The Dead Center (2018)

Thriller

geregisseerd door Billy Senese
met Shane Carruth, Poorna Jagannathan en Jeremy Childs

Een mysterieuze man ontwaakt in een mortuarium. Hij begeeft zich naar de psychiatrische afdeling waar hij in contact komt met de dokter Daniel Forrester, die meteen een interesse in de John Doe toont. De man beweert beheerst te worden door een zwartheid die in hem woedt. Bij verder onderzoek komen duistere geheimen aan het licht omtrent de man, die een gruwelijke waarheid onthullen.

avatar van Valak
In Film > Nieuws > The Dead Center (2018):

The Dead Center, geproduceerd door en met Shane Carruth (Primer, Upstream Colour)
is vorige week in première gegaan op het LA Film Festival.

Teaser: The Dead Center - Teaser #2 - YouTube

Die teaser gaf me wel even kippenvel...

The Dead Center (2018) - IMDb

avatar van skinny_tie
In oktober op Blu-Ray bij Arrow.

De moeite.

Al is het wel een film die even nodig heeft op om gang te komen. Visueel is het niet geweldig en het eerste uur steunt vooral op het mysterie, van horror is er dan eigenlijk nog niet zo heel veel sprake. Carruth doet het wel goed (leuk om te zien dat hij er nog "is") en het mysterie, ondanks dat de opzet redelijk bekend is, werkt wel.

Laatste half uur schakelt de film dan toch een versnelling hoger, en doet dat ook erg effectief. Een paar duistere, creepy en zelfs ongemakkelijke scenes. De editing wordt iets beter gebruikt en visueel wordt het ook net een tikkeltje aangenamer. Nog steeds niet hoogstaand, maar wel voldoende.

Jammer dat de film het nalaat niet op het juiste moment te eindigen en voor een iets te flauw einde gaat. Had deze film niet echt nodig, dus da's een beetje een gemiste kans. Heeft geen impact op de score zelf, maar laat je toch met een licht teleurgesteld gevoel achter. Maar verder wel een toffe film, aanrader voor mensen die op zoek zijn naar wat alternatieve horror.

avatar van Rickyman
Weinig spectaculaire of bloederige beelden, maar gewoon een sterk opgebouwd verhaaltje.
Prima horrorthrillertje.

avatar van tattoobob
Ik ben benieuwd naar deze.

avatar van leatherhead
Carruth is terug! Jammer genoeg nog niet in de regiestoel, dit keer als lead acteur. Hij doet het ook absoluut niet slecht, al is het toch Childs die echt de show steelt in dit creepy filmpje. Echt een perfecte levenloze kop heeft die man.

Verder een typische horror/mystery mengelmoes, maar wel een erg strak uitgevoerde. Goeie setting, sfeervolle soundtrack, bij momenten lekker hectische montage. Deed me in audiovisueel opzicht ook wat denken aan het werk van Simon Rumley, beetje datzelfde ongemakkelijke, schichtige stijltje. Al kun je dit dan wel meer als een light uitvoering zien tov zijn werk.

Ook fijn dat van het mysterie niet teveel prijsgegeven wordt. Er worden hier en daar wat tipjes opgelicht, maar uiteindelijk blijft het allemaal lekker vaag en mysterieus. Ik hou er wel van. Enkel een waardig einde ontbreekt een beetje. De hele afwikkeling voelt nogal lui en ongeïnspireerd aan, totaal niet in lijn met de rest van de film. Lijkt me ook niet eenvoudig om een sterk einde te breien aan een film als deze, maar hier maakt Senese het zich er wel erg makkelijk vanaf.

Maar verder een lekker sfeervolle en duistere chiller. 3,5*.

avatar van shugenja
Van deze film verwachtte ik niet veel. Het is een echte low budget film. Dat zie je wel aan het licht en soms het geluid dat niet optimaal is. Maar het is allemaal acceptabel en ik stoorde mij er niet aan. Het acteerwerk is heel goed, Carruth heeft een soort Keanu Reeves achtige kop die nergens door verstoord raakt. Totdat alles natuurlijk uit de klauwen loopt. Want dat doet het , wauw, dat doet het zeker.

Deze film valt te vergelijken met een achtbaan. Zo eentje dat je in het karretje heel langzaam omhoog gaat en je ziet alles steeds kleiner worden. Je weet dit gaat op een gegeven moment helemaal fout. En elke meter die je hoger gaat weer je ook dat je straks een meter meer naar beneden gaat. En nog een en nog een. Je houdt je adem in en word steeds een beetje meer in deze film gezogen. De manier waarop het is vormgegeven helpt hierbij ontzettend. Door dat je in het hoofd gaat van Jeremy Childs, dat zieke hoofd van hem. Je voelt wat hij voelt en ziet.

Wat supergoed werkt in deze film is dat het heel erg speelt op de ervaring. Je ziet eigenlijk bijna niks van de aanwezigheid van "het slechte" wat dat ook precies moge zijn. Dit blijft lekker vaag en in het midden. Maar wat wij zien is hoe de mensen die in contact komen met die slechte wezen dit contact ervaren. Dit is heel hallucinant, psychologisch en jij als kijker wordt daar dik met je snufferd in gedrukt. Maar ook niet even, het is onmogelijk dat je er niet ongemakkelijk van wordt.

OP zich is er niet heel veel nieuws aan ideeën in deze film. Maar de uitwerking is wel erg effectief. Kortom, deze film is echt eng. En ik vind niet snel iets eng, maar hij kruipt echt onder je huid. Hij is zo donker en onheilspellend. Je gelooft geen moment in een goede afloop. Het knappe daaraan is dat qua geweld en bloed en actie het allemaal best meevalt. Nee, het is de suggestie en de dreiging die het eng maakt.

Helaas is het einde wel een tegenvaller, dat moet ik eerlijk toegeven. Daar kiezen ze ook weer voor de makkelijke weg. Dat is jammer want dat zorgt er wel voor dat deze film bijna alles goed doet maar net geen klassieker zal gaan worden. Neemt niet weg dat als je jezelf en anderen de gruwel op het lijf wilt jagen je deze rolprent eens aan moet zetten.

avatar van Woland
Een beetje toevallig hier tegenaan gelopen, maar het was een geslaagd experiment. De film is duidelijk low-budget, maar weet meer sfeer en dreiging op het scherm te toveren dan menig genre-genoot. In The Dead Center is het vooral een kwestie van show, don't tell, waarin continu de dreiging voelbaar is van een donker, kwaadaardig iets, zonder dat dat heel expliciet geduid wordt wat daar nou precies de aard van is. Goed opgebouwd, prima geacteerd, effectieve visuele trucs om wat desorientatie mee te geven, en zoals ik al eerder zei, een behoorlijk duister, bedreigend sfeertje - gewoon een heel goed uitgevoerde low-budget thriller/horror waar ik me uitstekend mee vermaakt heb.