Campeones (2018)

Spanje / Mexico
Komedie / Drama

geregisseerd door Javier Fesser en Lourdes Deschamps
met Javier Gutiérrez, Athenea Mata en Juan Margallo

Marco bekleedt de prestigieuze positie van assistent-trainer van het Spaanse basketbalteam. Maar zijn slechte karakter is een probleem. Na een reeks teleurstellingen waarvoor hij de enige verantwoordelijke is, moet Marco een team van geestelijk gehandicapten coachen.

Ik heb ambivalente gevoelens overgehouden aan deze film. Ik moet eerlijk bekennen dat ik enerzijds vaak hartelijk gelachen heb omdat de gedragingen van de zwakbegaafden dikwijls kostelijke scènes opleverden, maar anderzijds voelde ik mij daarbij soms toch wat minder op mijn gemak.
Het gebeuren voor en achter de camera leert wel dat we mensen, die “anders” zijn niet te snel terzijde moeten schuiven en even respectvol moeten behandelen als "normale" mensen.
Hoed af trouwens voor regisseur Javier Fesser, niet alleen voor zijn regie, maar ook voor zijn besluit om te kiezen voor acteurs die ondanks een geestelijke handicap gewoon zichzelf mogen spelen. Dat maakt dit tot een bijzondere, leerzame film. En hij is daarnaast erg grappig.