• 8.227.791 stemmen

Judas (2019)

Show titel: Judas

IMDb beoordeling: 7,4 (658)

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 6

Met: Rifka Lodeizen, Marit van Bohemen en Gijs Naber

Datum van release: zondag 6 januari 2019

Eerst uitgezonden op: Videoland (Nederland)

• Videoland Bekijk seizoen 1 via Videoland
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Judas

In Judas werkt Astrid Holleeder toe naar het moment dat ze haar broer definitief verraadt aan Justitie. Flashbacks maken duidelijk uit wat voor een jeugd zij en haar broer zich hebben los geworsteld en hoe pijnlijk, maar noodzakelijk, haar verraad is. Al tijdens haar jeugd beseft Astrid dat zij anders is dan haar volkse broers en zus; ze is slim en probeert zich al op jonge leeftijd te ontwikkelen om weg te komen van haar gewelddadige vader. Maar elke keer als dat lijkt te lukken, wordt ze weer opgeslokt door haar familie, in het bijzonder door haar criminele broer Willem 'Wim' Holleeder.

Afleveringen Seizoen 1 (2019)

1. 1. Verraad

Begin 2012. Willem Holleeder komt na een jarenlange gevangenisstraf weer vrij. Zijn zussen, Astrid en Sonja, zetten een riskant plan op poten om hem zo snel mogelijk weer achter de tralies te krijgen.

2. 2. Controle

Terwijl Astrid Holleeder voor het eerst verklaringen aflegt tegen haar broer Willem, besluit ze ook om de gesprekken met Willem stiekem op te nemen. Als Willem haar betrapt, is ze haar leven niet meer zeker.

3. 3. Respect

Astrid en Sonja moeten kluisverklaringen afleggen. Daardoor zullen ze twee dagen onbereikbaar zijn. Ze vrezen wat Willem gaat denken als hij zijn beide zussen niet kan bereiken.

4. 4. Familie

Willem heeft Peter R. de Vries bedreigd en het is aan Astrid om dit probleem op te lossen. Het brengt Astrid terug naar haar jeugd in de jaren 70. In hun gezin waren geweld en bedreigingen dagelijkse kost.

5. 5. Musketiers

Sonja duikt onder, omdat de bedreigingen van Willem steeds serieuzer worden. Justitie heeft na een jaar nog steeds niets gedaan met hun kluisverklaringen. Astrid en Sonja besluiten daarom hoog spel te spelen.

6. 6. Gevangen

Nu Willem onverwacht is opgepakt, moeten Astrid en Sonja een beslissing nemen over hun kluisverklaringen. Durven ze het aan om die openbaar te maken?

Alle Acteurs en Actrices

Jaap Witzenhausen

Cor van Hout

avatar van brawljeff

brawljeff

Ik wist niet dat dit boek verfilmd zou worden. Vond het boek niet heel sterk, maar ik ben hier wel benieuwd naar!

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Ik hier snel op klikken omdat ik een occulte serie over Judas voor me zag en dan is het deze verfilming.

Ja het wordt lekker uitgemolken allemaal. Valt nog mee dat er geen Holleeder kersthit is.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Ik heb al jaren niet naar RTL 4 gekeken maar deze serie wilde ik weleens gaan volgen. Dus vanavond opgezet. Maar ik begrijp er echt helemaal niks van . Ik heb het boek ook niet gelezen en wie weet volgt deze serie het boek volledig maar het gaat van de hak-op-de-tak. Van 2011 naar 1995 naar 2012 met alle bijbehorende korte en lange kapsels waarvan ik ergens in 2000-zoveel niet meer wist wanneer wie nou welke coupe haar van de zussen heeft. Ik herken alle criminele namen wel van de media van de afgelopen jaren maar die gosers zijn zo verbroederd en vertroebeld met elkaar dat ook daar niet helemaal te volgen is wie nou welke ander goserd doodgeschoten of verraden heeft. Ik mis ook wel een stukje voorgeschiedenis maar dat krijgt de kans (nog) niet.

Ik leer wel dat Holleeder een Amsterdamse sacherijn is die iedereen loopt af (en laat neer) te blaffen en continu met een slecht humeur rondloopt. Tel daarbij het Mokumse accentje erbij op en hij wordt wat karakterikaal neergezet. Kan mij goed voorstellen dat de zussen een bloedhekel hebben aan hun broer want sommige scenes zijn echt wel naar. Als je broer zijn pistool op het hoofd van zijn neefje zet dan spoort er echt wel iets niet.

De acteur die Peter R. de Vries mag spelen doet dat trouwens geweldig. Vooral de herkenbare uitspraak .

En hebben we nu twee actrices die de moeder Stien van Holleeder spelen ?

Ergens zal het zeker een goede serie zijn maar het is niet mijn ding. Daarbij moest ik echt wennen aan alle reclames (ik ben gewoon een verwend Netflix kijker) en andere politie series (wat.een.bagger.zeg, is dat Nederland ? Of is dat RTL beeldbuisvulsel ?).

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Ik weet het nog niet zo goed met deze serie. Wel sfeervol en er heeft duidelijk veel budget gezeten in sets, kostuums en locaties. Maar wat mijn voorganger ook zegt: onvolgbaar plot dat nodeloos heen en weer springt in de tijd, maar met een Holleeder (Gijs Naber) die als een stripschurk overal doorheen loopt. Heb geen moment het idee gehad dat ik naar een gelaagd, tegenstrijdig mens zat te kijken.

avatar van Toontje_mm

Toontje_mm

Holleeder als de boze witte man in de TV Kantine.

Vond het nog niet eens zo onaardig.

Op zich wel grappig om te zien hoe ook meer recente gebeurtenissen worden gereconstrueerd.

Vraag me wel af wat hier nou eigenlijk de bedoeling van is.

Persiflage van een uitermate stresserend met enige regelmaat zeg maar gerust best bedroevend bestaan met amusementswaarde en hier en daar ergens een slaatje uit te slaan.

Zo ja neig ik op dit moment wel naar enigszins geslaagd.

avatar van gotti

gotti

Wordt met de aflevering beter, met aflevering 6 als emotionele apotheose.

avatar van Dida_mm

Dida_mm

Ik vond het een sterke serie. Wordt steeds beklemmender en er wordt goed geacteerd! Serieus een van de beter NL series van de afgelopen jaren!

avatar van Sateck_mm

Sateck_mm

In mijn ogen misschien we de beste Nederlandse serie. Heel sterk geacteerd. 4,5*

avatar van jakkepoes_mm

jakkepoes_mm

Het is één van de betere en waarheidsgetrouwe series van Nederlandse bodem. Ik heb de heer H. in Amsterdam 4 keer ontmoet en gesproken en hij was en is een onberekenbaar persoon. Meer wil ik er niet over kwijt. Binnenkort ook de Holleeder tapes bij John van den Heuvel als ik goed ben geïnformeerd.

avatar van jakkepoes_mm

jakkepoes_mm

Na het laatste deel een halfje erbij vanwege het ijzersterke slot en de acteerprestaties van Rifka Lodeizen als Astrid Holleeder met name.

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20055 berichten
  • 2067 stemmen

Kos schreef:

Cover maken van Eenzame Kerst.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1929 berichten

Gijs Naber: ik moest er even aan wennen, maar wat speelt-ie dit fantastisch, zeg.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1929 berichten

Best aardige serie, al met al, die gelukkig niet te lang doorgaat en knap leunt op met name Lodeizen en Naber. Soms is het in de montages, met tijden door elkaar, wat goedkoop, soms voel je dat dingen wel erg worden gesimplificeerd of 'lekker' gemaakt voor een RTL- of in elk geval massapubliek, en van mij had het allemaal wat rauwer en harder en enger gemogen, maar toch: het werkt wel, deze serie. Kijkt heerlijk weg, en vertelt een verhaal dat weliswaar niet meer verrast maar nog steeds ontzettend ontluisterend is. (En waardoor je nog meer je hoofd gaat schudden bij dat monumentaal slechte Twan Huys-interview.)

avatar van EMBV_mm

EMBV_mm

Na eerst het eeste deel van het boek gelezen te hebben, nu tijd voor de serie. En ik moet zeggen een krachtige serie. Veel passages die ook in het boek voorkomen dus herkenbaar. Net als het boek kent de serie twee verhaallijnen. Het eerste speelt zich af in het heden, met het afluisteren en kluisverklaringen van Astrid Holleerder. Daarnaast gaan we via flashbacks terug in de tijd, en jonge familie Holleerder, de Heinekenontvoering, de aanslagen op Cor van Hout en ga zo maar door. Op deze manier wordt er een compleet plaatje gevormd van Wim Holleerder, Astrid en de rest van de familie.

De rol van Astrid wordt sterk neer gezet, prima rol van Rifka Lodeizen. De rol van Holleerder wordt ook prima neer gezet door Gijs Naber, terecht dat hij bekroond werd met het Gouden Kalf voor ‘Beste acteur in televisiedrama’. Verder sprong de rol van Peter R. de Vries in het ook. Personage gespeeld door Ronald Top. Het leek niet echt op de Vries, maar zijn stem was wel gelijk aan die van de Vries.

Minpuntjes? Ja het was niet altijd even goed te verstaan, dat plat Amsterdams, dat is voor de niet Amsterdammer dan moeilijk te volgen. Maar snap de makers wel, men wil het zo realistisch mogelijk maken