An American in Texas (2017)

Verenigde Staten / Polen / Noorwegen
Drama / Muziek

geregisseerd door Anthony Pedone
met Barry Corbin, Quinton Aaron en Tony Cavalero

Een boze, ontevreden groep van punkrock jongeren groeit op in Victoria, een klein plaatsje in Texas. Samen beginnen ze de band ‘Surgeon General’s Warning’. De band moet een ticket worden om te ontsnappen uit deze kleinburgerlijke omgeving, uit dit niemandsland. Het is de tijd van de Eerste Golfoorlog in Irak. De jongeren experimenteren met diefstal en drugs. Hun jong volwassenheid en de chaos binnen de groep maakt hen kwetsbaar voor de harde realiteit. Ze willen met hun groep doorbreken maar de weg naar Los Angeles is moeilijk en lang. En is dat hun toekomst of ligt die jammer genoeg in het leger of bij een baantje in de chemische fabriek?

Goede, overdonderende film die op 27 juni jl. gepresenteerd werd op het Scenecs Int. Film Festival in Hilversum. De regisseur en co-writer waren aanwezig om een toelichting te geven. En ja, heel veel van het verhaal is autobiografisch. En er is veel meer materiaal geschoten dan in de film kon worden opgenomen. Persoonlijk denk ik dat de film nog sterker was geworden als de makers zich in de storyline wat meer beperkt hadden. Nu komen werkelijk alle jeugdproblemen en maatschappelijk problemen van die tijd aan de orde.