ad
  • 8.144.424 stemmen

The Education of Fredrick Fitzell (2020)

Drama / Thriller | 97 minuten

Genre: Drama / Thriller

Alternatieve titel: Flashback

Oorsprong: Canada

Geregisseerd door: Christopher MacBride

Met onder meer: Dylan O'Brien, Hannah Gross en Emory Cohen

Over The Education of Fredrick Fitzell

"In the blink of an eye your life can turn upside down"

Fred nadert de 30 en zit reeds in een existentiële crisis. Zo vraagt hij zich af of hij zich zou binden aan zijn vriendin. Of zou hij zijn droom als artiest opgeven om op kantoor te gaan werken om toch maar de eindjes aan elkaar te kunnen knopen? Nadat hij een man van jaren geleden weerziet, duikt Fred in zijn verleden. Hij ontdekt onder meer een verborgen geheim omtrent een verdwenen meisje en komt in contact met de drug Mercury. Tijdens zijn reis verkent hij alle mogelijke levens die hij had kunnen leiden, maar de vraag luidt nu: welk leven eigent hij zich toe?

imageimageimageimageimageimage

avatar van Seam

Seam

The Education of Fredrick Fitzell is wel een van de slechste titels van dit jaar. En de alternatieve titel 'Flashback' is mogelijk net zo slecht. Dat gezegd hebbende, was ik toch benieuwd naar de film. Nog erg weinig beoordelingen en na even wat leeswerk wordt wel duidelijk waarom.

Het project is geplaagd door allerlei problemen, waaronder de coronacrisis. De film is geschreven en geregisseerd door Christopher Macbride, die enkel een low budget mockumentary op zijn naam heeft staan. De film is enorm ambitieus en gaat over Fred uiteraard. Hij krijgt meer en meer herinneringen aan verschillende delen van leven, maar op een ongebruikelijk manier. Langzamerhand komt hij meer en meer in een trance. Qua sfeer deed het me onmiddellijk denken aan Come True (Film, 2020) - MovieMeter.nl (een zeer onderschatte film). Naarmate de film vordert wordt meer en meer duidelijk wat er echt aan de hand is. Hierin worden dan ook snel de grote ambities duidelijk en ook enigszins de geplaagde productie. Zonder al teveel weg te geven was ik helemaal ingepakt door de film halverwege. Echter was ik totaal in de veronderstelling dat de film op dat moment aan zijn climax zat, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Sterker nog, ik heb nog nooit zoiets meegemaakt: Ik denk dat dit de film met de meeste false endings is, die ik ooit gezien heb. Het deed me aan een game denken, Tales of Vesperia, dat hier ook enorm veel gebruik van maakte. Echter daar pakte het goed uit, hier leverde de film iedere keer weer wat aan kracht in.

Daardoor blijf je op het einde wel met een meh gevoel achter, wat enorm jammer is. Het acteerwerk is verder prima, de montage springt eruit en de score is ook best aardig. Echter al die elementen missen net dat extra stukje daadkracht waardoor ook dat weinig impact maakt.

Al met al is het een erg vermakelijke film, met wellicht een cultstatus in het verschiet. Echter zijn er voldoende gebreken waardoor ik toch met een vervelende nasmaak achterblijf. Overigens is het genre veel meer mysterie dan drama of thriller, de film leunt weinig op spanning.

avatar van joolstein

joolstein

Een ambitieuze psychologische thriller die elementen van sciencefiction en horror vermengt tot een mysterieus verhaal. Het draait allemaal om een drugs, mercury genaamd en Fred/Frederick (Dylan O'Brien van Teen Wolf, The Maze Runner-franchise en Love and Monsters) die visioenen van het meisje Cindy (Maika Monroe) uit zijn verleden krijgt en daardoor zijn tijd op de middelbare school herbeleeft. Via flashbacks (duh het is de titel) en in het echt komt hij in contact met de mensen die hij lang niet meer zag. Door zijn tijd hoppend verhaal, dat soms wat moeilijk te volgen was, zal de film denk niet voor iedereen even goed zijn. Maar visueel zag het er goed en professioneel uit. Ja, door de montage met een aantal trippy visuals en spookachtige score valt de film echt op. Het acteerwerk is zeker niet slecht, Dylan O'Brien kan de film goed dragen en krijgt gedegen hulp van schoonheid Maika Monroe (It Follows, The Guest, Tau en Greta) Knap dat regisseur Christopher MacBride het aandurfde om aan dit ambitieus project te beginnen! Hij is toch een nog vrij onbekende filmmaker. Eerlijk gezegd maar goed ook want dit was een fascinerende film met een goed raadselachtige verhaal!