The Glass Room (2019)

Alternatieve titel: Sklenený Pokoj

Tsjechië / Slowakije

geregisseerd door Julius Sevcík
met Carice van Houten, Roland Møller en Hanna Alström

Tsjechoslowakije 1930. Op een heuvel buiten Praag laten Viktor en Liesel Landauer hun droomhuis bouwen. Een modern vormgegeven huis van staal, glas en natuursteen. Met als blikvanger de centrale glazen kamer, een architectonisch hoogstandje. Als donkere wolken zich boven Europa samenpakken moet de joodse Viktor vluchten voor de nazi's. Het vertrek van de bewoners betekent niet het einde van het huis. Het gaat steeds in andere handen over: van de Landauers naar de nazi's, naar de Russen, naar de staat. Altijd blijft de glazen kamer magische aantrekkingskracht uitoefenen op de bewoners.

avatar van jarno1975
Verfilming van: The Glass Room - Simon Mawer (2009) - BoekMeter.nl

Villa Tugendhat in Brno heeft model gestaan voor zowel het boek als de film
Villa Tugendhat - Wikipedia - en.wikipedia.org