Isha Ovedet (2018)

Alternatieve titels: Working Woman | אשה עובדת

Israël

geregisseerd door Michal Aviad
met Liron Ben-Shlush, Menashe Noy en Oshri Cohen

De 30-jarige Orna woont met haar man en kinderen in Jeruzalem. Haar man heeft net een restaurant geopend en financieel hebben ze het niet breed. Als ze een kans krijgt op een baan bij een projectontwikkelaar, grijpt ze deze met beide handen aan. Ze werkt hard en al gauw valt ze op bij haar baas Benny. Ze weet zijn speelse avances steeds af te wimpelen maar na een geslaagde zakenreis benadert hij haar in de hotelkamer. Orna's leven staat op zijn kop. Ze heeft de baan nodig maar begint haar eigenwaarde kwijt te raken. Ze moet weer controle krijgen over haar eigen leven en besluit een afspraak met de echtgenote van Benny te maken...

Vanaf 22 augustus 2019 in de bioscoop (Arti Film)

De film weet goed weer te geven hoe moeilijk het voor een vrouw is om weerstand te bieden aan een machtige werkgever die zijn handen niet thuis kan houden maar bij wie je wel veel geld verdient welk geld je gezin ook hard nodig heeft, maar veel meer dan dit bekende #metoo-thema voor het voetlicht brengen doet de film ook niet. Het gezinsdrama dat erop volgt vond ik niet goed uitgewerkt – waarom legt zij het niet goed aan hem uit maar laat zij hem onterecht denken dat ze het geld verdiende door de hoer te spelen? – en ook het einde vond ik niet heel erg een bevredigende climax (maar misschien kijk ik te veel Amerikaanse films – die van Tarantino uitgezonderd – waardoor ik geneigd ben te denken dat in de film alleen geweld problemen op bevredigende wijze kan oplossen).

avatar van mrklm
De vlakke regie van Michal Aviad doet onvoldoende recht aan de fraaie vertolking van Liron Ben-Slush als Orna, wiens werk in dienst van projectontwikkelaar Benny [Menashe Noy] ervoor zorgt dat ze haar gezin kan onderhouden in de periode dat haar man probeert van zijn restaurant een succes te maken. Het wordt behoorlijk snel duidelijk welke kant het op zal gaan, alsmede wat Benny's seksuele avances voor impact zullen hebben op Orna en haar gezin. Het einde is verrassend simpel en had heel effectief kunnen zijn als Aviad erin was geslaagd om de diepere psychologische lagen van zijn hoofdpersoon te onthullen.

avatar van mrklm
Waarom legt zij het niet goed aan hem uit maar laat zij hem onterecht denken dat ze het geld verdiende door de hoer te spelen?

Ze schaamt zich voor wat er gebeurd is en kampt met schuldgevoelens die juist tot uitdrukking komen doordat ze die vraag niet weet te beantwoorden.

en ook het einde vond ik niet heel erg een bevredigende climax

Het is haar genoegdoening: zij dwingt hem nu om iets te doen wat hij niet wil en heeft haarzelf bewezen dat ze de kracht heeft om terug te vechten. Ik vond het inhoudelijk goed gevonden, maar het heeft inderdaad absoluut niet de dramatische impact die het zou moeten hebben. Het had een spannende climax moeten zijn, maar dat werd het helaas niet.