Les Traducteurs (2019)

Frankrijk / België
Thriller

geregisseerd door Régis Roinsard
met Lambert Wilson, Olga Kurylenko en Riccardo Scamarcio

Negen vertalers zijn uitgenodigd om de laatste roman van een zeer bekende schrijver in een recordtijd te vertalen. Om het lekken van het geheime manuscript te voorkomen zitten ze in een luxe bunker, maar de eerste tien pagina's van de roman worden echter online vrijgegeven. Duidelijk is dat een van de negen vertalers dit op zijn of haar geweten heeft, de vraag is wie...

avatar van yeyo
Bombastische whodunit, een mengelmoes van genres, faux-gesofisticeerde beeldenpracht, een ADHD versie van Agatha Christie, allemaal met een pedant monkellachje gebracht. Er valt heel wat aan te merken op Les Traducteurs, in de eerste plaats dat het geen goede film is. Het voelt bijna als een soort spiritueel vervolg op Le Mystère Henri Pick, een geïnfantiliseerde thriller over het geschreven woord, die de gemiddelde lezer dezelfde degout van de boekdrukkunst zal bezorgen dan wanneer je de boekenstand op een luchthaven passeert. Alles is glossy, steriel en zielloos. En toch heb ik me prima vermaakt met deze rolprent. Misschien heeft dat te maken met het misplaatst zelfvertrouwen van Roinsard, die de kijker met een soort Marconiaanse hoogmoed naar de afgrond der middelmatigheid leidt. Ook leest Les Traducteurs haast als een parodie van de Europudding, daar de premisse bestaat uit negen acteurs van verschillende nationaliteiten, die doorgaans ook hun eigen taal blijven spreken. Tenslotte beken ik met het schaamrood op de wangen dat ik de film bij wijlen meeslepend vond. Dan denk ik hoofdzakelijk aan de heist scene aan de Bir Hakeim brug en de Babylonische stand-off tussen de vertalers en het booswicht - de schmierende Lambert Wilson. Ach, misschien ben ik veel te mild voor Franse publiekscinema.