Pinocchio (2019)

Italië / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Fantasy

geregisseerd door Matteo Garrone
met Roberto Benigni, Federico Ielapi en Rocco Papaleo

De houtbewerker Geppetto verkrijgt op een dag een stuk dat perfect bij zijn volgende project past: het maken van een marionet. Er gebeurt echter iets magisch met de pop die plots kan praten, wandelen en eten. Geppetto geeft hem de naam Pinocchio en voedt hem op als zijn eigen zoon. Het is voor Pinocchio niet gemakkelijk om goed gedrag te vertonen en hij krijgt de ene tegenslag na de andere te verduren.

• Vanaf 22 juli in de bioscoop

Hier heb ik veel zin in!
Matteo Garrone maakte indruk met Dogman.
Hij heeft wel lef om Roberto Benigni te casten als Geppetto, die eerder Pinocchio speelde in een van de grootste flops Pinocchio (2002)

Zeker lef. Ook van Benigni.

avatar van Basto
Brrr... Roberto Begnini, dat is een hele grote No No!

avatar van John Milton
Benigni word ik ook niet zo gelukkig van, maar met Matteo Garrone aan het roer wil ik me daar wel overheen zetten. De trailer creëert overigens bij mij nog geen hele hoge verwachtingen, iets clownesker dan ik had gehoopt.

Zal bij ons wel 2020 worden, gok ik.

Garrone, who is known for dark films such as gritty crime movie “Gomorrah,” has said that bringing “Pinocchio” to the screen is a dream he’s had since childhood and that his adaptation will be faithful to the original book by Collodi.

“I don’t know how dark it will be,” Garrone told Italian news agency ANSA, noting that he “would certainly like children to be part of the audience.”
Jammer, maar ik snap het wel. Als ik een studiobaas was die hier geld in moest stoppen zou ik ook niet willen dat het té donker zou worden. Collodi's boek nooit gelezen trouwens, dat schijnt behoorlijk 'dark' te zijn.

avatar van remorz
Ik wacht liever op deze: Pinocchio (2021)

neo (crew)
Mijn god. Ik zit te tobben over een illustratief voorbeeld waarbij dezelfde acteur opnieuw een grote rol speelt, na een eerdere desastreuze verfilming van hetzelfde verhaal. Iemand?

avatar van thunderball
Ik vrees dat hij dat zelf helemaal niet vindt. Hij zal zichzelf onder zijn eigen regie waarschijnlijk geniaal hebben gevonden, was trouwens een hit in Italië.

Vanaf 22 juli 2020 in de bioscoop (Independent Films)

Trailer geplaatst!

Uitbundige, flamboyante poging om het bekende verhaal ook als live action tot leven te wekken, maar meer dan een kleine voldoende kan ik er niet aan geven. Wel beter dan het misbaksel wat Benigni ons in 2002 presenteerde, en de veroorzaker van toen is ook nu weer extravert present, zij het in een gelukkig kleinere bijrol dan toen. Ielapi is qua skills en looks acceptabel als de kleine houten klaas, wat helaas niet altijd gezegd kan worden van talrijke nevenpersonages welke zich kenmerken door overdreven spel en een te uitgebreid bezoek aan de afdeling schmink. Typisch Italiaans misschien die neiging tot overdrijving, maar werken bij zo'n van zichzelf al sterk verhaal doet het niet altijd. Jammer ook dat de echt imponerende scènes uit het Pinocchio verhaal, zoals in zee met de walvis of de verandering in ezels van de kinderen nogal gehaast en weinig overtuigend worden afgewerkt, waardoor de echte schoonheid van dit sprookje nooit wordt aangeraakt. Uiteindelijk toch weer het bewijs dat goede animatie voor een dergelijke vertelling veel beter werkt dan overambitieuze live action. Wellicht beter om deze over te slaan en te wachten tot de nieuwe animatie versie in 2021 in de bioscoop verschijnt.

avatar van Jokkie
coumi schreef:
Uitbundige, flamboyante poging om het bekende verhaal ook als live action tot leven te wekken, maar meer dan een kleine voldoende kan ik er niet aan geven. Wel beter dan het misbaksel wat Benigni ons in 2002 presenteerde, en de veroorzaker van toen is ook nu weer extravert present, zij het in een gelukkig kleinere bijrol dan toen. Ielapi is qua skills en looks acceptabel als de kleine houten klaas, wat helaas niet altijd gezegd kan worden van talrijke nevenpersonages welke zich kenmerken door overdreven spel en een te uitgebreid bezoek aan de afdeling schmink. Typisch Italiaans misschien die neiging tot overdrijving, maar werken bij zo'n van zichzelf al sterk verhaal doet het niet altijd. Jammer ook dat de echt imponerende scènes uit het Pinocchio verhaal, nogal gehaast en weinig overtuigend worden afgewerkt, waardoor de echte schoonheid van dit sprookje nooit wordt aangeraakt. Uiteindelijk toch weer het bewijs dat goede animatie voor een dergelijke vertelling veel beter werkt dan overambitieuze live action. Wellicht beter om deze over te slaan en te wachten tot de nieuwe animatie versie in 2021 in de bioscoop verschijnt.

Naast de versie van 2021 komt er toch ook een disney live action?