Hombres de Piel Dura (2019)

Alternatieve titel: Men of Hard Skin

1 stem

Argentinië

geregisseerd door José Celestino Campusano
met Wall Javier, Germán Tarantino en Claudio Medina

Ariel is een mooie boerenzoon die met zijn vader en zus in het landelijke deel van de provincie Buenos Aires woont. Seks heeft hij leren kennen dankzij Omar, een priester waarmee hij een geheime affaire onderhoudt.

avatar van Querelle
Campusano is graag de regisseur die dingen wil laten zien die niet oké zijn. Hij heeft dan vast al heel lang deze film willen maken, want hier krijg je achter elkaar dingen te zien en vooral te horen, die niet oké zijn. De manier waarop hij dat doet is nauwelijks anders dan bij de andere film die ik van hem zag. Hij neemt je mee naar een wijk, een kleine samenleving of een subcultuur en laat vooral zien hoe mensen daar met elkaar omgaan, hoe mensen handelen en hoe ze tegen elkaar spreken. Veel acteurs zijn duidelijk niet professioneel, maar dat levert juist een Bressoniaans effect op, met name in de scenes met de priester. Ik kreeg echt de rillingen van die scenes.
Wat campusano beoogt uit te leggen is dat het misbruik door de kerk, naast dat het traumatisch en gewelddadig voor veel jongeren is geweest, er ook een groep slachtoffers is die gevoelens voor zo'n priester ontwikkelden, en op den duur werden gedumpt. Over dat laatste gaat deze film. De hoofdpersoon is nog steeds verliefd op de priester, maar probeert desondanks iemand te vinden die wèl voor hem klaar staat, oprecht van hem houdt en met mie hij zijn leven kan delen.
Analoog met dit verhaal wordt In de andere verhaallijn haarfijn aangetoond hoe veel priesters binnen het instituut van het misbruik op de hoogte waren en hoe ze elkaar steun en begrip gaven.

Capusano laat de tekst en de omgeving het werk doen, zonder opzichtige stijlmiddelen. Wat je te zien krijgt is niet extra troosteloos of extra meeslepend. Zijn stijl is zo droog en to-the-point als je het kan krijgen. Daardoor mag ik deze regisseur wel en is hij zeer geschikt om dit soort verhalen te verfilmen.