Hapax Legomena I: Nostalgia (1971)

Alternatieve titel: Nostalgia

Experimenteel

geregisseerd door Hollis Frampton
met de stem van Michael Snow

Deze experimentele korte film toont verschillende zwart/wit foto's die worden verbrand op een hete plaat. Deze foto's zijn gemaakt door regisseur Hollis Frampton, toen hij net begon in de fotografie. Tijdens het verbranden wordt er over elke foto iets verteld.

Drakerig.

Experimenteel en conceptueel, maar daar houdt het dan ook zo'n beetje mee op. Een man vertelt een verhaalje over fotos die in de fik schieten, de kicker is dat de vertelling en de fotos niet hetzelfde zijn. Meer is het niet. Bepaald filmisch is het allemaan niet.

Extreem statisch in beeld gebracht, je zit eigenlijk 30 minuten lang naar een vast shot van brandende fotos te kijken. De voice-over is slaapverwekkend, de verhalen zijn weinig interessant en de disconnect tussen beeld en vertelling is onzinnig. Het idee zal vast boeiend geweest zijn, de uitwerking is jammer genoeg vooral erg pover.

Voelt meer aan als een art installation dan een echte film, voor mij was het dan ook meer een poging om te onderzoeken wat het medium niet is. Er zijn vast mensen die dit geweldig vinden en er uren naar kunnen staren, ik was het na 5 minuten al stevig moe. Er zijn blijkbaar nog een hoop films in deze reeks, die hou ik maar voor een andere keer.