Dora and the Lost City of Gold (2019)

Alternatieve titels: Dora the Explorer and the Lost City of Gold | Dora the Explorer

Australië / Verenigde Staten
Avontuur / Familie

geregisseerd door James Bobin
met Isabela Moner, Eugenio Derbez en Michael Peña

Dora heeft samen met haar ouders het grootste deel van haar leven de wildernis verkend. Haar meest uitdagende avontuur staat haar echter nog op te wachten: de middelbare school. Wanneer haar ouders in gevaar zijn schiet Dora meteen in actie en neemt ze Boots, Diego en een groep tieners mee op sleeptouw. Naast de reddingsactie hopen ze het mysterie rond een verloren Incastad op te lossen.

Vanaf 8 augustus in de bioscoop (Paramount Pictures, via Universal)

IMDb trivia schreef:
This is the first Nick Jr. film to be released in theaters.

avatar van Donkerwoud
Haha, ik zie echt net de trailer en mis de toevoeging op MM. Maar dit ziet er verrassend oké uit, zeker voor de doelgroep.

avatar van predator
Welke doelgroep? Dit lijkt me voor kleintjes veel te eng.

predator schreef:
Welke doelgroep?

Kinderen vanaf 9 jaar en hun ouders.

avatar van BlueJudaskiss
Die trailer zag er nog echt leuk uit!

avatar van Donkerwoud
Al ben ik wel teleurgesteld als er niet minstens één 'breaking the third wall'- grap wordt gemaakt. Kom op, dat is een schot voor open doel.

avatar van predator
kappeuter schreef:

Kinderen vanaf 9 jaar en hun ouders.

Meisjes vanaf 9 hebben niks met Dora. Die zijn met Koreaanse bands bezig.....

avatar van mjk87
Hm, voor jongemannen van 32 kan dit ook best leuk worden, trailer was best oké.

avatar van de grunt
Bij vlagen erg vermakelijke adventure flick!

Ga wel voor de 4DX versie

avatar van Shinobi
"Can you say delicioso?"

Het is hoogst opmerkelijk om een live action film te maken van de gelijknamige tekenfilm, maar dit pakt nog best aardig uit.

Met de tekenfilm ben ik op zich bekend en deze film brengt de sfeer daarvan prima over, al blijft het wel opvallend dat Dora nu een tiener is. In deze vorm gaat ze samen met haar neef en wat klasgenoten op zoek naar haar ouders. En daarbovenop komt ze op het spoor van de verloren Incastad Parapata. Op deze wijze ontvouwt zich een avontuur à la 'Indiana Jones'.

'Dora and the Lost City of Gold' valt en staat met de portrettering van Isabela Moner als Dora. Zij weet duidelijk het enthousiasme van Dora te vangen. Het is erg knap te noemen hoe ze - ogenschijnlijk - moeiteloos het geheel draagt; van het zingen tot aan haar ongebreidelde naïviteit. Het scheelt ook dat de rest van de cast het naar behoren doet.

Als kijker krijg je een onderhoudend avontuur voorgeschoteld. Dit wordt logischerwijs nergens al te ingewikkeld, maar hier en daar zijn er wat vermakelijke verrassingen te bespeuren. Bovendien valt er altijd wel wat te lachen, hoewel de humor net iets te vaak teruggrijpt naar onderbroekenlol. De knipogen naar de tekenfilm zijn een leuke touch.

Al met al een vrolijke avonturenfilm. Blijf vooral zitten bij de eindcredits voor een toegift.

3,0 Sterren.

avatar van mjk87
Ik ben totaal niet bekend met de tekenfilm, al weet ik er het één en ander van zoals de namen Dora en Diëgo en dat het is bedoeld om te leren voor kleine kinderen. Maar daar houdt het wel op. Dat maakt echter niet uit, want deze film is duidelijk genoeg.
Vermakelijk filmpje is het geworden, een soort Indiana Jones voor kinderen die ook voor mij best genietbaar was, vooral door de uitstekende rol van Moner die volstrekt geloofwaardig een veel te blije puber neerzet met een energie die haast naturel aanvoelt. De hele speurtocht is verder niet spannend en alle gebeurtenissen overleven de personages vrij gemakkelijk, maar dat is er ook de film niet naar. Personages zijn leuk genoeg (niet altijd even goed geacteerd, maar vooruit) en film duurt niet langer dan noodzakelijk en ook nog eens lekkere muziek van The Cure. 3,0*.

avatar van teigertje
Knap gedaan en Isabele Moner is fantastisch, gecast als Dora.

Geen actrice had dat,beter kunnen doen

Een echte gezellige familie film, voor jong en oud.

Voor de liefhebber

Indiana Jones, en Lara Croft hebben, er een concurrente bij

Boots is te gek !

avatar van nathaniel177
Als ik deze film onder andere omstandigheden had gekeken had ik dit een 1.0 gegeven. Sommige momenten waren super cringe. Ik en een paar vrienden konden na een paar jointjes er erg om lachen?.

avatar van BlueJudaskiss
Vrolijke avonturenfilm waar mijn vriendin en ik - zij eind 20, ik begin 30 - nog een paar keer hardop om hebben kunnen lachen. Het enthousiasme van Isabele Moner werkt enorm aanstekelijk - de rest van de cast is ook erg leuk - de kleuren zijn mooi en het tempo lag lekker hoog. Onverwachte verrassing!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Best wel vermakelijk, vanzelfsprekend wel erg voorspelbaar en niks nieuws onder de zon maar tegelijkertijd ook zeker niet vervelend. Isabela Moner is een erg leuke hoofdrolspeelster die haar personage erg veel enthousiasme meegeeft, de "nerd" in dit verhaal was wel heel erg stereotype, maar daar mag je een film als dit misschien niet te hard op afstraffen? ?

Vermakelijk genoeg.

avatar van schumacher
Vermakelijk tienerfilmpje, ietske te voor mij, ben allang geen 4x5 meer.
Maar de film is best te pruimen.

Isabela Moner is een mooie dame, 18 jaar, ik denk dat we die nog veel te zien gaan krijgen, goeie actrice en de looks erbij, yup, die zien we nog terug.

avatar van mcdaktari
Serieus? Ik kan het bijna niet geloven als ik de trailer zie. Het lijkt me meer een film voor op zondag ochtend op Ned 3. Als je net wakker bent en je neemt je eerste koffie en deze film staat er toevallig op, dan kan ik me voorstellen dat je ff door kijkt ja. Maar om er op een avond naar te kijken dat zie ik mezelf niet snel doen.

Vreselijk maar niet voor de allerkleinsten onder ons mijn kleinzoon van 5 vond hem top dit is waarschijnlijk ook de doelgroep.

stinissen schreef:

Mijn vriendin (28) en ik (31) vonden 'm allebei erg leuk!

BlueJudaskiss schreef:

Mijn vriendin (28) en ik (31) vonden 'm allebei erg leuk!
zo zie je maar ieder zijn smaak ben blij dat jullie genoten hebben.

avatar van rep_robert
Duidelijk gericht op kinderen, waar je vooral in het begin echt met handen voor je ogen zit te kijken omdat het zo awkward is. Maar eenmaal aan het avontuur begonnen heeft de film zo zijn charmes. Alles is vrolijk aan de film en ik denk dat als ik jong zou zijn dat ik hier veel sentiment aan zou beleven. Als volwassene zitten er toch een paar pijnpuntjes die ik niet goed kan hebben. Die geanimeerde aap en vos voegen niks toe aan de hele film. Het zal ongetwijfeld uit de tekenfilm komen (waar ik verder niet bekend mee ben), maar in een live action film past het niet zoals het nu gepresenteerd is.

Voor de rest kon ik me niet echt storen. Het opzwepende karakter van Isabela Merced's (https://us.hola.com/celebrities/2019101829279/isabela-moner-changes-name-isabela-merced/)
is super aanstekelijk en zij zorgt ervoor dat je toch de gehele speelduur met een glimlach zit te kijken.

avatar van IH88
“Oh look, Dora brought a knife on the field trip everybody!”

Leuk. Dat komt vooral door het enthousiasme van Moner, en het plezier dat ze uitstraalt. Dit is een film die duidelijk bedoeld is voor een jonge doelgroep, maar ik moet zeggen dat het allemaal verrassend fijn wegkijkt. Naast Moner zijn ook Longoria en Pena als de ouders van Dora goed op dreef, en ook Madden als Sammy doet het goed. De avontuurlijke sfeer en het vlotte tempo doen de rest. Over sommige special effects zullen we het dan maar niet hebben,

avatar van macrobody
Nou nou, dat was me een dolle boel!

avatar van rondh
predator schreef:

Meisjes vanaf 9 hebben niks met Dora. Die zijn met Koreaanse bands bezig.....
Nu nog steeds? De band die jij waarschijnlijk bedoeld word steeds kleiner

avatar van rondh
Komt Zwieber er ook in voor

avatar van dutchtuga
Wie denkt dat It’s Only a Movie zich alleen bezighoudt met de betere blood ’n gore zal zich nu wel achter de oren krabben. Ja, ook Dora is een genrefilm, voor kinderen weliswaar, maar een genrefilm niettemin. En eentje waar ook ouderen zich prima mee kunnen vermaken!

Ben je ouder van een klein kind, dan heb je ongetwijfeld weleens een aflevering van Dora the Explorer voorbij zien komen op tv. Het is een serie met korte afleveringen die voornamelijk draaien om Dora en haar aapje Boots. Andere personages zijn o.a. Rugzak (laten we voor nu de Nederlandse namen nemen voor het gemak), Kaart, Zwieber en Diego. En ze komen allemaal voor in de film!

De makers hebben leuke manieren gevonden om typische (onverfilmbare) elementen uit de tekenfilm over te brengen naar de film. Zo zie je kleine Dora bijvoorbeeld aan de kijker vragen om een woord te spellen, iets wat de vader van Dora ook niet helemaal snapt. De knipogen naar de tekenfilm zijn erg leuk bedacht. Hoogtepunt is ongetwijfeld het moment waarin Dora en haar vrienden trippen op spoor afkomstig van reusachtige bloemen. Als 39-jarige vader zat ik hard mee te lachen met mijn 7-jarig zoontje.

De liefde voor het bronmateriaal is groot en dat maakt van Dora een erg vermakelijke film. Daarnaast doet het avontuur waarin Dora belandt meermaals denken aan Indiana Jones. Zo bevinden de protagonisten zich vaak in situaties die wel erg bekend voorkomen voor de ouderen onder ons. De film barst van losstaande momenten die telkens je aandacht erbij weten te houden. Bijzonder grappige momenten ook, net als de eerder aangehaalde tripscène, maar wat denk je van Boots die ineens de stem van Danny “Machete” Trejo krijgt? Hilarisch!

Dora and the Lost City of Gold is een bovenverwachting aangename film geworden. Dat de makers de bijna onverfilmbare tekenfilm zo goed hebben weten te vertalen is een groot compliment waard. Compliment ook naar Isabela Moner die op zeer aanstekelijke manier Dora vertolkt!

Recensie: Dora and the Lost City of Gold (James Bobin) - It's Only a MovieIt's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van Phantasm
Vermakelijke, leuke avonturenfilm die lekker wegkijkt.

avatar van Donkerwoud
Dit moet één van de vreemdere 'ironische remakes' zijn van een nostalgische productie van weleer. Of hoe 'Dora and the Lost City of Gold' (2019) oudere kijkers weet te paaien (met scherpe dialogen vol seksuele toespelingen en poep- en piesgrappen) terwijl het tegelijkertijd nooit te spannend of te eng wordt voor het jongere grut. Verreweg het leukste is Dora (Isabela Moner) zelf, die met haar welhaast maniakale optimisme en archetypische doorbreken van 'de vierde wand' overlevingsstrategieën heeft gevonden om haar solitaire bestaan vorm te geven. Meer een psychische stoornis dan dat het de aanzet vormt tot een educatieve taalcursus. Op dezelfde manier krijgen antropomorfische tekenfilmfiguurtjes als Boots en Swiper een duistere invulling als het onschuldig ogende aapje dat zijn stoere mannenstem verbergt en het narcistische vosje dat erkenning zoekt. Ook zit er in één van de grappigste passages een surreële drugstrip waarin de live-action opeens overgaat in tweedimensionale animatie. Toch gaan de voorspelbaarheid en het suikerspingehalte op den duur wat tegenstaan; het blijft uiteindelijk een kinderproductie die - hoewel het soms wat ondeugende speldenprikjes uitdeelt - veilig binnen de grenzen blijft om die tere kinderziel te beschermen. Voor een filmliefhebber die gepokt en gemazeld is, is 'Dora and the Lost City of Gold' (2019) het soort avontuur dat je al tig keer hebt ervaren.

avatar van Black Math
Hier had ik niet veel van verwacht, want hoe kan je in hemelsnaam een langspeelfilm maken van een simpele educatieve tekenfilmserie als Dora the Explorer? Het is zeker geen goede film geworden, maar het is zeker een stuk beter dan ik had verwacht.

Zelfs zonder de ook maar een hele episode uit de serie gezien te hebben, herken ik enkele knipogen naar de serie en het geanimeerde stukje in stijl van de serie wat in feite een drugsscène is is erg leuk gevonden. De 3D geanimeerde dieren, Boots en Swiper, zien er overigens wel erg matig uit.

Verder is dit een mix van een kinderfilm (met de gebruikelijke naïviteit) en een standaard avonturenfilm. Met name de hoofdpersone is overdreven naïef, maar is wel sympathiek door haar positiviteit. Toch een aardige rol voor Moner/Merced. Voor het plot was het denk ik niet nodig geweest om een tiener van haar te maken. Van mij had dat niet gehoeven, en ik vrees dat dit toch een beetje is om dezelfde reden waarom de K3 dames vaak korte jurkjes dragen: om de vaders mee te krijgen naar de voorstelling. Maar misschien ben ik te cynisch en is het meer omdat kindacteurs vaak nu eenmaal niet de beste acteurs zijn en het dus makkelijker werken is met oudere acteurs.

Qua plot is dit verder volledig voorspelbaar inclusief de rol van Derbez. Natuurlijk blijkt dat hij de antagonist Ik vind hem overigens een leuke komiek, maar ook zijn rol hier is wisselend. Soms leuk, alleen al door zijn gummigezicht waarmee hij elke gelaatsuitdrukking kan nemen op commando, maar soms ook veel te overdreven. De actrice die de nerd speelde leek overigens wel erg op een vrouwelijke versie van Obama.

Beter dan verwacht, maar uiteindelijk niet echt aan mij besteed. Ik ben natuurlijk niet de doelgroep, maar genoeg kinderfilms die ik wel fantastisch vind (bijvoorbeeld Laputa: Castle in the Sky om maar eens een andere avonturenfilm voor kinderen te noemen). 2*.

Tienerversie van Indiana Jones. Een vlotte en vrolijke avonturenfilm voor het hele gezin. Er zitten hier en daar wat schoonheids- en continuïteitsfoutjes, maar een kniesoor die zich daar aan stoort. Een vermakelijke jeugdfilm met Isabela Moner (Instant Family) als innemende protagoniste.