• 8.299.740 stemmen

Met onder meer: Ilse Salas, Flavio Medina en Cassandra Ciangherotti

Oorspronkelijke taal: Spaans

• MUBI Bekijk via MUBI

Plot Las Niñas Bien

Mexico, 1982. De economische crisis is op zijn hoogtepunt. Sofia is getrouwd en woont in de vrolijke wijk Las Lomas. Ondanks dat ze geconfronteerd wordt met de angstaanjagende mogelijkheid om haar levensstijl te verliezen, zal Sofia er alles aan doen om de schijn op te houden. De val is echter aanstaande.

imageimageimageimage

avatar van Mr Thee

Mr Thee

De film vraagt de aandacht en de tijd. Zo ook net als Sofia (de hoofdpersoon) die eerst even haar haren kamt en alle tijd neemt voor uiterlijke verzorging en enkele fantasieën. Ik had er tijd voor nodig om "in" de film te geraken. Waarom ik de film aan het eind dan toch zo waardeer? De eighties setting is goed, de sound is zelfs uitstekend: het drama is voorbaal en de sinistere en absurde toon wordt gezet. Het zit em in de kleine dingen: het op afstand bestuurbare wagentje, het gesprek met het zoontje, de toch vrij atypische sprongetjes in tijd tijdens het kinderfeestje, de kattige onderonsjes, Julio Iglesias, de close ups. Verder is de hoofdrol gewoon erg sterk neergezet. Dit alles resulteert in een benauwend sfeertje in deze vrij absurde film, een satire die niet ver staat van de werkelijkheid (en gebaseerd is op een boek, zie link). En dan dat einde...misselijkmakend, gruwelijk..? you name it!

Napret en achtergrondinfo: Review | Hollywood Reporter