Yin Yeung Lo (1997)

Hongkong
Horror / Komedie

geregisseerd door Wai-Man Cheng, Long-Cheung Tam en Herman Yau
met Simon Lui, Louis Koo en Allen Ting

Horror omnibus die bestaat uit vier los aan elkaar hangende verhaaltjes. Een groepje jongeren gaat kamperen bij een mysterieus meer. Daar komen ze in contact met een geest, waarna één van de jongeren verdwijnt. De rest keert terug naar de stad omdat ze uitgenodigd zijn op een huwelijksjubileum. Het feest valt in het water wanneer de man van het koppel niet komt opdagen. Iets later krijgt één van de meisjes uit het vriendengroepje bezoek van een geest. De jongens die haar weten te redden besluiten daarna een filmpje mee te pikken in de bioscoop, maar niet iedereen in het publiek blijkt nog in leven te zijn.

Hier begon het dus mee.

De Troublesome Night serie is iets aparts. Op relatief korte tijd is er echt een storm van deze films uitgekomen, een 15-tal op 5 jaar tijd. Dat wil toch zeggen dat er een publiek was voor dit soort horror anthologies, alleen vind ik ze zelf niet zo heel opvallend of geweldig.

Komt ook wel omdat ik niet zoveel heb met die Hong Kong mix van horror en comedy. Het is niet echt grappig en omdat alles nogal losjes en aangedikt is zit er ook zeer weinig sfeer in, waardoor de horror ook weinig voorstelt. Het werkt elkaar meer tegen dan dat de genres elkaar versterken.

Vond deze eerste wel iets beter dan verwacht, maar dat had dan vooral te maken met de presentatie. Het zou ook wel kunnen dat ze opnieuw zijn uitgegeven (en wat opgepoetst zijn), maar het zag er toch best netjes uit. Verder is de luchtigheid wel te pruimen en zorgt het dat de film makkelijk te verteren is, zeker wanneer je weet dat elke film nog eens is opgedeeld in 4 aparte verhaaltjes. Veel tijd om jezelf te vervelen is er dus niet.

Maar echte kwaliteit? Mnee. Yau zou het later veel beter gaan doen, maar dat maakt nu ook eenmaal deel uit van de HK filmmachine. Oefening baart kunst, alleen jammer dat ze vaak zoveel moeten oefenen.