The Clinton Affair (2018)

Documentaire
Miniserie, 6 delen

geregisseerd door Blair Foster
met Monica Lewinsky, Paula Jones en Kenneth Starr

The Clinton Affair is een reeks exclusieve interviews en archiefmateriaal die handelt over de tumultueuze periode in de jaren 90 van de vorige eeuw waarin toenmalig president van de Verenigde Staten Bill Clinton in een seksaffaire geraakte met zijn stagiaire Monica Lewinsky. Dit was het sein voor met name Republikeinse politici om een zogenoemde impeachmentprocedure tegen hem te starten.

Puur gemaakt zodat mevrouw Monica Lewinsky extra centen binnen kan harken,

avatar van JoeCabot
Natuurlijk kreeg de invloed van de Clintons een flinke knauw na de nederlaag van Hillary, en toch blijft het ook vandaag nog riskant om de beerput van het power couple open te trekken. Niet omdat je moet vrezen voor je leven (nu ja, wellicht niet ), maar wel omdat je door een grote groep invloedrijke sujetten nog altijd overladen wordt met pek en veren. Daarom vind ik dit best een gedurfde docu. Veel nieuwe onthullingen worden er niet opgediept, maar Foster brengt minutieus in kaart hoe bedorven het hele wespennest in en rond Washington is en hoe bijna iedere betrokken persoon zich partijdig opstelt. Vooral de media komen hier niet bepaald lekker uit. Dezelfde talking heads die vandaag verontwaardigd reageren op het gedrag van Trump, deden in de jaren 90 lustig mee aan het slutshamen van Lewinsky (om hun mannetje Clinton te redden).

Dus ja, soms kan het geen kwaad om nog eens de vuile was buiten te hangen. 3,5*