What Is Democracy? (2018)

Canada
Documentaire

geregisseerd door Astra Taylor
met Wendy Brown, Silvia Federici en George A. Papandreou

Deze documentaire is een filosofische reis door de millennia en de continenten: van het baanbrekende experiment van zelfbestuur in het oude Athene tot het kapitalisme in middeleeuws Italië; van het hedendaagse Griekenland dat worstelt met een financiële instorting en een groeiende vluchtelingencrisis tot de Verenigde Staten met hun geschiedenis van racisme en de groeiende kloof tussen de rijke en arme bevolking. Door middel van interviews met onder andere theoretici, chirurgen, activisten, fabriekswerkers, vluchtelingen en voormalige premiers linkt de film het verleden aan het heden, het emotionele aan het intellectuele en het persoonlijke aan het politieke om te provoceren en te inspireren. Als we in democratie willen leven, moeten we ons eerst afvragen wat het woord eigenlijk betekent.