Dongwu Shijie (2018)

China
Actie / Avontuur

geregisseerd door Yan Han
met Yi Feng Li, Dongyu Zhou en Michael Douglas

Kaisi (Li Yi Feng) zit in de schulden door geld van zijn vrienden te lenen, een schuld die tot enkele miljoenen is opgelopen. Onder de belofte dat zijn schulden worden kwijtgescholden, verlaat hij zijn zieke moeder en jeugdliefde Qing (Zhou Dongyu) en gaat hij aan boord van het schip Destiny om een gokfeest bij te wonen dat wordt georganiseerd door de mysterieuze Anderson (Michael Douglas). Alle spelers krijgen sterren wanneer ze aan het spel deelnemen. Voor elk potje dat men verliest, bemachtigt de tegenstander een ster. Het feest neemt echter al snel een lugubere wending.

avatar van balosa
Ik ken de manga/anime niet dus stond onbevooroordeeld tegenover deze film, op zich hou ik wel van dit soort mind game films, het clown gedeelte is mij niet geheel duidelijk maar zal wel een reden hebben.

In het kort gaat het over een kaartspel (rock-paper-scissors), het doel is 3 sterren te halen en van al je kaarten af te geraken, dat valsspelen is toegestaan maakt het er niet altijd makkelijk op voor de spelers, ik heb me prima vermaakt met deze film en zoals het er naar uitziet komt er ook nog een vervolg aan

Iemand een idee of deze in Nederland op Netflix staat? In België blijkbaar wel, maar ik heb die toevoeging compleet gemist. Beetje jammer wel, dit zijn toch wel de meerwaardefilms op zo'n dienst.

avatar van mjk87
Onderhond schreef:
Iemand een idee of deze in Nederland op Netflix staat?

Staat er niet op.

mjk87 schreef:
Staat er niet op.

Weird ... misschien is hij dan toevallig vandaag toegevoegd op Netflix BE. Staan geen NL subs bij, enkel EN/FR. Ze maken er daar toch ook soms een onnodige soep van

Weird.

Yan Han kende ik al, iemand met een goed oog voor slicke, visuele films. Op zich wel een geschikt iemand op zich te wagen aan een manga verfilming, al was het een beetje afwachten hoe hij van romantiek naar actie zou omschakelen.

Met verve zo blijkt. Lekker maffe film in beeld gebracht met enorm veel flair. Verhaaltje kwam me bekend voor (hoewel ik de manga niet kende) maar is allicht wat vreemd voor mensen die nog nooit van dit soort dingen gezien hebben. Uiteindelijk draait het allemaal om een soort van sociaal experiment waarbij men mensen dwingt terug te vallen op hun dierlijke instincten (maar wel in een nette omgeving), de Liar Game films kennen een gelijkaardig concept.

Allemaal aardig, maar het is toch vooral het visuele dat weet te overtuigen. Veel fun, een paar erg gave scenes en voldoende tempo. Al had ik graag wat meer clown gezien en net iets minder rock/paper/scissors. Maar verder weinig te klagen, leuk ook dat Netflix dit soort films oppikt, al mogen ze wel iets beter adverteren, want ik heb de film uiteindelijk elders gekeken.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van joolstein
Enigszins vreemde film(verhaal) die visueel overweldigend is en waarin een soort superheld-gekke clown via een arcade-hal in gevecht komt met grandioze CGI-monsters en waarin een auto-achtervolging eindigt bij een extreem potje steen-schaar-papier. Dit alles geënsceneerd door Michael Douglas en onder toeziend oog van een tijger worden er door Yi Feng Li wiskundige theorieën (al snapte ik niet veel van al die
wiskundige raadsels) op de kaarten losgelaten. Misschien dat ze iets te lang daar in doorgaan maar soit! De manga-boeken waren ook mij niet bekend en zodoende werden voor mij niet alle vragen in de film beantwoord maar ik denk dat er een vervolg op deze film komt en die zal zeker met meer antwoorden komen! Tot die tijd valt er genoeg te beleven in deze overdonderende film vol speciale effecten!

avatar van Shinobi
"You are so lucky."

Met de anime en de manga ben ik niet bekend, maar dit leek mij op het eerste gezicht wel een leuke titel.

Het gegeven van een schuldenaar die aan boord van een schip rock-paper-scissors moet spelen om zijn schuld af te betalen is al hoogst opmerkelijk. Daarbovenop heeft Kaisi een soort fascinatie voor clowns wat ervoor zorgt dat hij in stressvolle situaties in een compleet andere wereld terechtkomt. Het levert alleen niet de film op die ik verwachtte te zien.

De kleurrijke, bombastische scènes zijn duidelijk de meal ticket van 'Dongwu Shijie'. Yan Han gaat hierin helemaal los met een over-the-top montage waar je als kijker in ondergedompeld wordt; tot het overweldigende zelfs. Stuk voor stuk zijn deze grootse set pieces een heerlijke ervaring te noemen. Je kunt hierbij denken aan een clown die losgaat in de metro en een krankzinnige achtervolging.

Jammer genoeg houdt het daarmee op. Het merendeel van de tijd wordt namelijk besteed aan het spel. Weliswaar zijn er een aantal interessante momenten, maar het hele gebeuren wordt al gauw langdradig. Dit is hoofdzakelijk te wijten aan de dialogen die ingaan op allerlei wiskundige theorieën. Ik smachtte eigenlijk om de clown weer in actie te zien. Overigens is het grappig om Michael Douglas in deze productie te zien.

Al met al een aardige fantasy, maar voor mijn gevoel te onsamenhangend. Hopelijk krijgen we in het vervolg meer te zien van de clown.

3,0 Sterren.