• 8.299.739 stemmen

Genre: Horror

Oorsprong: Canada

Geregisseerd door: Anthony DiBlasi

Met onder meer: Dana Christina, Dylan Sloane en Ashley Smith

IMDb beoordeling: 4,3 (875)

Plot Extremity

"Face Your Demons. No matter How Dark, Or Buried They May Be."

Allison is een jonge vrouw met een naar verleden. Ze wil niets liever dan haar angsten overwinnen en trauma's verwerken. Allison besluit mee te doen aan "Perdition", een soort spel waarbij ze urenlang geterroriseerd wordt. Ze denkt dat dit haar kan helpen het verleden te verwerken, maar komt al gauw tot de ontdekking dat het spel schokkender is dan zij dacht.

image

Bob / Red Skull

Horny Guy in Car

Nell / Female White Skull

Dr. Sylvia Nichols

avatar van Rickyman

Rickyman

Niet eens zo'n heel onaardig horrorfilmpje dit... dat mooi sfeervol is geschoten en hangt er ook lang een naar eng sfeertje in de lucht, kwam er zo nu en dan nog een geinig verrassinkje voorbij, maar het vage verhaaltje leek soms ook langdradig te worden en kon niet overal even goed boeien.

Had toch wel meer verwacht van deze regisseur, van onder andere Dread en de Last Shift.

avatar van Spartaan1986

Spartaan1986

• 1909 stemmen

Regisseur DiBlasi heeft nogal wat middelmaat op zijn naam staan en ook deze is helaas geen uitzondering. Het oogt allemaal erg goedkoop en er hangt een 'softporno achtig' sfeertje. Daarnaast is het acteerwerk vrij matig en op de horror moet je heel lang wachten. Op zich was dat niet heel erg, want de film heeft zoveel compleet gestoorde personages en rare fratsen dat ie ergens nog wel wist te vermaken. Totdat de laatste 20 minuten aanbreken, dan komt de horror tevoorschijn maar worden er een aantal compleet ongeloofwaardige en vergezochte twists tegenaan gegooid waar je tenen spontaan van beginnen te krommen. Uiteindelijk doet de afloop er dan niet veel meer toe.

Dread vond ik DiBlasi's beste film en ook dat was al niet bepaald een meesterwerk. Misschien dat ie met wat meer budget en betere acteurs eens wat leuks neer kan zetten want ergens heeft ie wel enige potentie.

avatar van Noodless

Noodless

Vond er echt niks aan. De opzet is uiteindelijk ook heel stupide gezien het geheim achter het spel. De film wist me op geen enkel moment te boeien qua spanning, locaties, sfeer, acteerwerk, gore..... Overslaan zou ik zeggen. 2/10

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Ik denk dat iedereen die meerdere films van DiBlasi heeft gezien het er wel mee eens is dat hij piekte met Last Shift (2014) . Een zeer solide genrefilm die vanuit een simpel concept boven zichzelf uitsteeg door (eerlijk is eerlijk) competente regie. Alles viel goed op z'n plek... en dat is precies waar het hier volledig mis gaat. Een regisseur als DiBlasi heeft het duidelijk in de vingers, maar zou de kans moeten krijgen om zich vaker op dit soort projecten te kunnen storten. Nu komen er van die lamme, nietszeggende thrillers tussendoor. Het effect is helaas duidelijk. Extremity heeft een klassieke torture porn setup, maar zit bomvol alternatieve ideëen die zeker niet allemaal even goed zijn, laat staan dat ze lekker samenvallen. Het einde maakt duidelijk dat een wat meer straight forward / directere aanpak veel beter werkt. Het ziet er over het algemeen wel weer verzorgd uit, zeker binnen het genre boven de norm. Als het gebrek aan budget ergens zichtbaar is, dan is dat wmb in de set dressing.

Opvallend probleempje; de Duitse DVD release heeft een matige audiomix. Ben benieuwd of users hier dat ook hebben ervaren, of dat andere releases dat probleem niet kennen. De voice sporen waren over het algemeen veel te zacht.

avatar van Shadowed

Shadowed

Mindere DiBlasi.

Mijn tweede ervaring met hem als regisseur, Extremity diende als een soort warm-up voor Dread die ik heel graag wil zien. Na Extremity en Last Shift gezien te hebben zijn die verwachtingen alleen niet meer bijster hoog. Toch moet je de hoop nog niet laten varen, want potentie is er genoeg in zijn regie.

Extremity heeft een titel die wel wat belooft, maar vervolgens niet echt waarmaakt. Officieel kwam Extremity pas op de lijst te staan voordat DiBlasi in mijn interessevlak terechtkwam, en dat was dankzij het concept, extreme haunts. Het is alleen wel zonde dat DiBlasi uiteindelijk meer ingaat op de dramakant dan op de haunt zelf en dat is een beetje jammer.

Visueel is er alvast genoeg potentie. Dat hele haunt-gebeuren is erg leuk ingericht en versierd. De cinematografie is zeer on-point en de film is niet vies van wat harde beelden. De echt harde beelden krijgen we wel pas in de finale te zien, maar tussendoor gebeurt er genoeg om de kijker op z'n minst geboeid te houden.

Een groot kritiekpunt vanuit mijn kant is Christina, die heel erg hard haar best doet om een badass te spelen. Qua acteren is er niet veel mis, ze gaat zeker op in haar rol, maar het is allemaal zo belachelijk sterk aangezet, karikaturaal en overdreven dat het eigenlijk vooral irritant is. Ze lijkt soms wel een vorm van DID te hebben.

De overige castleden doen het naar behoren, maar een echt briljante acteerprestatie heb ik helaas niet kunnen bekennen. Ik schatte DiBlasi in als een regisseur die volop voor de horror gaat, maar hier maakt hij toch meer een draai naar de dramakant. Dat geeft de film op bepaalde punten een diepere laag, maar in het algemeen zit het de film vooral in de weg.

Het maakt het allemaal wat saaier en trager. Dat haunt-gebeuren was eigenlijk ook al niet optimaal interessant, maar visueel ziet het er leuk uit. Het is ook wel echt een attractie, en gaat geen moment naar het bovennatuurlijke. Doordat de "villains" voornamelijk gewoon mensen zijn gaat de spanning er vaak helaas een beetje af.

Enkele toevoegingen hadden ook weggelaten mogen worden, zoals die Japanse TV-crewleden. Er wordt zo veel ingestopt om het al relatief rommelige verhaal af te remmen dat er nauwelijks ruimte is voor de haunt zelf om echt leuk te worden. 103 minuten hadden echt wel in 80 gekund en dat was waarschijnlijk zelfs beter geweest.

In de slotfase krijgen we nog een aardige sequentie met keiharde gore en opvallend goede emotionele impact. De dood van de vader had wel iets wat gewoon goed ging, een juiste impact. Voor de rest is Extremity geen verkeerde film, maar zeker een film die de potentie niet weet te benutten door zich te weinig op het genre zelf te storten. Het is niet verkeerd en de regiekracht is soms zeker aanwezig, maar het had echt beter gekund en gemoeten.