'96 (2018)

India
Romantiek

geregisseerd door C. Prem Kumar
met Trisha Krishnan, Vijay Sethupathi en Varsha Bollamma

Raam en Jaanu komen na 20 jaar opnieuw samen. Vroeger zaten ze op dezelfde school. De herinneringen komen terug naar de oppervlakte. Het hart van het kind in hun jeugdjaren klopt nog steeds in hun wereld nu ze volwassenen zijn. Is het absoluut noodzakelijk om verloren tijd in te halen of laten ze het beter achter zich?

Ondanks (of misschien dankzij) het trage tempo een pakkende film over een hogeschool liefde, die gedoemd is omdat de geliefden nalaten hun gevoelens te uiten. Ruim twintig jaar later, tijdens een klasse reünie, zijn de wonden weliswaar nog niet geheeld, maar de wederzijdse gevoelens zijn allerminst verdwenen.
Een emotionele film, die mij in het tweede deel op talloze moment erg heeft geraakt. Dat is niet alleen te wijten aan het verhaal, maar ook aan het uitzonderlijk sterke acteerwerk van de beide protagonisten.
Wat mij betreft had de film best een andere afsluiting mogen hebben, maar misschien is het wel beter zo.