Possum (2018)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Matthew Holness
met Sean Harris, Alun Armstrong en Simon Bubb

Philip is een getroebleerde poppenspeler die geconfronteerd wordt met zijn gemene stiefvader en, daarmee, met de duistere geheimen die hij al zijn hele leven met zich meedraagt. Terwijl Philip met zijn verleden afrekent moet hij ook Possum afhandelen, een lelijke marionet die hij in een kist vervoert. Aan de wil van Possum te ontsnappen blijkt echter niet eenvoudig.

avatar van tattoobob
Toffe poster.
Verhaal doet mij denken aan het regie debuut van Theo Maassen maar laat maar komen.

avatar van Psycho-M
Begin toch wel erg benieuwd te worden naar deze nieuwe met Sean Harris.
Helaas nog niets bekend over een NL release datum.

avatar van joolstein
“You showed that to kids!?”

Tjonge wat was deze film gek maar o zo ongelooflijk intens. De sfeer was donker, somber en griezelig en als je bang bent voor spinnen is die intensiteit misschien nog erger. In de film echoot de inspiratie van David Cronenberg’s ‘Spider’ Sean Harris loopt een groot gedeelte van de tijd rond met een weekendtas. Er is niet veel dialoog en vaak is die dialoog op een bevreemde manier. Dit is ook niet een typische horrorfilm, als het al horror is, (het bezit ook drama en een vleugje thriller-element) maar het heeft wel een extreem griezelige sfeer en geef een zwaar gevoel van onbehagen, steeds verder opbouwend tot aan het einde.

Philip, een aan lager wal geraakte poppenspeler die terugkeert naar zijn vervallen ouderlijk huis uit zijn kindertijd, om zich te ontdoen van afschuwelijk ogende pop Possum en tevens geconfronteerd wordt met zijn gemene stiefvader en andere duistere geheimen. De film zit vol bizarre elementen zoals een deur van een kamer die hij niet opent, een pot met snoepjes, een vos, gele en zwarte ballonnen. Daarbij zijn er maar twee acteurs Sean Harris (Mission: Impossible) en Alun Armstrong ( Krull (1983), The Mummy Returns (2001) beide leveren toffe prestaties. Armstrong is uitstekend en zijn karakter past perfect bij het hele gevoel van het huis waarin hij leeft. Harris is ook uitstekend en wordt zelfs nog beter als je gewend ben aan de rare bewegingen die bij zijn gemoedstoestand horen.

Een van de dingen die je meteen opvalt is het uiterlijk van de film, het voelt alsof we terug zijn in het vervallen England van de jaren '70. In combinatie met het prachtig camerawerk van Kit Fraser (Under The Shadow) in een duister palet van blauw, grijs en bruine filters. Zo wordt Philip's hopeloze en geïsoleerde wereld erg mooi uitgebeeld. En dit wordt nog meer versterkt door de score van de BBC Radiophonic Foundation die continu een reeks zenuwslopende tonen en geluiden laat horen.

'Possum' kruipt echt onder je huid en legt daar zijn eieren. De creepy pop nestelt zich in een donkere hoekje van je geest en blijf daar rondhangen op de loer liggend om je te bespringen. Wat deze film tot een huiveringwekkende, claustrofobische, spookachtig nachtmerrie maakt, gedragen door het boeiende, verontrustende spel van Sean Harris. Het is een huiveringwekkende ervaring maar deze duistere slow-burn-terreur is niet voor iedereen,

avatar van Jake the muss
Wat een heerlijke film vond ik dit.....die Sean Harris is me ook een acteur hoor, die man kan ook elke leeftijd spelen. Dat gezicht van hem alleen al draagt de film, ook genoten van hem in oa deliver us from evil.

Ja, zeer knap duister werkje die nog wel even in mijn gedachten blijft hangen, mede door Harris.

Maar je moet wel van dit soort films houden, is zeker niet voor iedereen

Dikke 4 van mij iig

avatar van John Milton
Ok, ik ga hem ook kijken.

avatar van leatherhead
Creepy. Doet wat denken aan The Babadook, alleen is deze film daadwerkelijk eng en lijkt-ie meer geregisseerd door iemand als Lodge Kerrigan. Vies en duister; zo kun je de stijl van deze film het best omschrijven. Vervallen gebouwen, afgebladderde huizen, ranzig behangen muren en rottende houten vloeren, vaak half verhuld door een hoop schaduwwerk. De sfeer is echt intens voelbaar. Ook de bevreemdende tronie van Harris en het personage van Armstrong spelen daar een grote rol in, al is de echte troef van de film uiteraard de 'pop'. Het ding ziet er gruwelijk uit en is verantwoordelijk voor een aantal scenes waar een hoop horrorfilms een puntje aan kunnen zuigen.

Knap en apart debuut van Holness. Geen groots horrorspektakel, maar een unheimische slowburner die echt onder de huid kruipt. Als een soort vreemde droom die nergens op slaat, maar toch in je hoofd blijft zitten. Het mist misschien een beetje aan écht geniale hoogtepunten, maar ik hou het toch op een voorzichtige 4*.

avatar van james_cameron
Surrealistisch werkje dit, niet echt eng maar wel voorzien van een onbehaaglijk sfeertje en enkele verontrustende momenten. Sean Harris is prima in de maffe hoofdrol en het wezen uit de titel is een doeltreffend nare creatie, iets dat je niet hoopt tegen te komen in je nachtmerries. Wel jammer dat de film verder aan de saaie kant is, zonder duidelijke spanningsboog.

avatar van mixmaster
Een heerlijk duister sfeertje en een geweldig spelende Sean Harris.
De film pakte me bij de strot en liet niet meer los, geweldig.

Voer voor psychologen !

avatar van Noodless
Sorry, maar deze film vond ik niks. Genre drama wordt het meest benaderd, maar dan letterlijk bedoeld.
Het mag wel een psychologische film zijn met wat symboliek of wat dan ook, maar hier kon ik niks mee.
Zeer saaie zit zonder enige spannende momenten. Ook qua sfeer wist het me niet te boeien. Ik geef een punt voor de originele nare creatie en 1 punt voor de rol van het hoofdpersonage. 2/10

avatar van Woland
And either way you turn, I'll be there. Open up your skull, and I'll be there. Climbing up the walls...

Apart filmpje, dat lang niet iedereen zal bevallen, maar mij wel. In Possum is het tachtig minuten meegaan in het leven van Philip (een geweldige Sean Harris), die een getraumatiseerd en eenzaam bestaan leidt en getormenteerd wordt door hallucinaties over Possum, een soort van spinachtig poppenmonster die door Philip meegedragen wordt. Het is een traag psychologisch drama, in een donker en vies hoekje van Engeland (Norfolk volgens mij) dat een inkijkje geeft in de eenzame hel die Philips leven is. En dan heb ik het nog niet eens gehad over zijn praktisch enige contact in de wereld, zijn nare, sadistische stiefvader die treffend gespeeld wordt door Alun Armstrong en die me verbazend veel aan Hector Salamanca deed denken. Verwacht geen actie of expliciete horror in deze film; het is een unheimliche, donkere film met een dito sfeer, maar voor de mensen die daar niet vies van zijn is dit een puik werkje.

avatar van Rickyman
Ja, apart filmpje. Zeer somber en duistere hersenspinsels, een geweldige sound, maar het verhaal had wat mij betreft wel iets sterker gemogen, of misschien moest ik gewoon eventjes wennen..

avatar van tattoobob
Deze film bruist van de depri sfeer en dat is best aangenaam om te zien(al klinkt dat best vreemd),bij het kijken van deze film zal je best begrijpen wat ik bedoel.
Top acteerwerk van de twee spelers.....echt heerlijk om naar te kijken.maar inderdaad het verhaal had wat minder saai mogen zijn het is allemaal iets te eentonig.

avatar van huiguh
Woland schreef:

Alun Armstrong en die me verbazend veel aan Hector Salamanca deed denken

was inderdaad ook mijn gedachte

Deprimerend maar ook intrigerend filmpje.
Ondanks de korte speelduur te traag, buiten het deprimerend zijn van de hoofdpersoon gebeurt er te weinig.
Maar toch blijft deze prent in je hoofd zitten, zal m niet snel vergeten. Basis van het verhaal is goed, sfeer is creepy, en het acteerwerk is van bijzonder hoog niveau.

avatar van parcivalis
Erg fijn. Als Possum dan toch bij de horror thuishoort, dan geeft de film het genre iig een goede naam. Een lust voor oog en oor. Acteur Sean Harris is na Harry Brown sowieso al jaren favoriet. Wat een glansrijke carrière bewandelt deze uber-slechterik. Wat een types kan hij neerzetten en welk een duistere karakterrol heeft hij voor Possum in petto! Genieten geblazen in dit inkt zwarte psychodrama.

avatar van DarlingDionne
Qua sfeer een meesterwerkje. Helaas toch iets te slow paced. Dan raak ik afgedwaald en uit die sfeer. Deed mij erg aan Spider denken. (Hoewel ik mijn aandacht daar beter bij kon houden).

avatar van guchte
Crazy psychologische sfeerfilm die eigelijk nergens op slaat , maar toch wel uitblinkt in originaliteit...

avatar van schumacher
Mja, je vind dit goed of niet, dit is minder mijn ding, te traag en saai.

avatar van barcam
Creepy film die blijft nazinderen.
Ongelofelijk hoe men met paar personages zo'n duistere psychologische sfeer kan creëren.
Surrealistische sfeer en dan nog de griezelige 'pop' die voor veel schrikmomenten zorgt.
Geniaal.