Gully Boy (2019)

India
Drama / Muziek

geregisseerd door Zoya Akhtar
met Zoya Akhtar, Reema Kagti en Vasundhara Koshy

Murad is 22 en woont in Dharavi, een sloppenwijk in Mumbai. Zijn armlastige moslimfamilie worstelt om zijn hbo-opleiding te betalen, zodat hij later een kantoorbaan kan bemachtigen. Zijn vader, een ongeschoolde chauffeur, heeft zojuist een tweede vrouw bij hen thuisgebracht, wat de spanningen in dit vijfpersoonshuishouden niet echt vermindert. Murad zoekt troost in marihuana, in zelfgeschreven boze hiphop en in zijn geheime jeugdliefde, Safeena, een doktersdochter die er trots op is haar witte hidjab te dragen.

Ik ben bepaald geen fan van de hiphopmuziek, die nadrukkelijk de rode draad vormt van deze film. Desondanks moet ik toegeven dat ik dit een erg mooie film vind. Hij brengt een min of meer klassiek “a star is born” verhaal, maar met een paar bijzondere aspecten, zoals de generatiekloof tussen ouderen, die zich hebben neergelegd bij hun vooraf bepaalde bestemming in de Indiase kastemaatschappij, en de jongeren, die daar geen genoegen mee wensen te nemen. Op de keper beschouwd is de film een aanklacht tegen het traditionele denken, op basis waarvan de Indiase samenleving is ingericht. Dat protest komt meerdere keren tot uiting, zoals in de confrontatie tussen de “Gully Boy” en zijn vader en tussen zijn vriendin en haar ouderwets ingestelde moeder. Daarnaast zijn de maatschappijkritische hiphopteksten mij erg goed bevallen, deels tot mijn eigen verbazing.

Een gelaagde film met aansprekende verhaallijnen en indringend camerawerk in een sloppenwijk in Mumbai. De eersteklas acteerprestaties van Ranveer Singh in de titelrol, van de wederom charmante Alia Bhatt als zijn vriendin en van de bijrollen maken de film tot een beklijvend geheel.
Opnieuw een prachtige film van Zoya Akhtar, naar mijn mening een van de beste Bollywood- regisseurs.