Pinocchio (2019)

Italië / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Fantasy

geregisseerd door Matteo Garrone
met Roberto Benigni, Federico Ielapi en Rocco Papaleo

De houtbewerker Geppetto verkrijgt op een dag een stuk dat perfect bij zijn volgende project past: het maken van een marionet. Er gebeurt echter iets magisch met de pop die plots kan praten, wandelen en eten. Geppetto geeft hem de naam Pinocchio en voedt hem op als zijn eigen zoon. Het is voor Pinocchio niet gemakkelijk om goed gedrag te vertonen en hij krijgt de ene tegenslag na de andere te verduren.

Hier heb ik veel zin in!
Matteo Garrone maakte indruk met Dogman.
Hij heeft wel lef om Roberto Benigni te casten als Geppetto, die eerder Pinocchio speelde in een van de grootste flops Pinocchio (2002)

Zeker lef. Ook van Benigni.

avatar van Basto
Brrr... Roberto Begnini, dat is een hele grote No No!

avatar van John Milton
Benigni word ik ook niet zo gelukkig van, maar met Matteo Garrone aan het roer wil ik me daar wel overheen zetten. De trailer creëert overigens bij mij nog geen hele hoge verwachtingen, iets clownesker dan ik had gehoopt.

Zal bij ons wel 2020 worden, gok ik.

Garrone, who is known for dark films such as gritty crime movie “Gomorrah,” has said that bringing “Pinocchio” to the screen is a dream he’s had since childhood and that his adaptation will be faithful to the original book by Collodi.

“I don’t know how dark it will be,” Garrone told Italian news agency ANSA, noting that he “would certainly like children to be part of the audience.”
Jammer, maar ik snap het wel. Als ik een studiobaas was die hier geld in moest stoppen zou ik ook niet willen dat het té donker zou worden. Collodi's boek nooit gelezen trouwens, dat schijnt behoorlijk 'dark' te zijn.

avatar van remorz
Ik wacht liever op deze: Pinocchio (2021)

neo (crew)
Mijn god. Ik zit te tobben over een illustratief voorbeeld waarbij dezelfde acteur opnieuw een grote rol speelt, na een eerdere desastreuze verfilming van hetzelfde verhaal. Iemand?

avatar van thunderball
Ik vrees dat hij dat zelf helemaal niet vindt. Hij zal zichzelf onder zijn eigen regie waarschijnlijk geniaal hebben gevonden, was trouwens een hit in Italië.

Vanaf 22 juli 2020 in de bioscoop (Independent Films)

Trailer geplaatst!

Uitbundige, flamboyante poging om het bekende verhaal ook als live action tot leven te wekken, maar meer dan een kleine voldoende kan ik er niet aan geven. Wel beter dan het misbaksel wat Benigni ons in 2002 presenteerde, en de veroorzaker van toen is ook nu weer extravert present, zij het in een gelukkig kleinere bijrol dan toen. Ielapi is qua skills en looks acceptabel als de kleine houten klaas, wat helaas niet altijd gezegd kan worden van talrijke nevenpersonages welke zich kenmerken door overdreven spel en een te uitgebreid bezoek aan de afdeling schmink. Typisch Italiaans misschien die neiging tot overdrijving, maar werken bij zo'n van zichzelf al sterk verhaal doet het niet altijd. Jammer ook dat de echt imponerende scènes uit het Pinocchio verhaal, zoals in zee met de walvis of de verandering in ezels van de kinderen nogal gehaast en weinig overtuigend worden afgewerkt, waardoor de echte schoonheid van dit sprookje nooit wordt aangeraakt. Uiteindelijk toch weer het bewijs dat goede animatie voor een dergelijke vertelling veel beter werkt dan overambitieuze live action. Wellicht beter om deze over te slaan en te wachten tot de nieuwe animatie versie in 2021 in de bioscoop verschijnt.

avatar van Jokkie
coumi schreef:
Uitbundige, flamboyante poging om het bekende verhaal ook als live action tot leven te wekken, maar meer dan een kleine voldoende kan ik er niet aan geven. Wel beter dan het misbaksel wat Benigni ons in 2002 presenteerde, en de veroorzaker van toen is ook nu weer extravert present, zij het in een gelukkig kleinere bijrol dan toen. Ielapi is qua skills en looks acceptabel als de kleine houten klaas, wat helaas niet altijd gezegd kan worden van talrijke nevenpersonages welke zich kenmerken door overdreven spel en een te uitgebreid bezoek aan de afdeling schmink. Typisch Italiaans misschien die neiging tot overdrijving, maar werken bij zo'n van zichzelf al sterk verhaal doet het niet altijd. Jammer ook dat de echt imponerende scènes uit het Pinocchio verhaal, nogal gehaast en weinig overtuigend worden afgewerkt, waardoor de echte schoonheid van dit sprookje nooit wordt aangeraakt. Uiteindelijk toch weer het bewijs dat goede animatie voor een dergelijke vertelling veel beter werkt dan overambitieuze live action. Wellicht beter om deze over te slaan en te wachten tot de nieuwe animatie versie in 2021 in de bioscoop verschijnt.

Naast de versie van 2021 komt er toch ook een disney live action?

avatar van Shosta
Superslecht!

avatar van AniSter
Helaas niet voor jonge kids. Ze zouden er slapeloze nachten van krijgen.
Ik ken het verhaal van het oorspronkelijke sprookje niet maar de beproevingen deden me denken aan Die Unendliche Geschichte (1984) met o.a. doorzettingsvermogen, vriendschap, liefde, bedrog. Mooie landschappen en de personages en decors konden wel door Anton Pieck zijn getekend. Qua casting enkele mooie gezichten erbij gehaald. Een voorbeeldje: de krekel uit deze film was ook de baby in The Passion of the Christ (2004). Zo zijn er nog enkele.
In ieder geval leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van RoyDeSmet
“A children's story that can only be enjoyed by children is not a good children's story in the slightest.”
-C.S. Lewis

Er wordt gezegd dat deze film 'eng' kan zijn, maar ik vond hem niet eng of griezelig. Ik ben dan ook 26 ‍♂️ Voor jonge kinderen (tot 9 jaar) kunnen de krekel, tonijn, walvis(/haai/zeeduivel) er wel eng uitzien, maar toen mijn generatie 6 was, werden we aan Karbonkel blootgesteld en die heeft ook eens de gedaante van een vis aangenomen. Volgens mij zijn we daar uiteindelijk allemaal overheen gekomen en hebben we er nog belangrijke levenslessen van geleerd ook.
Toch zou ik deze film niet aanraden om met jonge kinderen te kijken, mede doordat de film twee volle uren duurt en in het Italiaans wordt gesproken. Ook voor volwassenen zou ik deze niet per se aanraden: het is een beetje simpel verhaaltje dat van de ene gebeurtenis netjes naar de volgende gaat. Wel mooi gemaakt. Voor kinderen van zo'n 10 tot 13 (als die het dan niet meer 'kinderachtig' vinden om naar een Pinokkio-film te gaan) zit er misschien nog wel een mooie leerlijn in. Ik ben meer benieuwd naar de versie van Del Torro!

avatar van Graaf Machine
Mooie sfeervolle film over een houten pop die nogal eens domme dingen doet. Ik ken het oorspronkelijke verhaal niet, maar deze Pinocchio doet me meer dan dat vervelende kereltje uit de Donald Duck. Hoewel dit eigenlijk ook best een vervelend kereltje is.
Het is duidelijk een sprookje, wat het aanvaardbaar maakt dat de andere poppen ook 'leven' en dat er een slak, kat, vos, krekel en aap (goede scene met die rechter) in voor komt.
Gepetto was me wat te zeikerig, maar ja, dat is Benigni altijd.

Deed me denken aan Tim Burton, die dit zeker niet beter had kunnen doen. Is meer dan een kinderfilm wat mij betreft.

Wel tof dat Japie Krekel een flinke knal op zijn snufferd kreeg. Dat is wel het ultieme eikeltje uit de eerder genoemde Donald Duck. Bah, wat een vervelend groen kwalletje. (Maar dat heeft niks met deze film te maken.)

avatar van Walter S.
Het ziet er mooi uit, Benigni voor zijn doen redelijk ingetogen, maar toch had ik er iets meer van verwacht. Soms wat hak op de takkerig en wat hierboven al eerder opgemekt werd, beetje overdadig qua schmink. Maar goed, verder best leuk.

avatar van Bibelonseberg
Super leuke film. Mooi gemaakt en sfeervol.

Alles wat ik ken uit het boek dat moeders voor heeft gelezen, kwam voorbij. Het gevolg daarvan is dat er voor de duur van de film teveel in is gestopt, zodat niet alles lekker uit de verf kwam.

Een kind aan zijn nek aan een touw ophangen of een ezel willen verdrinken, lijkt mij geen kleutermateriaal

De muziek in de film vind ik dan weer wel erg fraai.

avatar van Beun de Haas BV
Een sfeervolle en authentieke vertelling van het Italiaanse kinderboek, met wat macabere elementen die zeker niet voor de jongsten onder ons weggelegd zijn. Sommige personages zijn een beetje cringe, maar de avontuurlijke Pinocchio sluit je al snel in je hart. En zo niet, dan is het van hout.

mooi gemaakt maar als je in de bios gaat kijken zou ik aanraden om NIET naar de Nederlandse versie te gaan. De teksten worden volgens mij van een papiertje opgelezen, vlak en emotieloos.
Verder wel mooi gemaakt en wat leuke scenes . de kids ( 2x 10 jaar ) hebben zich in ieder geval prima vermaakt.

avatar van aspro
weet misschien iemand of/wanneer hij uitgebracht gaat worden op Blu-ray/DVD?

avatar van FlyingGustman81
Erg sfeervolle film. Herinnerde mij de tekenfilmversie die ik in mijn kindertijd zag. En dit is toch wel een stuk beter.

Lewis-06
erg vreemd die lage score hier. dit is wat disney een lange tijd niet heeft kunnen waarmaken. sfeer en een meeslepend verhaal.

avatar van Jack Sparrow
Prachtige en sfeervolle verfilming van Pinocchio! De film ziet er ook geweldig uit! Het verhaal zelf is ook een stukje duisterder dan ik mij kan herinneren uit andere versies. Een soort Tim Burton stijl ook. Eveneens een mooie soundtrack.

avatar van mcdaktari
Visueel ziet dit er wel heel goed uit. Mooi sfeervol gefilmd en af en toe is het ook heel aardig, zoals de vos en de kat. Alleen de rol van Roberto Benigni vond ik toch wat tegenvallen. Had in ieder geval van hem toch meer verwacht.

avatar van Filmkriebel
Niet alleen is dit een erg getrouwe verfilming van Collodi's werk, het ziet er visueel erg mooi en afgewerkt uit, vol goede keuzes; Mij deed het vooral aan Guillermo De Toro's films denken maar uiteraard is Tim Burton ook een heel goede referentie. Het betere fantasy werk, dit wil zeggen zonder overmatig CGI gebruik. Verder is dit zonder meer een geweldige herwerking van Pinocchio, met een vrij discrete Benigni in de rol van zijn schepper Geppetto. Enig groot minpunt is dat de film niet voldoende op de emoties inwerkt; het bronmateriaal kent erg droevige episodes, die helaas geen traan uit mijn ooghoek wisten te trekken. Dat miste ik toch wel. Maar verder : absoluut een kijkbeurt waard.

avatar van Noodless
Geef mij maar de tekenfilmversie waar het verhaal veel leuker wordt gebracht. De tekenfilm brengt veel meer emoties en de meeste personages zijn gewoon leuker. Ik denk dan aan Gepetto, de fee en vooral de krekel die voor de nodige animo zorgt. Hier in deze film komt de krekel heel weinig voor en ziet er helemaal niet uit. Gelukkig is de rest van de film op visueel vlak wel in orde. Maar het verhaal weet niet echt te boeien en de meeste personages zijn eerder saai. Matige film ! 5/10