• 8.222.809 stemmen

Alternatieve titel: Gong Tau: An Oriental Black Magic

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Herman Yau

Met onder meer: Mark Cheng

IMDb beoordeling: 5,6 (451)

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Over Gong Tau

Rockman (Mark Cheng) is een doorgewinterde politieman, maar de uitdaging waarvoor hij staat zou wel eens zijn dood kunnen betekenen. Wanneer een reeks van gewelddadige moorden op politieagenten voltrekt, leiden alle sporen naar Lam Chiu (Tak-bun Wong), een smerige misdadiger die ooit door een kogel in zijn hoofd werd getroffen door Rockman, en daardoor niets meer voelt. De moorden vinden plaats in de duistere sferen van Oosterse mystiek.

image

Lily Chan

avatar van J.T.O

J.T.O

You have been Gong Tau-ed

Flauw grapje voor mensen die het begrijpen en overigens was de film wel te doen. Op zich niet zo bijzonder, maar wel een aparte film uit de industrie van Hong Kong dat de laatste tijd alleen bestaat uit romcoms en nog wat misdaad films. Een leuke afwisseling dus, maar niet veel dingen zijn opmerkelijk eigenlijk. Om eerlijk te zijn was het best wel een slecht drama, maar ondanks dat kon ik toch wel lachen om de duisterde krachten dat van spel is. Erg komisch en waarschijnlijk was dat ook wel de bedoeling van de regisseur geweest.

3,5 sterren voor de geïnteresseerden

Onderhond

Herman Yau

Na Ebola Syndrome toch altijd een regisseur die een klein streepje voorhad. Verder nog geen enkele van z'n films gezien, maar aangezien Sam Luet een aardig rolletje in deze had toch maar weer een poging gemaakt.

Yau zie ik niet echt classy films maken, subtiliteit is volgens mij ook z'n ding niet. Maar dat hoeft niet negatief te zijn. Net die directheid en vlotte pulp maken hem tot een erg atypische HK regisseur.

Zit aardig wat gave gore en smerigheid in deze film, zeker in het begin is het een aantal keer wenkbrauwen fronsen. Absoluut geen klagen over. Drama in de film is wat minder,, zeker omdat Siu echt vreselijk loopt te acteren.

Luet is zijn gezellige zelf weer; Viel me al veel eerder op dat hij in enorm veel films ondersteunende rollen en bijrollen heeft, maar begint me ook steeds meer op te vallen dat hij maar weinig film overleeft. Wat is die vent al veel gestorven.

Lekkere trashy HK horror dit, die de geesten laat voor wat ze zijn en wat smerige Oriëntaalse voodoo voorschotelt. Verrassend vermakelijk eigenlijk.

avatar van joolstein

joolstein

Een soort Hong Kong Horror variant op Se7en (1995) Alhoewel de nadruk meer op de thriller en drama kant lag. Was er redelijk lekkere gore en wat we zien was mooi in beeld gebracht. Helaas kon de vrouw van de politieagent niet acteren, wat was die slecht!

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Toffe CAT III titel van Yau, uit een periode waarin ze steeds spaarzamer werden. Bovendien een film die veel beter wordt wanneer je bekend bent met z'n inspiratiebronnen. Films zoals Leák (1981) zijn nooit ver weg en met het overgeven van kroelende insecten komt al snel obscuur werk zoals Du Gu (1983) en Xie Mo (1981) om de hoek kijken. Yau is een liefhebber en (gelukkig) zelf meer dan bekwaam genoeg om het zelf naar hartenlust uit te voeren. Levert enkele smakelijk brute scenes op die, tussen de abominabele CGI door, met gemak het meeste bij zullen blijven. Extra kudo's voor de montage; blijft om nostalgische redenen een stijl die voor mij wel werkt. Flashy overgangen met veel dissolves, gelaagde beelden (opacity) en versnellingen. Genietbaar kitscherig en outdated.