Manic (2001)

geregisseerd door Jordan Melamed
met Joseph Gordon-Levitt, Michael Bacall en Zooey Deschanel

Manic gaat over een groep jongeren op de jeugdafdeling van een psychiatrisch ziekenhuis in Californië. Lyle heeft op school iemand in elkaar geramd met een honkbalknuppel en heeft zijn woedeaanvallen niet onder controle. Op de afdeling, die vooral bevolkt wordt door emotioneel beschadigde kinderen uit rijke families, weigert Lyle aanvankelijk zich te laten meeslepen in het psychologische mijnenveld. Maar wanneer hij een homoseksuele jongen in bescherming neemt tegen de brute afdelingspestkop, raakt hij toch betrokken. Dan krijgt hij ook een relatie met de timide, suïcidale Tracy. De groepstherapeut Dr. Dave is rechtlijnig in al zijn goedheid, wat hem tot onderwerp van spot maakt, maar ook tot een stabiele vaderfiguur voor de groep. Hij verwacht van zijn pupillen geen totale genezing, maar is tevreden wanneer ze hun problemen onder ogen zien en zich realiseren dat ze geholpen kunnen worden.

neo (crew)
ja maar jij heet geen gordy

avatar van Jordy
Jordy (admin)
daar denken ze in spanje anders over

avatar van manic
ik heb 'm nog niet gezien, is ie de moeite waard?

Wel leuk Jordy, dat jij voor op die hoes staat.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
dank je dank je

2001 release die deze week in limited release gaat in nyc en la

avatar van The_Game
Mooi filmpje met een erg goede Joseph Gordon-Levitt, Don Cheadle en een sterke bijrol van Zooey Deschanel.
De film is zelf misschien wat aan de trage kant, maar door het acteer- en snelle camerawerk weet hij zeker te boeien.

avatar van xMilennx
Heb hem gisteren gezien, wel een bijzondere film.

Technisch gezien is hij niet geweldig goed; het beeld beweegt nogal veel en is ook niet altijd even scherp. Maar het voordeel daarvan is dan weer dat het zorgt voor een heel realistische sfeer: het lijkt wel bijna reality-tv in plaats van een geacteerde film.
Ook de personages dragen hieraan bij: geen perfecte babyface-modellen met tonnen make-up, maar echte mensen zoals we ze echt in zo'n instelling zouden kunnen terugvinden.

Deze film zal door het dramagehalte zeker niet iedereen bevallen, het is dan ook geen film die ik samen met vrienden eens zou zien. Maar als je op jezelf eens iets anders wil dan je gewoon bent, of je wilt meer weten over jeugdinstellingen, is hij wel aan te raden.

avatar van david bohm
Sterke film over een afdeling met jongeren in een psychiatrisch ziekenhuis waar Lyle gespeeld door Joseph Gordon-Levitt zijn intrede doet. Goede rol van hem, maar ook de rest van de cast speelt overtuigend, zelfs Don Cheadle en een haast onherkenbare Zooey Deschanel doen het prima.
Geen feel-good film.

avatar van freek_93
Sterke film over een paar jongeren en hun problemen in een psychiatrische inrichting. Het camera werk zorgt voor een soort van documentaire stijl, waardoor het net allemaal wat realistischer lijkt.
Verder speelt Joseph Gordon-Levitt erg sterk. Ook Deschanel speelt heerlijk.
Sommige scenes zijn wel ietwat langzaam.