één van de slechtste vind ik overdreven. Dit is nog altijd een bovengemiddelde film, mooi gefilmd, met een vermakelijke verhaallijn, leuke personages en een fijn luchtig sfeertje. Zo'n meesterwerk als andere komische thrillers van Hitchcock, zoals North by Northwest en The Lady Vanishes wordt dit nooit. Daarvoor mist het teveel een echt spannende scène. Het dichtst daarbij in de buurt komt nog het moment waarop de twee verhaallijnen bij elkaar komen als Blanche zich meldt bij de twee kidnappers. Een grappige scène die langzaam spannend wordt, al had ik ook weer niet het gevoel dat het slecht af zou kunnen lopen. Daarvoor had de film een te onschuldige sfeer. De beruchte autoscène had ook een kunststukje kunnen zijn, want hij is erg goed gemonteerd, maar het wordt verpest door Blanche zo over George heen te laten klimmen.

Dat is trouwens de enige fout die Barbara Harris maakt, want verder is ze meestal erg geestig. De show wordt echter gestolen door Bruce Dern, die hier heel erg goed is en ook wel een personage speelt dat je niet al te vaak ziet in een film als deze. Hij lijkt meer uit een film van Woody Allen te komen. Dat Dern nooit in een film zat van Allen is dan ook bijna een verrassing. Dern won dit jaar de prijs voor beste acteur in Cannes en toen vroeg ik me vooral af waar ik die naam van kende. Hij zit in veel films, maar eerder zag ik hem alleen in kleine rolletjes in Django Unchained en Pat Garrett and Billy the Kid (waar hij uncredited is). Family Plot leidt me wellicht naar meer films van hem. Ik ging deze film eigenlijk kijken ter nagedachtenis van Karen Black, maar die is vooral gecast om haar uitstraling en krijgt niet veel bijzonders te doen. Maar een krachtige uitstraling heeft ze wel.

Al met al een meer dan onderhoudende film van Hitchcock dus. Geen ultieme afsluiter van zijn carrière, maar ook niets waarvoor hij zich hoefde te schamen. Wel voor het laatste shot: die knipoog is wat flauw.
3,5*


avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

  • 1126 berichten
  • 1700 stemmen

Hitchock's laatste film. Moet zeggen begint zeer goed en mysterieus maar daarna valt deze sfeer weg en dat was wel spijtig. Heeft hier en daar wel nog een goed moment maar slaat soms de bal een beetje mis. Muziek was wel zeer goed. Einde vond ik echt dom. Heb mij eigenlijk nergens zitten vervellen maar Echt top word het toch ook nergens. 6/10


avatar van 93.9

93.9

  • 3113 berichten
  • 4165 stemmen

Prima film. Misschien iets minder strak geregisseerd, maar nog altijd ver boven gemiddeld.


avatar van Zuster Stein

Zuster Stein

  • 227 berichten
  • 12 stemmen

Zeer vermakelijke film, met als hoogtepunt een eindeloos wachten in een cafe gevolgd door één van de leukste kolderiekste autoritten die er op film gebied zijn te zien.


avatar van mjk87

mjk87

  • 11876 berichten
  • 3468 stemmen

Een wat matige Hitchcock. De film ziet er wel aardig uit met volle kleuren en ook de look van de jaren 70 wordt goed weergegeven. Maar het is allemaal wat rommelig en nergens echt interessant. Daarnaast wil de film nooit echt leuk worden, ook al is het sfeertje vrij los. Al met al heb ik me behoorlijk verveeld. Jammer dat Hitchcock hiermee afscheid nam, juist omdat hij een regisseur is van wie ik in de eerste plaats zijn films als puur vermaak zie (en niet zozeer als thrillers). Altijd met een perfect tempo, goede dialogen, passende acteurs. En dat alles heeft deze ietwat duffe film niet. Anderzijds, sommige regisseurs hebben hun hele carrière geen één shot gehad zoals dat éne shot aan het begin van de film, als we een tijdje twee personen volgen, de auto remt en de camera diegene volgt voor wie zojuist werd geremd waarmee de hele focus wordt verlegd. Wat een fenomenaal shot. Daar had het moeten eindigen. 2,5*.


avatar van Hendrick99

Hendrick99

  • 138 berichten
  • 94 stemmen

Een film die niet direct aan Hitchcock doet denken. Weliswaar een goed en origineel verhaal, maar ietwat te lichtvoetig en routineus verfilmd. Hoofdrol voor William Devane als de bedachtzame doch doortrapte juwelier. Meer dan een magere '3' kan ik er helaas niet van maken.


avatar van joolstein

joolstein

  • 7572 berichten
  • 6659 stemmen

De laatste film die Alfred Hitchcock maakte en die mag er best wezen! Misschien de beste maar hij steekt toch boven de het gros van andere films uit. Het verhaal zit goed in elkaar. En visueel is het genieten van de looks uit de jaren 70. Helaas is de komische noot wat de film nekt. Vooral de verdere mooie scene met de auto die geen remmen meer heeft was erg flauw. Karen Black kende ik uit Rob Zombies House of 1000 Corpses maar was ook hier niet meer dan een opvallende verschijning. Ik was vooral gecharmeerd door het acteerwerk van Bruce Dern. Ik heb me met de film heerlijk vermaakt.


avatar van mrklm

mrklm

  • 5158 berichten
  • 7012 stemmen

Bruce Dern en Barbara Harris zijn geweldig in Hitchcocks laatste film, een slim geconstrueerde komische thriller over een nep-medium (Harris) en haar detective/chauffeur (Dern) die een flinke financiële klapper kunnen maken als ze de erfgenaam kunnen vinden de familie Rainbird. Maar die erfgenaam (William Devane) en zijn vriendin (Karen Black) hebben goede redenen om dat te voorkomen.

De film werkt uitstekend als komedie en weet twee verhaallijnen op slimme wijze samen te laten komen, maar Hitchcock is technisch onvoldoende met de tijd mee gegaan. De beroemdste scène uit de film, waarin Dern en Black in auto zitten waarvan de remmen zijn gesaboteerd, werkte Hitch tot in detail uit, maar het gebruik van achtergrondprojectie beperkt de impact. De muziek van John Williams is absoluut een pluspunt en het einde behoort tot de beste momenten uit Hitchcocks oeuvre, dus er valt heel wat te genieten.


avatar van kos

kos

  • 45390 berichten
  • 8107 stemmen

Een Hitch die ik nog moest zien, maar zal me hem niet lang herinneren.

Veel gedoe over niks. Ondanks de aardige seventies-cast.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 4701 berichten
  • 3503 stemmen

Inderdaad niet Hitchcock's beste film, maar zeker geen onaardige film met een degelijk plot. De hand van Hitchcock kennende viel hier amper te bespeuren waardoor de film niet zo gekend is bij het grote publiek, behoudens het feit dat dit Hitchcock's laatste film was. Er zijn geen dubbele bodems of speciale camerastandpunten te bespeuren.

Twee verhaallijnen komen in deze family plot samen tot één geheel. Enerzijds heb je Blanche die mensen oplicht door te profiteren van de goedgelovigheid en de emotionaliteit van mensen. Zij wordt bijgestaan door George - een leuke rol overigens van Bruce Dern. Anderzijds heb je het gewiekste duo Arthur en Fran wiens criminele activiteiten op een veel hoger pitje staan. Door een toeval kruisen beiden elkaars wegen. De film is fel verouderd en vertoont foutjes waardoor het wat gebricoleerd over kwam zoals de dolle autorit bvb. Ook het einde was vluchtig en snel afgehaspeld. Alsof Hitchcock er gewoon geen zin meer in had. Die knipoog op het einde alleen al. Het had wat weg van pakweg Santa Barbara of Dallas ofzo ...

Desalniettemin toch genoten van de film door de leuke duo's en de misverstanden die tussen hen opleefden. Net niet wat mij betreft, maar alsnog een nipte voldoende.


avatar van Perry Meer

Perry Meer

  • 243 berichten
  • 233 stemmen

Het eerste uur was niet echt boeiend vooral de spirituele scenes vond ik langdradig, daarna begon de film te draaien en werd ik nieuwsgierig naar het verloop. Echt spannend is het nooit, een lieve boevenfilm.


avatar van IH88

IH88

  • 6666 berichten
  • 3014 stemmen

“Isn't it touching how a perfect murder has kept our friendship alive all these years.”

Eén van Hitchcock's laatste films. En de oude meester laat zien het nog niet verleerd te zijn. Het begin van Family Plot is wat warrig, en het introduceren van beide stellen duurt wat lang. Maar Harris, Dern, Devane en Black zijn geweldig op dreef, en nadat de verhaallijnen samenkomen komt er meer focus en vooral meer spanning. In het laatste gedeelte komt alles wat Hitchcock zo fascinerend maakt als regisseur samen. Spanning, humor, misdaad en uiteraard weer Hitchcock's kenmerkende twist/MacGuffin.


avatar van missl

missl

  • 3861 berichten
  • 4907 stemmen

De slechtste Hitchcock die ik op dit moment gezien heb, wat een totaal onoverzichtelijk en rommelig verhaal.


avatar van Don Homer

Don Homer

  • 437 berichten
  • 1298 stemmen

De laatste film van Hitchcock. Een drama film met humoristische elementen. Zeker niet zijn beste film, maar zoals gebruikelijk houdt hij met gemak de spanning de hele film vast. Daarnaast zijn er allerlei grappige en mooie details te bewonderen zoals (seksuele) woordspelingen, een silhouet van Hitchcock (laat in de film) en verwijzingen naar eerdere films (bv Bates street). Ook is de cameravoering weer vanouds goed. Een jonge Bruce Dern speelt een sterke rol (speelde vaker onder Hitchcock en na een lange carrière ook al in 3 Tarantino's). Ook Karen Black en William Decane (deed me wat denken aan Jack Nicholson) spelen erg goed.


avatar van Dievegge

Dievegge

  • 2579 berichten
  • 7098 stemmen

Bij Hitchcock zit de suspens vaak in het principe dat de kijker meer weet dan de personages. De dreiging kennende zou die de sympathieke personages willen waarschuwen. Wanneer Blanche tijdens de eerste seance even tussen haar vingers door kijkt, weet de toeschouwer meteen dat ze een oplichtster is. De lekkende remvloeistof verraadt dat de auto gesaboteerd is. De daaropvolgende scène wordt volledig uit het standpunt van de inzittenden getoond, alsof je zelf achter het stuur zit. Daarbij werd de verouderde techniek van achtergrondprojectie gebruikt, omdat de bejaarde regisseur de controle wilde behouden zonder halsbrekende toeren uit te halen.

Er zijn twee verhaallijnen die allebei rond een man-vrouwduo draaien. Het eerste duo bestaat uit sympathieke oplichters die op geld azen dat toch niemand zou missen. Aan hun keuken te zien hebben ze het niet breed. Het tweede duo zijn de echte schurken. Hij is een onvervalste psychopaat, die een charmante eerste indruk maakt maar over lijken gaat om zichzelf steeds verder te verrijken. De twee verhaallijnen komen geleidelijk aan via enkele tussenschakels bijeen, maar reeds vroeg komt het bijna tot een letterlijke botsing wanneer ze Karen Black, vermomd met een blonde pruik, bijna omverrijden. De camera schakelt dan naadloos over vanuit de hoogte.

Vermommingen, valse identiteiten en nepseances zijn de orde van de dag. De werktitel was dan ook Deceit. De uiteindelijke titel heeft een dubbele betekenis, want een plot is ook een lapje grond op een kerkhof. Blinkende kleinoden zijn een visueel motief. De openingsbeelden tonen de kristallen bol van de helderziende. De diamant wordt in open zicht verborgen in de luchter, die daarna herhaaldelijk in beeld komt. Het oog van Blanche is ook belangrijk, eerst wanneer ze tussen haar vingers door gluurt, en op het einde wanneer ze knipoogt in de stijl van Wiske. In het allerlaatste shot van Hitchcock wordt de vierde muur doorbroken.

De acteurs zijn minder bekend, maar wel uitstekend in hun rol. Vooral de twee hoofdrolspelers komen erg natuurlijk over. Bruce Dern is ontspannen, stopt er wat humor in, en voegt hier en daar een eigen zinnetje toe komen. Barbara Harris doet die stemmetjes van gecontacteerde overledenen erg leuk, heeft iets speels en doet veel met haar ogen. John Williams gebruikte een engelenkoor voor de paranormale scènes en paukenroffels om dreiging aan te geven en effectieve momenten van stilte. De passages met klavecimbel hebben een luchtig karakter, wat past bij het Hitchcockprincipe dat misdaad een beetje spannend maar vooral zeer leuk kan zijn.


avatar van shrink

shrink

  • 1796 berichten
  • 2043 stemmen

Zeer matige film. Het is dat je vantevoren weet dat het een Alfred Hitchcock film is, want anders denk je dat je naar een standaard TV film uit de jaren 70 zit te kijken. Nee jammer. Frenzy was een waardig afscheid geweest.


avatar van Collins

Collins

  • 5158 berichten
  • 3205 stemmen

Een thriller met weinig raffinement die in een kluchtig jasje is gestoken. De film vertelt van twee misdadige trajecten die parallel aan elkaar lopen en elkaar uiteindelijk kruisen op een manier die niet erg geloofwaardig is en veel aan het toeval overlaat. De verhalende inventiviteit en het gestileerde camerawerk die er zoals in vele films van Hitchcock voor moeten zorgen dat een beklemmende sfeer ontstaat en elk spoortje ongeloofwaardigheid dat nu en dan oppopt meteen in de kiem wordt gesmoord, ontbreekt. Niet dat de geloofwaardigheid er toe doet. Hitchcocks laatste film is niet serieus bedoeld.

In Family Plot stoten kleine criminelen op grote criminelen. Komedie stoot op spanning. Dat gaat helaas vaak ten koste van de spanning. Family Plot is een misdaadkomedie met de klemtoon op komedie. Een film die de vergelijking met veel ander werk van Hitchcock niet kan doorstaan. Vermakelijk is de film slechts tot op zekere hoogte. De film ontbeert vooral sfeer. Op een enkele scène na is de suspense ver te zoeken. Hitchcock zonder zijn handelsmerk blijkt niet heel boeiend.

Bruce Dern en Barbara Harris zijn in hun scènes vooral verantwoordelijk voor comic relief in plaats van spanning. Hun komische hoogtepunt is een dollemansrit in een auto waarvan de rem niet functioneert. Totaal niet spannend, maar wel grappig, hoewel je daarvoor wel door de gedateerde manier van filmen heen moet kijken. Daartegenover staat het andere criminele paar dat bestaat uit William Devane en Karen Black. Een paar dat bepaald niet komisch te werk gaat, maar doordacht en professioneel zonder dat ze daarmee veel spanning genereren.

Op de personages is geen psychologische diepgang van toepassing. In het geval van Bruce Dern en Barbara Harris had ik wel wat meer ontwikkeling van de karakters willen zien. De platte Black en Devane interesseerden me eigenlijk helemaal niet. De film investeert maar matig in zijn personages.

Aan het plot wordt meer belang gehecht. Het visuele en narratieve jasje waarmee het plot is uitgerust is helaas niet zo geslaagd. Het camerawerk is tamelijk gewoontjes en draagt amper bij aan de sfeer. Het verhaal dan. Dat is in grote lijnen redelijk onderhoudend, maar het zwalkt nogal en bevat maar weinig spanning. De spanning legt het af tegen de komische toon die de film te pas en te onpas hanteert. Het verhaal wordt simpelweg niet heel pakkend verteld en uitgevoerd.

Family Plot neemt met een letterlijke knipoog afscheid van zijn publiek. Ik heb die knipoog maar opgevat als een ironische verontschuldiging voor een zwakke film.