The Appearance (2018)

Horror / Thriller

geregisseerd door Kurt Knight
met Jake Stormoen, Kristian Nairn en Adam Johnson

Wanneer een middeleeuwse monnik onverwacht op een gruwelijke manier sterft, stuurt de kerk Mateho de Inquisiteur, een wetenschapper met een rationele instelling, om een onderzoek in te stellen naar de vermeende 'heks' die hiervoor zou verantwoordelijk zijn. Mateho raakt al gauw meer betrokken bij de zaak, want er zijn nog monniken die op mysterieuze wijze sterven. Hij stelt vast dat hij moet leren dat de wetenschap de gruwelen om hem heen niet kan verklaren, voordat hij zelf wordt verleid door het kwaad dat dit klooster achtervolgt.

avatar van joolstein
Voor films die zich afspelen in de middeleeuwen heb ik een zwak! En als het dan ook nog onder het genre horror vallen is het voor mij domweg een Must-see! Het was een tijd waar mensen diepgelovig en bijgelovig waren. Men had duidelijk lijn tussen goed en Kwaad en voldeed je daar niet aan, dan was je een Heks.. Heerlijk simpel en vaak was er ook erg bruut geweld.

Inquisiteur Mateho (Jake Stormoen) wordt naar een afgelegen dorp geroepen om de recente dood van een monnik in de dorpsabdij te onderzoeken. Hij wordt vergezeld door een soort beschermer Johnny (Hodor uit Game of Thrones 'Kristian Nairn) De dorpsbewoners, evenals Abt Scipio (Tv-bekende Michael Flynn) geloven dat het het werk is van het jonge meisje Isabel (Baylee Self), zij moet wel een heks zijn en die willen ze dan ook zo snel mogelijk op de brandstapel zien. Maar de Inquisiteur doet dingen op zijn manier en heeft uiteraard een persoonlijke geschiedenis met de labyrintische abdij.

Best interessant gegeven; monniken, moord, heks! Tja... en dat doet je natuurlijk ook een beetje aan 'The Name of the Rose' denken. De film haalt, zoals je ook wel kan begrijpen, nergens die kwaliteiten, al hangt er wel een goede sinistere sfeer en met de aankleding en het uiterlijk van de abdij zit het zeker wel goed. Ook is er weinig aan te merken op het acteerwerk. Nergens opmerkelijk maar het is wel degelijk.

Waar de film hapert, is helaas waar het sterkste in had moet zijn: een goed uitgangspunt. Nu is het onzeker of het nu een moord-mysterie of een bovennatuurlijke film wil zijn. Het zweeft nu tussen beide, maar slaagt er niet in één van beide kanten echt te omarmen. In de climax probeert de film voor beide genres met een conclusie te komen maar helaas komt die nu halfhartig over. Het moord-mysterie is een voor de hand-liggende onthulling die vanaf een mijl afstand te zien is, terwijl het bovennatuurlijke horror-element probeert om een emotionele draai aan de film te geven die juist plat valt. Daarnaast gaat de lange tijdsduur wringen, er worden teveel dingen getoond, waren onlogisch of deden er domweg niet toe!

Wel een pluim omdat het wel een leuke poging was en het zeker niet altijd heel beroerd. Deze film is zeker met liefde gemaakt, maar het struikelt net te vaak over zijn voeten. En dat is jammer...