After (2019)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Jenny Gage
met Josephine Langford, Hero Fiennes Tiffin en Selma Blair

Tessa Young is een toegewijde student, een plichtsgetrouwe dochter en een loyale vriendin voor haar middelbare schoolvriendje. Ze gaat haar eerste jaar college in met grootse ambities voor haar toekomst. Ze leeft een gecontroleerd leven met een sterk gevoel van wie ze is en wie ze zou moeten zijn. Haar bewaakte wereld opent zich wanneer ze de donkere en mysterieuze Hardin Scott ontmoet. Met zijn warrige bruine haar, een verwaand Brits accent en overvloedige tatoeages is Hardin de wilde, broeierige rebel die Tessa normaal zou schuwen. En dat doet ze - tot ze laat op een avond laat bij hem is, aangetrokken door zijn magnetische energie.

Vanaf 18 april 2019 in de bioscoop (Independent Films)

avatar van pumbaaaaaaaaaa
Ik ben fan van de boeken en ging naar de film kijken met hoge verwachtingen. Helaas werden deze niet ingelost. Het was tijdens een Ladies at the Movies en daar kondigden ze de film aan als Fifty Shades, maar dan de softe versie... De film was veel te braaf naar mijn zin. Ik miste de slaande ruzies tussen de 2 hoofdpersonages, de sex scenes waren veel te braaf in beeld gebracht. Stukken die ik echt in de film wou zien waren weggelaten en het einde klopte helemaal niet!
Mijn vriendinnnen die met me mee waren gaan kijken kenden de boeken niet en vonden de film ronduit saai
Met mijn 2 sterren ben ik eigenlijk nog te genereus

Ik vond hem echt heel leuk! Ik kijk uit naar het tweede deel.

avatar van wwelover
Tragisch slechte film. Leek wel geschreven door een 14 jarig pubermeisje. Daarbij is vrijwel alles gejat van andere films. En de edit was al helemaal genant. Alles moest opgevulde met meeslepende covers en allemaal montages. Gelukkig dat Langford nog goed speelde (en bloedmooi is).

avatar van soom
Super benieuwd hierheen en geen teleurstelling voor mij te bedenken. Jep. Nagenoeg perfect. Geen gelukkig einde in de trant van '' Ik heb het niet zo bedoeld en vergeef me blabla,'' maar een meer realistische aanname op dit punt.
Ja, het was romantisch dat hij iets over haar schreef en waarschijnlijk rende ze daarna naar hem toe om het toch goed te gaan maken.
Maar zittend op de steiger en alleen zijn (of niet?), was voor mij wel echt een goede afsluiter geweest.

Hero Fiennes deed z'n naam eer aan. Ik viel onherroepelijk voor de wijze waarop hij meerdere personages uit evenzovele films gestalte gaf. Ik dacht aan vampieren..
Ook Kristen en Teresa hadden er ineens een zusje bij. Ze leek zo weggelopen te zijn uit een reclame voor een Twilight-achtige film.
En ik heb een zwak voor zulk soort verhalen, dus ik zat gebeiteld.

Okee, het was geen echt heel originele film. Maar wat een geweldige Twilight Grey film.

avatar van mrklm
Pak de clichébingokaarten maar uit de kast. Tessa is een braafmoederskindje met een veeleisende moeder - tevens weduwe - en een loser als vriendje. "Trust me", zegt ze tegen haar moeder wanneer ze intrekt neemt op college campus en wordt geconfronteerd met haar kamergenote. Die blowt, drinkt, heeft tatoeages en is lesbisch! Alles wat Tessa niet is, maar deze karakterloze tuthola bezwijkt meteen na een beetje peer pressure. Oh ja, ze ontmoet ook nog een arrogante klootzak met een Brits accent die haar eerst negeert, vervolgens beledigd en haar als oud vuil behandelt. Maar wacht: hij heeft óók Pride & Prejudice (hoe origineel!) gelezen, dus is het volstrekt logisch dat deze Tessa binnen de kortste keren met deze droplul ligt te vozen. Hopeloos gedateerde tienerromantiek voorzien van een onuitstaanbare soundtrack. Werkelijk niet om aan te gluren...

Zwolle84
mrklm schreef:
Pak de clichébingokaarten maar uit de kast.

Word je zelf nu nooit moe van dat vervelende, neerbuigende toontje? Ik heb telkens weer het idee dat je met je notitieblokje in de bios - onder het lampje van de nooduitgang zodat je ziet wat je schrijft - aantekeningen maakt wanneer er weer een zure oneliner door je hoofd flitst.

Echt ieder zijn mening hoor en er is niets mis mee om naar films te gaan die je in potentie niet liggen, maar jij lijkt er echt genoegen uit te halen om dit soort hautaine verhaaltjes neer te pennen.

Haha, ik vind mrklm het grote enigma op dit forum: wat bezielt de goede man om dag in dag uit bewust naar alle slechte films te gaan - ik kan me niet voorstellen dat hij van dit soort films, waarover de recensenten en iedereen al negatief schreven, iets goeds verwacht - en om dan zijn ergernissen op te schrijven? Wat voor plezier haalt hij hieruit? Of ervaart hij zelf het ook allemaal puur als martelgang maar acht hij het zijn morele plicht om ons te kunnen waarschuwen zodat wij thuis blijven en zijn ergernissen niet zelf hoeven te ervaren? Of heeft hij een weddenschap staan dat de meeste films slecht zijn hetgeen hij wil bewijzen? Of krijgt hij geld voor elke slechte film die hij bezoekt en/of recenseert (maar weegt dat op tegen het leed om telkens weer een slechte film te moeten kijken)? Vragen, vragen, vragen.

Zwolle84
Mooie film hoor.

Als je een film binnen dit subgenre - je zou dat subgenre bijna Sparks dopen, al heeft hij deze niet geschreven - bezoekt, dan weet de gemiddelde kijker waar hij of zij aan begint. Dan ga je niet recensentje spelen door clichés te turven, maar weet je dat deze films er bol van staan en het er vooral om gaat hoe die clichés gevangen worden. Door middel van prachtige beelden, goede chemie tussen de hoofdrolspelers, fijne, op een goede manier zoetsappige muziek, enzovoorts.

En dat doet After allemaal erg goed. Het camerawerk is bij vlagen zelfs om je vingers bij af te likken. Neem die scènes aan en in het water; romantiek wordt niet vaak zó mooi gevangen. Het is bijna van een Notebookesque schoonheid.

En dat is de sterk spelende Josephine Langford ook. Achteraf kwam ik er pas achter dat ze het zusje van een van de mooiste vrouwen op aarde is. Er zit daar in Perth vast iets in het water. Haar tegenspeler brengt het er overigens een heel stuk minder van af. Zijn houterige spel is dan ook de reden dat After de 8 net niet aantikt.

Maakt ook niet uit. De film doet verder precies wat je verwacht en dat is in dit geval erg positief. Zo lust ik er nog veel meer.

avatar van Walter S.
De filosoof schreef:

Hoho, tegenover al die 0,5 films staan ook weer een hoop 4,5 of 5 sterrenfilms. mrklm ziet geen gemiddelde films, alleen bizar slechte of heel erg goeie.

avatar van mrklm
Zwolle84 schreef:

Word je zelf nu nooit moe van dat vervelende, neerbuigende toontje?

Absoluut niet.

Inderdaad. Er is niets leukers dan een baggerfilm neersabelen, het werkt zeer leedverzachtend

avatar van Walter S.
Ik vond de bijdrage van mrklm bij deze film juist erg leuk. Dit was al geen film waar ik heen zou gaan en mrklm vat gevat samen waarom niet.

Mja.

Mooie mensen om naar te kijken, leuke film als je 16 bent. Wat ik niet ben, maar ik kreeg wel weer even dat gevoel terug dus wat dat betreft best geslaagd.
Niet heel origineel of bijzonder, een beetje een 'niksje' in de goede zin van het woord.

avatar van Ste*
Echt heel suf allemaal. Op een of andere manier dacht ik dat deze film wat rauwer zou zijn, waarschijnlijk door dat (superonterechte) '12 jaar en ouder' icoontje, maar eigenlijk was dit nog braver en suffer dan een hoop films in dit genre. Vooral heel dat collegesfeertje vond ik maar stom en irritant. Vond het bepaald geen collegeniveau (of ik word nu echt oud) eerder een soort vervelend highschoolsfeertje en -kliekje waarin je er niet bijhoort als je niet cool en rebels bent.

Zij moet het alleen hebben van haar looks, en hij eigenlijk van niets. De manier waarop hij suf en monotoon zijn teksten oprakelt is om van in slaap te vallen.

Dan nog wat halfslachtige issues die ze allebei met hun vader danwel moeder hebben waar op het einde eigenlijk niets meer mee wordt gedaan en je hebt echt een heel zwak young adult filmpje.

avatar van Psycho-M
Eigenlijk he is dit het verhaal van not another teen movie.
De knappe jongen neemt een weddenschap aan om een meisje te verleiden, maar wordt tijdens het vervullen van de weddenschap echt verliefd op haar.
Zij is wel een mooi meisje, maar kijkt driekwart van de film met van die puppy oogjes.
Hij speelt wat houterig/zonder emotie en klinkt vaak ongeïnteresseerd.
Bepaalde subverhaallijntjes (van hem met zijn vader, zij met haar moeder) worden aangehaald en vervolgens niet uitgediept.
De film zag er verder wel prima uit en ergens ben ik nog steeds een sucker voor dit soort coming of age/romantische films, maar toch kom ik niet tot een voldoende voor deze film.
Jammer, er had denk ik wel iets meer ingezeten als verhaallijnen en karakters meer diepgang hadden gekregen.

avatar van macrobody
Op National Geographic heb je wel eens van die documentaires waar je een uur lang een paringsdans kan aanschouwen van bijvoorbeeld paradijsvogels. Als je daar van houdt kom je bij deze film ook wel aan je trekken. In dit geval twee poppetjes die om elkaar heen draaien en het duurt en het duurt...
In de categorie flut film een toppertje. En dankzij de spoiler van Psycho-M was er ook geen verrassing meer aan het einde. Als je het al zolang kan uithouden dan. Het is dat er best leuk geacteerd wordt door de hoofdrolspelers anders was het helemaal niets geweest.
En waarom moest deze tekst er zo nodig in?

and welcome to Econ 101.
This might be the most important
class you take here...
so I expect everyone here
to closely pay attention...
and benefit from the 25-year
career I had on Wall Street.

Hier is zoveel mis mee waar te beginnen? Op Wall Street wordt er van alles gedaan behalve Econ 101, de kunst van Wall Street is om zo veel mogelijk 'geld' te verdienen met het geld van anderen op een manier die zowaar nog immoreler is dan dat de banken dat doen. Als je van zo iemand iets moet leren is het hoe je jezelf verrijkt over de rug van een ander. Degenen die Wall Street de rug toekeren om leraar te worden of iets anders te doen zijn mensen die het spuugzat zijn op Wall Street. Dus als je van iemand van Wall Street Econ 101 moet leren dan zijn we nog verder van huis dan dat we al zijn.

avatar van Psycho-M
macrobody schreef:

My bad.
Spoilertags vergeten te plaatsen.
Oplettende mods hebben het al aangepast.
(Thanks Chainsaw)

avatar van schumacher
pumbaaaaaaaaaa schreef:

Wat bedoel je met het einde klopt helemaal niet?
Zie spoiler:

Die 2 behoren samen, logisch toch dat die op het einde terug samen zijn toch? Die Noah paste helemaal niet bij haar en zij zag hem gewoon als goeie vriend.

Ik vond het een degelijke film, geen seconde me verveeld, wel al beter gezien in zijn genre dat wel.
Acteurs deden het best goed al had de mannelijke acteur toch minder houterig mogen overkomen.

En Josephine Langford , daar kan je naar blijven kijken, denk dat die 22 jaar is.

Geen topfilm omdat ik nog beter gezien heb in z'n genre maar een 0.5 mja, ik kom regelmatig dezelfde mensen hier tegen in de reviews, er zijn er toch een aantal bij die blijkbaar 9/10 films altijd maar heel slecht vinden.

Ik zit niet bij iedere film na te denken , soms moede gewoon relaxen, daar dient een film voor, niet te serieus nemen.

En het einde vond ik logisch. Hier en daar mochten een paar dingetjes meer uitgediept worden dat wel.

Niettemin toch een leuk nachtje gehad.

avatar van AniSter
Wat heerlijk zoet en sappig. En ja, ook in deze film loopt er weer een bitch rond. Té mager slot.
Hier passen er zéker 13 van in een dozijn.

avatar van DDT
DDT
Er zijn toch betere films in dit genre hoor

Net gezien.wel een leuke film.heb me prima vermaakt.een prima cast.mooi verhaal,ben benieuwd naar deel 2.

avatar van =EL!ZE=
Leuke verassing dat Jennifer Beals erin zat.

avatar van IH88
“There are moments in our lives that seem to define us.”

Aardig. Het is jammer dat After zo’n voorspelbare ‘dramedy’/coming of age film is geworden, en je hoopt toch dat de makers van dit soort films anno 2020 met iets nieuws of origineels weten te komen. De film is gebaseerd op een boek, dus misschien komt het daardoor. Dat After nog best genietbaar blijft komt door Josephine Langford (de zus van), een prachtige actrice die ook uitstekend acteert. Dat kan niet van de rest van de cast gezegd worden.

Fiennes Tiffin is een houten klaas, en Hardin is ook een wandelend cliché. Leren jas, tatoeages, Brits accent, Ramones T-shirt etc. Ik miste alleen nog de sigaret, maar misschien mag dat tegenwoordig niet meer. Dat clichématige geldt voor de gehele film, en Langford verdient alle credits voor de manier waarop ze het allemaal nog weet te verkopen. Dat ik nog best uitkijk naar het vervolg (After We Collided) komt door haar. Als ze dan maar wel Hardin en haar “vriend” Noah dumpt (je vriendin maakt het uit en je gaat bij haar moeder klagen? Dumpen die gast, ook als vriend).

avatar van AnyaH
.....'Mensen veranderen, maar het verleden verandert niet'.....

Geromantiseerde coming of age dramafilm gebaseerd op deel 1 van de 'After' boekenserie van Anna Todd. Cinematografie: buiten- en binnenscѐnes op een Amerikaanse campus. Kleuren: meestal realistisch, afgewisseld met warme softtinten. Mooie scѐnes: zwemscѐne in de natuur, badscѐne en bezoek oceanium. Muziek: terugkerende lieflijke melodie, afgewisseld met snellere nummers die m.i. een beetje te luid zijn. Cast: spelers zijn goed gekozen, want ik zie wel chemie tussen Josephine en Hero. Daarnaast zijn een aantal sympathieke bijrollen, maar ook slechtere spelers. Plot: de naïeve onschuldige 18-jarige Tessa gaat studeren en ontmoet daar 'badboy' Hardin. En uiteraard: van het één komt het ander.....

Resumé: Wie de boeken eerst leest en denk dit verfilmd te zien, komt bedrogen uit! Een aantal speerpunten zijn wel in de film gebruikt, maar de verhaallijn komt niet overeen. En de film is m.i. 'braaf' gemaakt om geschikt te zijn voor een jonger publiek. De boeken zou ik niet meteen 'tienerboeken' willen noemen, daarvoor is de inhoud net iets te 'duister en zwartgallig'. Dat 'rauwe' ontbreekt in de film: geen slaande ruzies, hartverscheurende momenten, grootse neerslachtigheid, diepe wanhoop of een emotionele rollercoaster. Ik wist van tevoren dat de film het boek niet volgde, dus ik was voorbereid. Zoals de boeken mij emotioneel pakten, had ik met de film een stuk minder. Maar ja, ik ben ook geen tiener meer.......

Boodschap: als je 'a girls best friend' bent, wordt het nooit meer.... Het leven is geen rozengeur en maneschijn. Gedeelde smart is halve smart. Leuk dat de schrijfster zelf ook nog even een paar seconden door het beeld liep! De eindscѐne is natuurlijk zeer poëtisch en ronduit schitterend!

Ik ben toch wel benieuwd naar het vervolg 'After We Collided'!

avatar van Gish
Tja, als ik de woorden cliché, en voorspelbaar, voorbij zie komen, en het gemiddelde zoals vaak binnen het genre, aan de lage kant is, wordt het tijd om te gaan kijken. En dit blijkt gewoon weer een uitstekende film te zijn. Het camerawerk is prachtig en de locaties zijn mooi gekozen, de beide hoofdrolspelers hebben een geweldige chemistry met elkaar, en ja, we hebben soortgelijke verhalen vaak gezien, maar de regisseur heeft er iets moois van gemaakt en het verhaal met veel liefde voor het genre gemaakt. De link met schrijfster Jane Austen is ook erg goed uitgewerkt. Zoals in film The Jane Austen Bookclub wordt geadviseerd. Er is niets mis met het schrijven van een goede brief om te proberen je relatie te redden. Hardin maakt zelfs een heel werkstuk.

avatar van martijn011
Ik heb slechtere romantische films gezien, maar dit is in ieder geval geen topper. Eigenlijk gebeurt er niet heel veel, behalve dan dat je ruim anderhalf uur naar een romance tussen een jong stel zit te kijken wat alle hoogte- en dieptepunten meemaakt van hetgeen je normaal in zo'n soort film ziet.
Grote pluspunt aan deze film is dat het mooi is gefilmd en er diverse keren prachtige locaties worden aangedaan.

Wat acteren betreft, ik heb geen bekend gezicht voorbij zien komen, maar ik heb me niet gestoord aan de acteurs dus ze deden het gewoon prima.
Deze film is geen afrader, maar in dit genre zijn wel veel betere films gemaakt.
Kleine onvoldoende.

avatar van Donnie Vallermee
Geil issie niet want je ziet geen tiet kut of kont maar wel ogay zeg maar

avatar van rep_robert
Wat een afgezaagde film met een flutverhaal en irritante, nietszeggende bijrollen. After komt dan ook bijzonder moeizaam op gang en de aanzet tot de hele liefdesverhouding slaat als een tang op een varken. Het wordt allemaal te dik aangezet. Het muurbloempjes idee bij een veel te knap meisje en een moeder die zo belerend is dat het pijn doet aan de ogen. I don't buy it....

Het zou de film goed doen als er iets meer diepgang in de personages gestopt zou worden en de film wat meer pit en durf heeft. De dilemma's van de personages voelen gekunsteld en nep aan, waardoor er geen spanningsboog ontstaat. Het is te braafjes en het voelt allemaal teveel als los zand aan. Echt diepgaande dialogen ontbreken en de bijrollen voegen niets toe. Hierdoor heb je na afloop van de film echt het idee dat je naar niks hebt zitten kijken. Denk maar eens aan die lesbische roommate. Zonder ook maar een fatsoenlijke gesprek met elkaar te hebben gevoerd dwingt ze een meisje om van alles te doen. Eigenlijk misselijkmakend om te zien. Elke vorm van logica ontbreekt en dat maakt het een karikatuur, in plaats van een geloofwaardige personage. Vervolgens is haar rol zo goed als uitgespeeld. Het is niet meer dan een plot device geweest om de twee tortelduifjes met elkaar in aanraking te brengen. Zo worden er heel veel lijntjes naar bijvoorbeeld situaties in de familie uitgegooid, maar wordt er niets mee gedaan. Ja, er wordt af en toe een boze blik geworpen, want O wat hebben wij het kut zeg.

De zomerse vibe op de campus en de jonge acteurs maken de film nog enigszins kijkbaar, maar de film heeft geen enkele selling point. En dan heb je ook nog zo'n suf onafgewerkt einde dat een vervolg uitademt, maar eigenlijk een totaal gebrek aan creativiteit is.

avatar van Ebenezer Scrooge
Muurbloempje Tessa gaat studeren en ontmoet op de campus de perfecte mooiboy Hardin, gespeeld door Hero Fiennes-Tiffin, neefje van Ralph Fiennes. Hardin hebben ze een punkachtige look aangemeten: Ramones T-shirt (Don't wear shirts of bands you don't listen to) ,zwarte jeans met gaten, trendy tatoeages en rijdt ook nog eens in een dure (zwarte) wagen. Het ziet er allemaal heel bedacht, onecht uit. Hij heeft ook nog eens Pride & Prejudice gelezen, alsof het allemaal nog niet perfect genoeg is. Voldemort is overigens wel goed opgedroogd. Tessa is weer het andere uiterste: truttige kleding, quasi-verlegen, paardestaartje..
Noah, het andere vriendje van Tessa, is in vergelijking met de stoere Hardin totaal niet interessant: minder vlot, geen merkkleding, niet superknap, duf kapsel.. Het zal denk ik niemand verbazen dat ze hem al snel aan de kant zet. Het therapeutische homovriendje is hier voor de verandering vervangen door een zwarte jongen. De rest van de cast is geheel wit.
Suf verhaaltje dat wemelt van de clichés en stompzinnige scènes. De scène bijvoorbeeld dat ze zich laten opsluiten in de bibliotheek en hij haar voorleest uit een of andere klassieke roman en ze betrapt worden door de bewaker, zo hilarisch ook! Of de Pride & Prejudice discussie tijdens het hoorcollege, oei die was erg!
En die bemoeizuchtige moeder die de studie van d'r dochter niet meer wil bekostigen omdat ze een vriendje heeft, ook zo raar.

Maar uiteindelijk beter, want minder irritant, dan een Fifty Shades of Grey, en ik kan me wel voorstellen dat mensen hierbij wegzwijmelen.

avatar van Shadowed
Viel nog mee.

Maar qua romantiek vond ik het weinig bijzonder. Deed me een beetje denken aan een combinatie van Fifty Shades of Grey en Twilight. Die overigens allebei een 4 bij mij scoorde. Deze steekt wel boven dan niveau uit, maar dan vooral qua verhaal. Qua romantiek bungelt het gewoon op hetzelfde niveau wat mij betreft.

Langford doet het overigens wel solide. Ze krijgt niet bepaald de makkelijkste rol in haar voeten geschoven. Standaard karakter tot in de puntjes. Maagd, blond & braaf. Deze film / boek doet er echt totaal niet mee. Tegenspeler Tiffin is ook niet veel minder standaard. Buiten dat ook Tiffin solide acteert.

Maar ik blijf dit soort films altijd mogen. Waarschijnlijk omdat het tegen high-school aanketst. Deze film had ik daarbuiten al langer op het oog. Alleen de 106 minuten waren wel een no-go. Normaal duren dit soort films niet langer dan 90 minuten en dat is ook een prima speelduur. 106 minuten te lang.

Verhaaltje vermaakt wel en kent enkele opvallend degelijke beelden qua visueel. Vooral die bar was erg sfeervol ingericht. Bovendien weet Langford boeiend genoeg te spelen en hangt er wel degelijk chemie tussen Langford en Tiffin. Dat is waar de film ook op steunt, dus dat combineert dan ook mooi.

Maar de romantiek blijft te genant om serieus te nemen. Iets te onwerkelijk. Vandaar dat ik eerder al de link legde tussen de andere 2 films die in mijn review staan hier. De romantiek kent regelmatig ondermaatse dialogen en ongemakkelijke momenten daartussen. Niet mijn ding. Tienermeiden zullen er wel waarschijnlijk van smullen.

Maar wel een vermakelijk geheel uiteindelijk. Moet eerlijk zeggen dat ik After 2 ook nog wel wil zien.

Tja wat kan ik zeggen, After is zo middelmatig verfilmd dat het gewoon schandalig is. De boek is naar mijn mening 100 keer beter ook vind ik dat de acteur die Hardin speelt heel stijf acteren (Hij nailed de rol van Hardin niet). Verder is het gewoon jammer dat ze onnodig details weglaten van het verhaal. De film mocht sowieso heel wat sensueler zijn. Mijn beoordeling is 6/10

avatar van K. V.
Ook deze eens meegepikt uit de bib en zonder verwachtingen eens bekeken. Het was niet zo'n bijzonder filmpje en het verhaal had ik al eens vroeger gezien, dus heel vernieuwend was het allemaal niet.
Gelukkig deed de cast het niet slecht en de muziek was ook nog te pruimen.
Niks nieuws onder de zon.