Insane (2010)

Zweden
Horror

geregisseerd door Anders Jacobsson en Tomas Sandquist
met Johanna Leamo, Lars Bethke en David Lenneman

Sarah rijdt 's nachts over een verlaten weg, op zoek naar haar sinds twee weken vermiste zus. Zij was op weg naar een muziekfestival, maar kwam er nooit aan. Nu heeft Sarah er weer een dag van vruchteloos zoeken op zitten en zoekt een hotel om te overnachten. Ze vindt het Bridgeburn Hotel, maar het is er donker en verlaten. Toch besluit ze naar binnen te gaan om een kijkje te nemen. Dat had ze beter niet kunnen doen...

avatar van 606
Leuke film niet zo heel vernieuwend.
Aantal prima moord scenes en creepy sfeer op zijn tijd.
Acteren was ook niet zo heel slecht.

3 sterren

avatar van Elineloves
I'm not really good in taking signals.
- Signals? What do you need, traffic lights?

Zweedse horror, laten we dat eens een kansje geven.

De film opent met een bekend gegeven: knap meisje zit in bad of staat onder de douche, hoort plots iets en na een tijdje weet ze dat er iets niet pluis is. Het hele foto-gebeuren is spannend, het creepy toontje is gezet.

De eerste paar minuten had ik moeite om er een touw aan vast te knopen. Ik had de beschrijving vooraf gelezen maar het leek totaal niet aan te sluiten bij wat ik zag. Ik wou veel te snel weten wie dat meisje van in het begin was, terwijl de kaarten vrij snel op tafel worden gelegd.

Gelukkig had Sarah geen last van triskaidekaphobia, want je mag 3 keer raden wat haar kamernummer was? Juist, 42. Nee, 13 natuurlijk. Lekker cliché. Dat David ook maar een rare kwieb is en niet deugt, is vanaf de eerste minuut al duidelijk.

Fijn 80's slasher sfeertje, ookal is het allemaal erg low-budget. Jammer dat er weinig tot geen introductie van de personages is. Wanneer er eentje dood gaat, boeit je dat ook niet veel.

Geen hoogvlieger, maar ook niet vervelend om naar te kijken. Net een voldoende.

Elineloves schreef:
Wanneer er eentje dood gaat, boeit je dat ook niet veel.

LOL geweldige comment!
Ook een goede recensie overigens, daar heb ik wat aan! Lijkt mij een prima film voor mijn eenzame 1ste kerstdag

avatar van ralfsjam
Heb hem na 30 minuten uit gezet, Kon er niet mee omgaan zo slecht.
Jammer dat het in het engels was.... Niet dat het daarom beter zou worden ofzo, als het in het Zweeds was.
omdat ik hem niet helemaal gezien heb, zal ik niet stemmen, maar het eerste half een een 1.5.

avatar van Elineloves
kastr0 schreef:

LOL geweldige comment!

Thanks! Ben benieuwd wat je er van gaat vinden.

Het verhaal op zich is niet verkeerd.
Niet geheel origineel maar het schept wel mogelijkheden tot wat spanning.

We zijn er aan begonnen maar ohh ohh een acteer niveau van de eerste afleveringen van Goede tijden slechte tijden, Vre-se-lijk.

avatar van lagaiske
Bagger film die vol mankementen zit!
Zonde van mijn tijd.

avatar van glimmerman2000
Niet zo bijzonder deze film, welke opzich wel een duistere/aparte sfeer heeft
Maar het geheel valt mij wat tegen, zo ook het verhaal

avatar van Joone
beetje voorspelbaar allemaal, maar heb me vermaakt ermee!

avatar van Pistons
Belachelijke film met belachelijk script, belachelijk acteerwerk en belachelijke moordscènes. De suspense was niet eens zo onaardig, al veranderde dat op het moment dat de killer in beeld kwam. Wil een ode zijn aan Psycho, alhoewel verkrachting van het genre een vreemde opzet is voor dat plan.

Oh jeej mijn eerste bericht. Bekeek al een tijdje reviews en aangezien ik vaak iets aan jullie reacties heb gehad ga ik er zelf ook maar mee beginnen. Helaas bij deze meteen een film die ik niet goed vond.

Het verhaal is niet van een hoog niveau, niet eens middelmatig. Het acteerwerk is ook erg onder de maat. Ik snap dan ook de keuze niet om het ook nog eens in het engels te doen, de personages komen daardoor zo nep over. De conversaties zijn erg vreemd en erg on natuurlijk, niet dat dat in de gemiddelde horror belangrijk is maar toch is een beetje intelect wel gewenst.

Ik snap de eerste scene al direct niet. Waarom zou een killer zijn slachtoffer vastketenen om er direct een mes doorheen te boren? Meestal word dit gedaan voor marteling of om iets los te krijgen. Het lijkt alsof ze ermee spanning willen opbouwen maar ze de plank er voorledig mee misslaan.

De enige spanning die er te vinden is in de film is als er heel plots de dader staat. Maar dat werkt al erg snel niet meer.

Nee deze film vergeten we snel weer, helaas

Zeer slecht film, is het kijken echt niet waard. Slechte acteurs, setting, verhaal, script etc.

ik vind deze film zeer slecht, binnen 10 minuten weet je al dat de hotel medewerker de "killer"is.
ik heb toen maar een fles whiskey opengetrokken om deze slechte film weg te drinken.

avatar van mennonegra
Elineloves schreef:

Thanks! Ben benieuwd wat je er van gaat vinden.

ook rot dat je eenzaam was tijdens de kerst dat kan toch niet meer in 2010

Niet echt een horror zoals een horror zou moeten zijn !
Weinig spanning, weinig adrenaline, weinig spektakel, etc.

De sfeer en het verhaal in de film zijn ook zeer matig.
De omgeving en locatie van het filmen is ook niet denderend.

Naar mijn mening niet echt een aanrader !
1,5 ster voor de moeite.

avatar van jorkie
lang geleden dat ik zon matige horrorfilm gezien heb!
deze heb ik dan ook afgezet na een klein half uur!
heb begint al met het matige acteerwerk, een baliemedewerker die alles alleen doet in het hotel waar helemaal geen verdere klanten aanwezig zijn, en zeer opvallend doen zodat er totaal geen twijfel meer mogelijk is wie hier de moordenaar is!
ik heb hem afgezet nadat de vrouw in kwestie aan het slapen is, uit bed springt en wegrent met de schoenen aan!
wie slaapt er nu nog met schoenen aan.....

Goirle_NL_Bas
Wat een ongelooflijke slechte film.
Het acteerwerk is zeer slecht, de film is te lang dradig, er gebeurt gewoon veelste weinig.
Het enige goeie aan deze film is, dat de spanning op sommige momenten wel hoog op loopt, maar ook die momenten hadden wat langer mogen zijn, maar daarvoor krijgen ze nog 1 ster van mij.

Engels gesproken Zweedse horror film en niet een van de beste , sterker nog de film was niet zo goed.

Mnee.

Film ging wat mij betreft op twee punten compleet de mist in. Ergste is de compleet brakke soundtrack. Onnozele synthesizer deuntjes die de sfeer telkens weer zonder pardon vernielen. Er zitten een paar afzonderlijke scenes in die best te pruimen waren, maar lang mocht het nooit duren.

Verder valt ook de editing in negatieve zin op. Het regisseursduo poogt wel een aantal zaken maar compleet gebrek aan degelijke ritmiek en feeling verzieken het resultaat. Visueel valt het op zich nog wel mee, camerawerk is redelijk verzorgd al oogt de film qua beeldkwaliteit best amateuristisch.

Onbegrijpelijk dat de film Engelstalig is. Bij de hoteleigenaar zou je het stokkende acteerwerk nog enigszins functioneel kunnen noemen, maar de rest van de cast kan amper uit de voeten met hun teksten. Dialogen zijn dan ook steeds erg slecht en derderangs.

Er zitten nog steeds wel een aantal effectieve scenes in. Mooi schrikmoment zelfs wanneer de dader plots naast het bed zit, maar dit beperkt zich jammer genoeg tot korte scenes.

Pover horrorfilmpje, vage ode aan Psycho die niet echt van de grond komt en nooit weet te overtuigen.

avatar van Noodless
Mwah, vond de film best nog te doen. Er hangt een creepy sfeertje en bepaalde scènes vond ik best wel spannend. bv. de foto-shoots , de verrassing in bed, het gluren, de achtervolgingen in de gangen... Het acteerwerk vond ik ook niet zo storend, al vond ik de scènes met de zus die op zoek is toch wel de mindere actrice. Ook heel voorspelbaar, maar dat deerde hier niet. De vraag was hier : hoe komen de slachtoffers en/of de dader aan hun einde ?
Degelijk begin, goede tussenperiode en een wat zwakkere laatste half uur. 6/10

Dit was dus gewoon een aflevering van As The World Turns goes horror.
Alleen word er in ATWT beter geacteerd.

geronimo
1 ster voor de moeite.

avatar van Vascago
Compleet waardeloze film. Slechte sfeer, vreselijk en vooral irritant acteerwerk en een debiel verhaal. De film bezit geen greintje spanning en is zwaar voorspelbaar ondanks alle debiele twists die ze erin proberen te stoppen.
Ik zal zo vast goed kunnen slapen, want mijn ogen vielen tijdens deze film al bijna dicht. Bagger !!!

avatar van jippie2010
ach... ik kon het camerawerk wel waarderen,
het was allemaal niet zo slecht, maar ook zeker niet goed. 2,0

avatar van Boeikens
Prul.

Doodsaai. Voortdurend het déja-vu gevoel bij deze film. Het wordt nog erger bij het telkens zien van zowat dezelfde scènes.
De prent zit vol ongerijmdheden en onnozele handelingen en het acteren, op de Norman Bates imitatie na, is zwaar k*t!
De kills zijn totaal onorigineel en op twee minimomenten na is de gore ver te zoeken.
Geen spanning, geen sfeer en enorm voorspelbaar.

Het enige wat me bekoorde bij deze film was dat hij eindelijk gedaan was!

avatar van jordandejong
Toch wel aardig horrorfilmpje die wel erg ondergewaardeerd is op MM.

Wat al die 0,5 sterren op deze pagina doen is mij niet echt duidelijk. Insane is een film waarvan er duizenden zijn. Gewoon degelijk dus.

De killer ziet er best goed uit en ik heb zelden zo'n goed schrikmoment gezien als het moment waar de killer plotseling naast het bed zit.
De gore is niet heel veel aanwezig, maar wanneer het er is ziet het er best goed uit.

Naar het einde toe wordt het inderdaad wat minder, en wat saaier, maar 3 sterren heeft deze film zeker verdiend.

avatar van nightfly1982
Het verhaal is best leuk op zich.
En er zitten zeker wel lachwekkend stukken in de film.

Maar dat acteerwerk MANNN das zoooo slecht...echt heel jammer.

juhnzun
Rare vertoning ...okee hij heeft een jeugdtrauma maar om dan op killertoer tegaan in zo'n zuurstofpak waar sloeg dat op
dat hele gedoe met die jongere zus duurde veelste telang en was volslagen onnodig ze hadden dat net zo goed 123 kunnen afwerken in de intro
ook is het mij niet duidelijk of het nou om twee of slechts 1 mafketel ging

avatar van Shaky
Zwakke film die aan elkaar hangt van slecht jatwerk. Veel overbodige scenes in combinatie met een half uitgewerkt verhaal zorgt voor een weinig coherent geheel. Ik kan er niet meer dan 2 sterren voor geven.

avatar van BlueJudaskiss
Vorige week gezien via het onvolprezen YT. Toch helemaal niet onaardig. Ben me sowieso een keer kapot geschrokken en wat er met het lage budget gebeurde vond ik toch alleszins sfeervol. Geinige lowbudget verrassing.