Judas (2019)

Nederland
Drama / Misdaad
267 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Joram Lürsen
met Rifka Lodeizen, Marit van Bohemen en Gijs Naber

In Judas werkt Astrid Holleeder toe naar het moment dat ze haar broer definitief verraadt aan Justitie. Flashbacks maken duidelijk uit wat voor een jeugd zij en haar broer zich hebben los geworsteld en hoe pijnlijk, maar noodzakelijk, haar verraad is. Al tijdens haar jeugd beseft Astrid dat zij anders is dan haar volkse broers en zus; ze is slim en probeert zich al op jonge leeftijd te ontwikkelen om weg te komen van haar gewelddadige vader. Maar elke keer als dat lijkt te lukken, wordt ze weer opgeslokt door haar familie, in het bijzonder door haar criminele broer Willem 'Wim' Holleeder.

Geïnspireerd op het gelijknamige boek van Astrid Holleeder.
Vanaf 6 januari te zien op Videoland. De serie is ook vanaf 6 januari wekelijks te zien op RTL 4, om 22.00 uur.

Wie Willem Holleeder speelt, wordt later bekendgemaakt.

Gijs Naber is Willem Holleeder in tv-serie Judas - Amsterdam - PAROOL

Komt een beetje TV kantine achtig over als ik hem zo zie.
Ook wat jammer van Mien Dobbelsteen.

Trailer geplaatst.

Haha, van die mensen die liever Flikken Maastricht in compleet ABN kijken .

avatar van Donkerwoud
Ik weet het nog niet zo goed met deze serie. Wel sfeervol en er heeft duidelijk veel budget gezeten in sets, kostuums en locaties. Maar een niet te volgen plot dat nodeloos heen en weer springt in de tijd, maar met een Holleeder (Gijs Naber) die als een stripschurk overal doorheen loopt. Heb geen moment het idee gehad dat ik naar een gelaagd, tegenstrijdig mens zat te kijken.

Ben het met Donkerwoud eens. Er zingt een hoop kritiek rond op de sociale media, met name over de onverstaanbare dialogen. Had ik ook last van, maar dacht dat het aan mij lag. Ben dus niet de enige die ondertiteling miste. Vond er lastig in te komen. Ook dat gespring in de tijd stoorde me. Zag ik nou goed dat de moeder van Astrid en Willem, door twee verschillende actrices wordt gespeeld? Onder andere Carrie Tefsen? Het maakt het allemaal niet helderder. Maar deze serie wordt gedragen door de fantastisch spelende Rifka Lodeizen, die hier alles mag laten zien wat ze kan.

Man, man, man....
Wat een vermoeiende serie.
Halverwege 2e aflevering ben ik afgehaakt.
Te vewarrend allemaal.
Personages als Willem H. en Peter R. de V. worden wel heel slecht neergezet qua acteerwerk en opmaak.
Ze komen ook zo onnatuurlijk over.
Zoals door iemand anders hier al opgemerkt, had ik eerder t gevoel dat ik naar TV Kantine aan t kijken was.
Jammer, ik had hier echt naar uitgekeken.

avatar van vranque
Prachtige serie. Ontroerend mooi neergezet.Oog voor detail. Sfeer klopt. Personages perfect gecast. Alleen al de jonge variant van Astrid. Peter R de Vries die griezelig dicht bij de werkelijkheid zit. En de slalom door verschillende tijdsfases was overall prima te doen. Dus de verwarring vatte ik niet. Ik had er geen last van. Meer van dit.

Wordt met de aflevering beter, met aflevering 6 als emotionele apotheose.

avatar van 0nno
Fer1205 schreef:
Man, man, man....
Wat een vermoeiende serie.
Halverwege 2e aflevering ben ik afgehaakt.
Te vewarrend allemaal.
(...)

Wat is er verwarrend aan? Vind de serie juist heel makkelijk te volgen. Ja, er wordt geswitcht tussen verschillende fases in het leven van Astrid Holleeder, maar dit wordt voor elke scene aangeven ..

Ja, ho effe, ik moet deel twee nog zien. We zijn echt niet allemaal op Videoland geabonneerd hoor. Waarom zouden we ook.

0nno schreef:

Mensen die dit al moeilijk te volgen vinden zijn gestopt met tv kijken na Sil de Strandjutter, dunkt me.

avatar van mcdaktari
Hoezo onverstaanbaar???? Ik ben een Brabander maar ik kan het prima verstaan. Trouwens een hele goeie serie.

avatar van 0nno
gotti schreef:

En dan nog een cijfer geven ook, terwijl je de serie niet eens hebt afgekeken ..

Prachtige serie.

avatar van Donkerwoud
Ik blijf Willem Holleeder de zwakste schakel vinden, maar de serie wordt sterker naarmate de focus komt te verliggen naar Astrid Holleeder i.p.v. het criminele milieu.

Belachelijk dat deze fictieve serie zo hoog gewaardeerd wordt, alleen het Amsterdamse nep accent is al een goede reden deze serie een onvoldoende te geven. Als je de misdaad en rechtszaken een beetje volgt weet je dat drie kwart uit deze serie bestaat uit nonsens.

Gemiste kans.. Veelste verwarrend met die jaartallen..