Bing Feng: Yong Heng Zhi Men (2018)

Alternatieve titels: Iceman 2 | Iceman: The Time Traveller | Bing Feng 2: Hui Dao Wei Lai | Bing Fung: Wing Hang Chi Moon | Frozen: Eternity's Gate | 冰封侠:时空行者

China / Hongkong
Historisch / Actie

geregisseerd door Wai Man Yip
met Donnie Yen, Baoqiang Wang en Shengyi Huang

Tijdens de Ming-dynastie wordt paleiswacht Ying in een felle strijd bevroren en begraven door een lawine. Hij wordt 400 jaar later weer tot leven gewekt. Ying begint aan een zoektocht naar het enige dat het onrecht uit de geschiedenis kan corrigeren; het Gouden Wiel van de Tijd. Ying begint aan een gevaarlijke reis, niet wetende dat elke stap die hij zet hem dichterbij een dodelijke val brengt.

Aardig.

Degelijk vervolg op een degelijke film. Verwacht er alleen niet al te veel van. Het is een mix van blockbuster en genre film, met een degelijk budget maar zonder al te veel aspiraties. Het is een redelijk doorsnee Hong Kong filmpje, met alle bekende elementen, netjes maar zonder al te veel passie uitgevoerd.

Beetje jammer, want Yip kan toch wel beter. Het is altijd een beetje afwachten met wat voor film hij aan komt draven, dit is er eentje in de categorie brave blockbuster. Yen mag weer aantreden en wordt terug naar het verleden gestuurd om daar alles weer in de plooi te krijgen. Uiteraard blijkt dat lastiger etc etc

Voor het verhaal hoef je echt niet te kijken, voor de geniale CG trouwens ook niet. Het betert wel een beetje in China, maar echt mooi is het nog steeds niet en men vertrouwt er nog altijd wat té makkelijk op. Gelukkig zijn de actiescenes wel best cool en ligt het tempo erg hoog, waardoor er eigenlijk geen tijd is om je te vervelen.

Dat heb ik dan ook niet gedaan. Aardig filmpje, niet echt memorabel, maar leuk zolang het duurt.

avatar van joolstein
Na vier jaar is er dan toch een Iceman 2 uitgebracht. Donnie Yen en de producenten zijn betrokken in een conflict dat hen naar rechtbank heeft geleidt. Tja, en eigenlijk is deze film van dezelfde kwaliteit als de eerste. Het is nog steeds geen al te goed vertelt verhaal. Alhoewel de CGI in deze wel iets beter waren. Doordat het al een tijdje is geleden, herhalen ze eerst nog even de feiten uit de voorganger, voordat ze verder gaan. Het heet natuurlijk ook niet voor niets tijdreiziger en we belanden dan ook in de Ming Dynastie. Helaas zijn ook ditmaal de actie-scenes dun gezaaid. En de climax is wederom een indrukwekkend (zwaard)gevecht en het hoogtepunt van de film. Als je de eerste Iceman leuk vond, dan zal je met deze film ook niet vervelen. Een aardige HK-blockbuster.