Yun Nan Chong Gu (2018)

China
Actie / Avontuur

geregisseerd door Xing Fei
met Cai Heng, Gu Xuan en Yu Heng

Hu Bayi, Wang Fatzi, Shirley Yang en anderen passeren de geheime ondergrondse waterweg van het oude Longfeng-gebergte om het graf van keizer Xian in de provincie Yunnan te vinden. Het graf bevindt zich op een gevaarlijk eiland vol oude monsters, waaronder een oude onsterfelijke worm. Ze worden ook geconfronteerd met andere gevaren in de vorm van vreemde vissen en dode mensen die verslaafd zijn aan giftige wormen die in hun lichaam leven. Ze duiken diep in de jungle en worden constant uitgedaagd door monsters. De groep vecht zich een weg door elke hindernis en vindt het belangrijkste element dat nodig is om de vloek van de Ghost Eye te doorbreken.

Aardig vervolg.

De eerste film was niet verkeerd, al moet gezegd dat Wuershan toch ook niet vol wist te overtuigen. Dit soort films hebben al jaren te kampen met een pover gebruik van CG, ook deze weet daar jammer genoeg niet aan te ontsnappen. Het blijft jammer, want net die rijke aankleding maakte Chinese films altijd wel de moeite waard.

Gelukkig is het avonturendeel wel nog te genieten. Een degelijke cast (met een mannelijke en vrouwelijke hoofdrol, geen keuze ala Indiana Jones of Tomb Raider dus), wat aparte dingen onderweg (waarbij de Chinese folklore allicht een belangrijke rol speelt) en een fijne finale maken van deze film een vlotte blockbuster.

Toch blijft het jammer dat men zich in China niet wat beter in de hand weet te houden. Allicht dat men daar verwacht dat men al doende leert, maar het is nu toch al zo'n 10 jaar dat we in dit soort blockbusters op brakke CG zitten kijken, het moment van oogsten is nu toch écht wel daar. Ofwel gaat men terug de traditionele kant op, ofwel huurt men maar wat Amerikaanse bedrijven om het computergeweld onder handen te nemen.

avatar van joolstein
Deze film is, net als zijn voorganger Xun Long Jue (2015), gebaseerd op Zhang Muye's, achtdelige fantasy-boekenreeks ´Ghost Blows Out the Light´ Echter zijn de films onderling niet verbonden en staan gewoon op zichzelf.

Ditmaal zijn het Hu Bayi, Shirley Yang (Gu Xuan, die een van de prostituees speelde in The Flowers of War), Wang Fatzi, Gold Tooth, Linglong en Professor Sun die zich wagen in de gevaarlijke Hidden Dragon Mountain om de mythische Mu Chen-bol op te sporen, een magisch artefact dat hen in staat zou stellen een vloek op te heffen die ze in een vorig avontuur hadden opgelopen.

Verder is dit een typische Chinese blockbuster. Die ik qua verhaal een stuk avontuurlijker vind dan de meeste Amerikaanse tegenhangers maar soms wel een beetje laat af weten bij de CGI. In sommige scènes waren de monsters redelijk goed weergegeven, maar terwijl in andere "de monsters" gewoon veel minder waren. Toch had ik meer met deze heerlijke fantasie van bloeddorstige viper-vissen, een gigantische krab, schorpioenen leger en een oud slang-monster, dan snelle auto's, ontploffingen of om het even welke andere Dwayne Johnson-film.

avatar van Noodless
Zijn voorganger niet gezien, maar dat is geen probleem omdat de films onderling losstaan van elkaar.
De film staat bol van fantasie en avontuur, maar het entertainment is wisselvallig. De CGI valt in sommige scènes tegen, in andere scènes best oké. Vooral de scène met de reuze krab was echt tof.
Bij dit soort films weet je dat het over the top aspect zeker aanwezig is, op zich niet storend tenzij dit aspect nog meer wordt aangedikt zoals de scènes met die reuze reptielen. Dat was toch teveel van het goede.
Vermakelijke prent. 6/10