Midnight Family (2019)

Mexico
Documentaire
81 minuten / 56 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door Luke Lorentzen

Deze documentaire volgt de familie Ochoa. De familie is eigenaar van een privé-ambulance. Ze proberen mensenlevens te redden door gewonden naar het ziekenhuis te brengen en hopen in ruil financieel beloond te worden. De familie krijgt dagelijks te maken met concurrentie en corrupte politieagenten.

avatar van badfans69
Zondag 15 december 2019 op Canvas (België) Aanvang 22.00

avatar van ohkino
Indrukwekkende spannende documentaire over hoe te overleven met een ambulance zonder nummerplaten.

avatar van tbouwh
Sight & Sound

Hopelijk na IDFA nog een keer in NL te zien.

avatar van Baboesjka
Wat een boeiende documentaire. Geen enkel saai moment, kwetsbaar en oprecht op mij overkomend. Ik vind het mooi, dankbaar en belangrijk werk van deze familie. Het is vervelend dat de politie hen dwarsboomt. De documentaire is soms erg spannend. Het voelde haast alsof ik mee scheurde in de ambulance. Ik zat er helemaal in. Dit noem ik het betere werk! 4*

avatar van Don Homer
Interessante docu over een particuliere ambulancedienst/ambulancefamilie in Mexico. Dat gaat heel anders dan in Nederland en daar wordt je nou niet bepaald vrolijk van. Chaotisch verkeer, een ambulance met meer lichtjes dan een kermisattractie, gewonde mensen die geen geld hebben om te betalen (en gratis geholpen worden), corrupte politie die smeergeld verwacht en racen tegen een concurrerende ambulance om er als eerste te zijn "we gaan winnen" zijn wat van de bizarre dingen die voorbij komen.

avatar van Lovelyboy
Bizarre en voor Europeanen onbegrijpelijke waanzin die iedere wet, grens en norm zoals wij die kennen met voeten betreedt. Toch helpt het wel relativeren dat wij het eigenlijk nog niet zo gek hebben.

Stressvolle beelden die in principe draaien om de handel die een ander zijn ellende heet, dendert een uur lang voorbij. Iets wat met dat uur ook eigenlijk meer dan genoeg is om een beeld van te krijgen. Er wordt letterlijk geraced tegen concurrentie en het is soms een wonder te noemen dat ze hulp kunnen verlenen in plaats van dat ze het zelf nodig hebben. Tevens te gek voor woorden is dat de chauffeur 17 jaar is en het jongste broertje hooguit van basisschool leeftijd ook overal bij is/boven op zit. Sterker nog, men lacht en het schijnt allemaal de normaalste zaak van de wereld ook al levert het zelden genoeg op om financieel zonder zorgen te zijn. Beklijvende scènes ook met het gevallen slachtoffer en de moeder die mee voorin zit en na afloop praktisch bedelen om geld.

Boeiend is deze waanzin echter wel en het geeft toch een aardig inkijk op andere werelddelen en het helpt dingen in perspectief te zien. Armoede, corruptie, slechte structuur en de ene zijn dood is de andere zijn brood. Het komt allemaal voorbij, ondertussen probeert de familie toch echt nog echte zorg te verlenen. Gewoonweg bizar en onwerkelijk.