Dora and the Lost City of Gold (2019)

Alternatieve titels: Dora the Explorer and the Lost City of Gold | Dora the Explorer

Australië / Verenigde Staten
Avontuur / Familie

geregisseerd door James Bobin
met Isabela Moner, Eugenio Derbez en Michael Peña

Dora heeft samen met haar ouders het grootste deel van haar leven de wildernis verkend. Haar meest uitdagende avontuur staat haar echter nog op te wachten: de middelbare school. Wanneer haar ouders in gevaar zijn schiet Dora meteen in actie en neemt ze Boots, Diego en een groep tieners mee op sleeptouw. Naast de reddingsactie hopen ze het mysterie rond een verloren Incastad op te lossen.

• Vanaf 8 augustus in de bioscoop

Vanaf 8 augustus in de bioscoop (Paramount Pictures, via Universal)

IMDb trivia schreef:
This is the first Nick Jr. film to be released in theaters.

avatar van Donkerwoud
Haha, ik zie echt net de trailer en mis de toevoeging op MM. Maar dit ziet er verrassend oké uit, zeker voor de doelgroep.

avatar van predator
Welke doelgroep? Dit lijkt me voor kleintjes veel te eng.

predator schreef:
Welke doelgroep?

Kinderen vanaf 9 jaar en hun ouders.

avatar van BlueJudaskiss
Die trailer zag er nog echt leuk uit!

avatar van Donkerwoud
Al ben ik wel teleurgesteld als er niet minstens één 'breaking the third wall'- grap wordt gemaakt. Kom op, dat is een schot voor open doel.

avatar van predator
kappeuter schreef:

Kinderen vanaf 9 jaar en hun ouders.

Meisjes vanaf 9 hebben niks met Dora. Die zijn met Koreaanse bands bezig.....

avatar van mjk87
Hm, voor jongemannen van 32 kan dit ook best leuk worden, trailer was best oké.

avatar van de grunt
Bij vlagen erg vermakelijke adventure flick!

Ga wel voor de 4DX versie

avatar van Shinobi
"Can you say delicioso?"

Het is hoogst opmerkelijk om een live action film te maken van de gelijknamige tekenfilm, maar dit pakt nog best aardig uit.

Met de tekenfilm ben ik op zich bekend en deze film brengt de sfeer daarvan prima over, al blijft het wel opvallend dat Dora nu een tiener is. In deze vorm gaat ze samen met haar neef en wat klasgenoten op zoek naar haar ouders. En daarbovenop komt ze op het spoor van de verloren Incastad Parapata. Op deze wijze ontvouwt zich een avontuur à la 'Indiana Jones'.

'Dora and the Lost City of Gold' valt en staat met de portrettering van Isabela Moner als Dora. Zij weet duidelijk het enthousiasme van Dora te vangen. Het is erg knap te noemen hoe ze - ogenschijnlijk - moeiteloos het geheel draagt; van het zingen tot aan haar ongebreidelde naïviteit. Het scheelt ook dat de rest van de cast het naar behoren doet.

Als kijker krijg je een onderhoudend avontuur voorgeschoteld. Dit wordt logischerwijs nergens al te ingewikkeld, maar hier en daar zijn er wat vermakelijke verrassingen te bespeuren. Bovendien valt er altijd wel wat te lachen, hoewel de humor net iets te vaak teruggrijpt naar onderbroekenlol. De knipogen naar de tekenfilm zijn een leuke touch.

Al met al een vrolijke avonturenfilm. Blijf vooral zitten bij de eindcredits voor een toegift.

3,0 Sterren.

avatar van mjk87
Ik ben totaal niet bekend met de tekenfilm, al weet ik er het één en ander van zoals de namen Dora en Diëgo en dat het is bedoeld om te leren voor kleine kinderen. Maar daar houdt het wel op. Dat maakt echter niet uit, want deze film is duidelijk genoeg.
Vermakelijk filmpje is het geworden, een soort Indiana Jones voor kinderen die ook voor mij best genietbaar was, vooral door de uitstekende rol van Moner die volstrekt geloofwaardig een veel te blije puber neerzet met een energie die haast naturel aanvoelt. De hele speurtocht is verder niet spannend en alle gebeurtenissen overleven de personages vrij gemakkelijk, maar dat is er ook de film niet naar. Personages zijn leuk genoeg (niet altijd even goed geacteerd, maar vooruit) en film duurt niet langer dan noodzakelijk en ook nog eens lekkere muziek van The Cure. 3,0*.

avatar van teigertje
Knap gedaan en Isabele Moner is fantastisch, gecast als Dora.

Geen actrice had dat,beter kunnen doen

Een echte gezellige familie film, voor jong en oud.

Voor de liefhebber

Indiana Jones, en Lara Croft hebben, er een concurrente bij

Boots is te gek !

avatar van nathaniel177
Als ik deze film onder andere omstandigheden had gekeken had ik dit een 1.0 gegeven. Sommige momenten waren super cringe. Ik en een paar vrienden konden na een paar jointjes er erg om lachen.