Blindsone (2018)

Alternatieve titel: Blind Spot

Noorwegen

geregisseerd door Tuva Novotny
met Pia Tjelta, Oddgeir Thune en Per Frisch

Maria, Anders en hun twee kinderen - tienerdochter Tea en tienerzoon Bjorn - genieten van een gelukzalig en alledaags bestaan. Maar na een onverwachte catastrofe wordt alles in hun leven in twijfel getrokken. Terwijl het gezin samenkomt en probeert om te gaan met de gebeurtenissen, zorgt de shock en de hysterie tot verwijten en een gebrek aan zelfvertrouwen.

Bijzonder indrukkende film en een aangrijpend pleidooi om vooral met elkaar te praten. Die moeder wordt echt fantastisch neergezet en de hele zaal in San Sebastian had natte ogen. Aanrader

Vanaf 27 juni 2019 in de bioscoop (September Film Distribution)
EDIT: release is uitgesteld, datum nog niet bekend.

Oei wat een vervelende film. De film is als one-shot opgenomen. Nadeel is dat een wandeling van een kwartier ook een kwartier duurt. En als er niets gebeurt of geen interessante gesprekken zijn duurt een kwartier lang. Vervolgens zit je een tijd naar emotioneel geschreeuw van moeder te kijken tot je er hoofdpijn van hebt. Na anderhalf uur was de tape waarschijnlijk op want de film stopt gewoon zonder uitleg. Zeker geen aanrader!

avatar van Brabants
Blindsone was voor mij een zwaar over de top gedramatiseerde puinhoop. Ik vond het echt een verschrikkelijke film. Vooral de scene met de moeder was tenenkrommend dat je er haast zelf paniekaanvallen aan overhoudt. Gauw vergeten deze pulp.

avatar van tbouwh
De wandeling in long take is essentieel en het absolute 'hoogtepunt' van de film, in die zin dat je als kijker alles wat in het vervolg gebeurt aan de hand van dát momentum mag gaan kaderen. Deel van het idee van een blinde vlek is dat oplossingen en/of uitleg zich niet gemakkelijk laten aandragen. Tegelijk is het publiek in dat noodzakelijke proces actief en medeplichtig.

avatar van Malick
Indrukwekkend debuut - om stil van te worden.