The Burnt Orange Heresy (2019)

Verenigd Koninkrijk / Italië / Verenigde Staten
Actie / Drama

geregisseerd door Giuseppe Capotondi
met Claes Bang, Elizabeth Debicki en Donald Sutherland

Een ambitieuze kunsthandelaar wordt ingehuurd om een zeldzaam schilderij te stelen, waarmee hij een allesbeslissende deal kan sluiten. Tijdens het plan staan zijn hebzucht en onzekerheid echter in de weg. De operatie loopt vervolgens dan ook volledig uit de hand.

Vanaf 7 januari 2021 in de bioscoop (Cinéart Nederland)

avatar van tattoobob
Met een rol voor Mick Jagger.....ik ben benieuwd

avatar van schumacher
Na 40 min afgezet, mega saaaiiiii.
Kon me totaal niet meeslepen en het was echt slaapverwekkend. Het enige beetje opwindende was die dame naakt zien want voor de rest was er in die 40 min niks te zien, noppes , nada.
Dan hoeft het niet meer voor mij. In 40 min tijd moet er bij mij toch iets van goed gevoel zijn waardoor ik blijf kijken maar zelfs dat was er niet.

avatar van joolstein
Afspelend in de kunstwereld wordt de film naarmate hij vordert, steeds pretentieuzer, men denk dat ze iets slinks brengen maar het is alleen maar erg traag in zijn uitvoering. Hitchcock-achtig maar zonder de grootsheid van de meester. Het gaat over kunstcriticus James Figueras en een Faustiaanse deal (wanhopig zoektocht naar geheime werken van een teruggetrokken schilder) met de rijke Joseph Cassidy. Ondertussen krijg je nogal wat gewauwel over de betekenis van kunst en de donkere kant van de menselijke ziel. Om wat meer aandacht te ontvangen, zijn er een paar korte cameo's van Donald Sutherland en Mick Jagger. In het geval van de ene was het een gemis en in geval van de ander was er totaal geen meerwaarde. Het is Elizabeth Debicki, die de elegant mysterieuze Berenice Hollis speelt, die er wat van probeert te maken en de gehele film opvalt met haar frivole spel! De opbouw van het eerste bedrijf was er eigenlijk nog niet veel mis maar na het onhandige tweede bedrijf met veel alledaagse dialoog deed de film nogal inzakken. In het derde bedrijf probeert de film nog iets terug te komen maar te weinig tijd deed de film verder de das om. De leugens en intriges in de kunstwereld blijken niets minder dan pretentieuze onzin.

Elizabeth Debicki is het enige lichtpuntje in deze onevenwichtige film over een overambitieuze kunstcriticus, die het niet zo nauw neemt met de werkelijkheid. De pseudo-intellectuele overpeinzingen doen de film geen goed. Bijzonder matig.

avatar van Rvdz
Deze trailer ziet er zeldzaam saai uit, vind de rol van Jagger dan nog het meest intrigerend.

Deze film krijgt ipv een bioscooprelease een release op 'Premium Video on Demand':
The Burnt Orange Heresy is vanaf 7 januari online beschikbaar en te zien via Picl en op Vitamine Cineville.

avatar van henkies
Bovenstaande commentaren kloppen, iets te veel gewauwel, toch kon ik wel wat met de film. Mooi genre, mooie buiten-locaties, aristocratische sfeer. Muziek ook in orde. 3.

avatar van mrklm
In een boeiende openingsmonoloog legt kunstcriticus James Figueras [Claes Bang] tijdens een kezing uit wat de kracht en het gevaar van zijn vak. De inhoud van die monoloog speelt een belangrijke rol bij wat zich daarna ontvouwt. James brengt de nacht door met Berenice [Elizabeth Debicki], één van de toehoorders, en nodigt haar prompt uit om hem te vergezellen bij een bezoek aan de steenrijke kunsthandelaar Joseph Cassidy [Mick Jagger] die iets met James wil bespreken. Dat blijkt te maken te hebben met kunstenaar James Debney [Donald Sutherland], een kluizenaar die zich lange tijd volledig heeft onttrokken aan publiek en de media. Voor James is dit een unieke kans om één van zijn grote helden te interviewen, maar de gesprekken leiden tot onvoorziene conclusies met onvoorziene gevolgen voor alle direct betrokken.

Cynische blik op de kunstwereld levert interessante dialogen op, maar weinig actie. Capotondi weet desondanks toch enige suspense op te bouwen, mede dankzij Jaggers sinistere charme, ook al duurt het lang voor het verhaal werkelijk op gang komt. Gelukkig is de ontknoping het wachten waard.

avatar van Mads Smikkelsen
Helegaar niet verkeerd!