Yin Yeung Lo 4: Yu Gwai Tung Hang (1998)

Alternatieve titels: Troublesome Night 4 | 陰陽路4與鬼同行

1 stem

Filipijnen
Horror / Komedie

geregisseerd door Herman Yau
met Louis Koo, Paulyn Sun en Simon Lui

Wanneer een groepje Chinezen in de Filipijnen aankomen is niemand zich ervan bewust dat ze een huiveringwekkende nacht tegemoet zullen gaan. De eerste die in aanraking komt met een geest is een koerier, die de as van een dood meisje terug naar haar geboortedorp moet brengen. Maar ook een getrouwd koppeltje ondervindt dat een onschuldig spelletje in een nachtclub snel kan ontaarden in een drama met dodelijke afloop.

Redelijk brakke Yau film dit. Eigenlijk zijn het drie kortfilmpjes, maar ditmaal zijn ze iets beter in elkaar verweven zodat het geen echte omnibus film wordt. Toch lijkt het genoeg om gelijksoortig werk (denk Wilson Yip's Midnight Story).

Komt alleen niet in de buurt van eerdergenoemde film. Een flauwe mix van comedy (meh) en horror (blah), waarbij beide elementen eigenlijk volledig in het water vallen en er niet veel overblijft buiten wat overdreven acteerwerk, slechte make-up en wat random bloot.

Moeilijk te geloven dat deze film van Yau's hand komt, anderzijds lijkt deze serie wel een aardig succes geweest te zijn, anders kom je toch niet aan 7 delen uit. Zal de rest nog wel eens proberen, maar niet snel hierna denk ik.

Meest opvallende is nog de verschijning van Louis Koo in een film als deze, maar je moet je carriere ergens beginnen natuurlijk.