Egg (2018)

Alternatieve titel: Motherhood

geregisseerd door Marianna Palka
met Christina Hendricks, Alysia Reiner en Anna Camp

Tina is kunstenaar die zich op conceptuele kunst richt. Ze spreekt af met haar voormalige rivaal en intussen goede vriendin Karen en hun echtgenoten waar Tina onthult dat ze een kind verwachten door middel van een surrogaatmoeder. Deze, Kiki, is ook uitgenodigd en met een beetje hulp van alcohol worden talloze onthullingen uit de doeken gedaan, alsmede enkele beledigingen over en weer geslingerd.

Pfoe.

Comedy in de lijn van een Woody Allen, ook wel een Carnage. Véél gepraat dus, voornamelijk op één statische locatie waarbij mensen redelijk vlot met elkaar in de clinch gaan. De gesprekken zijn doorgaans nogal beladen en verdacht eloquent en het vermoeden groeit met de minuut dat er een toneelstuk achter de verfilming schuilt.

Deze film mist alleen wat een Allen (irritant-gezellige neuroot) of Carnage (scherpe pen) zo leuk maken. Alysia Reiner acteert dramatisch en het gezemel over moederschap en sociale druk en verwachtingen is écht te melig om een film mee te vullen. Het internet staat vol met dat soort gezeik, deze film weet daar eigenlijk maar weinig aan toe te voegen.

Uiteindelijk voelt het vooral aan als een slechte kopie, waarbij het Palka en Reiner vooral aan te smeren valt dat de film niet echt leuk is. Gelukkig wordt het niet nodeloos gerokken, maar zelfs 80 minuten waren al redelijk lang voor een single-room conversatie. Had gewoon een stuk scherper gemoeten, of met ietwat sympathiekere vervelende personages.