Dywizjon 303 (2018)

Polen / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Denis Delic
met Piotr Adamczyk, Maciej Zakoscielny en Cara Theobold

Dit is het verhaal van het hoog aangeschreven vechtpeloton “Dywizjon 303”, waarin voornamelijk soldaten uit Polen dienden. Het vertelt de geschiedenis van luchtgevechten en de heroïsche verdediging van Engeland tijdens Slag om Engeland in de Tweede Wereldoorlog. Het 303 Squadron schakelde drie keer meer Luftwaffe-vliegtuigen uit dan alle andere geallieerde squadrons.

Jammer dat de film vreemde overgangen heeft. Het rammelde aan alle kanten heel erg. Ook de acteurs waren het net niet. Wel mooie beelden van de vliegtuigscenes.

avatar van Grindhouse62
Het enige wat uitblonk in deze film waren de perfect gefilmde scenes in het luchtruim. Voor de rest een zwakke film met veel gepraat en een slecht acterende cast. 1.5

avatar van Thin Air!
Bizar dat er in hetzelfde jaar 2 pools/britse films uitkomen over hetzelfde onderwerp (303 squadron). Beide met zeer rommelige regie en totaal overbodige love plots en misplaatste filmmuziek.

Afgezien van bovenstaande ellende voelde de film niet low budget aan.
Ik vond deze film zeker beter qua luchtgevechten. De acteerprestaties waren ook redelijk.

De andere film heet overigens Hurricane (2018) die door wat meer mensen is gezien.

Aardige film vooral als je van vliegtuigscenes houdt zoals ik.
Wel wat rommelig allemaal.