Genesis (1998)

Spanje
Horror

geregisseerd door Nacho Cerdà
met Pep Tosar en Trae Houlihan

Een beeldhouwer is getraumatiseerd door het recentelijke overlijden van zijn vrouw. Ter nagedachtenis maakt hij een beeldhouwwerk van haar. Maar zodra het levensechte beeld begint te bloeden, begint de beeldhouwer er lichamelijk zwaar op achteruit te gaan.

avatar van leatherhead
Mooi poëtisch filmpje van Cerda. An sich een soort body horror, maar dan juist op een hele warme, emotionele manier gebracht. Net zoals bij Aftermath speelt Cerda sterk met contrasten. Het concept is simpel maar erg krachtig, al wordt de meeste emotie gepuurd uit de sfeervolle visuals en de prachtige soundtrack. Zeker op het einde komen al deze factoren samen op een erg indrukwekkende manier. Dialoog is er verder niet, Cerda laat de beelden en muziek spreken en dat doet hij op magnifieke wijze.

Toch wel een aanrader voor liefhebbers van wat meer arty horror. 4*.

avatar van John Milton
eens!

oup
Fraai filmpje, ruime 3,5! Iets teveel onweer voor een hogere score.

avatar van Woland
Mee eens. Licht arty is het inderdaad, maar daar is helemaal niks mis mee. Een fraaie kortfilm van Nacho Cerda waar een beeldhouwer zijn ziel en zaligheid legt in een beeld van zijn overleden vrouw, en misschien wel iets teveel ziel en zaligheid aangezien het beeld tot leven komt terwijl hij versteent. Vooral visueel ziet het er bijzonder fraai uit, en het is een goed gepacede film waar de duur prima past. Er zitten wat elementen body horror in, een beetje Golem, maar zoals leatherhead al zegt is dit voornamelijk een warme film, en ik kan zo eigenlijk geen films bedenken die ditzelfde soort sfeer oproepen.