Evil Genius: The True Story of America's Most Diabolical Bank Heist (2018)

Documentaire / Misdaad
191 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Barbara Schroeder en Trey Borzillieri

In 2003 in Erie, Pennsylvania, werd de aandacht van de natie getrokken door een overval, een angstaanjagende openbare moord en een bizarre verzameling criminelen uit het Midwesten die een kat-en-muis spelen met de FBI. Uiteindelijk wordt een het brein hierachter gevonden. Marjorie Diehl-Armstrong - ooit een schoonheid van de stad, nu een vrouw die worstelt met een psychische aandoening - wordt gearresteerd. Maar 15 jaar later bewijst Evil Genius dat er meer achter de samenzwering en moorden zit dan ooit werd gedacht.

avatar van Drs. DAJA
Interessante docu maar ik had het gevoel dat de maker tegen het einde een aantal zaken over het hoofd ziet en te graag een moralistische conclusie wil trekken.

avatar van david bohm
Het verhaal is behoorlijk interessant en tamelijk bizar. Door de makers wordt een hoop op typisch Amerikaanse wijze gesuggereerd wat niet helemaal wordt waargemaakt. De laatste afleveringen brengen weinig nieuws en voelen tegelijkertijd afgeraffeld aan.
Erg veel talking heads bovendien.

avatar van missl
Bizar verhaal alleen de conclusie is niet volledig en suggestief. Wat jammer is, eerste 2 afleveringen zijn erg spannend en interessant.

avatar van princesspeach
Ik vraag me nogsteeds af hoe hij in de bank rustig een lolly pakt en als Charlie Chaplin de bank uitloopt terwijl hij een bom om zijn nek heeft.. waarschijnlijk dacht hij dat het nep was. Maar ook als het nep zou zijn. Zou je geschrokken zijn van het feit dat je net gedwongen bent door4 man. ? En niet zo vrolijk de bank uitlopen.

Ik geloof ook dat hij min of meer onschuldig is. Ik geloof dat toen hij de pizza bezorgde, hij doodsbang was toen ze de bom uitbrachten, maar dat ze hem aan het denken zetten dat het maar een spelletje was. Ik denk dat de speurtocht * ontworpen kon zijn om hem voldoende te kalmeren om daadwerkelijk door te gaan met de overval. Dit * zou * kunnen zijn waarom hij zo kalm was in de bank, in de rij stond te wachten en zelfs de lolly kreeg.

Verder erg uitgebreide docu dat mij wist te boeien tot het eind.

avatar van Donkerwoud
'Evil Genius' (2018) heeft meer weg van smeuïge exploitatietelevisie in de late avonduurtjes dan diepgravende onderzoeksjournalistiek. Nu is de zogenaamde 'Pizza Bomber Heist' ook wel een erg bizarre en macabere moordzaak. De wat simpele Brian Wells deed ogenschijnlijk mee met een speurtocht toen hij met een nekbom en een provisorische shotgun een bank probeerde te overvallen. Hij werd voor de deur onder schot gehouden door de politie en de explosievendienst was te laat om hem te bevrijden uit zijn penibele situatie. Wells leek zelf het meest verbaasd van iedereen dat de timer werkelijk aftikte naar zijn gruwelijke dood. Deze docuserie zet bijna verlekkerd in op een suggestieve, eenzijdige insteek om Marjorie Diehl-Armstrong neer te zetten als de kwade genius achter dit horrorscenario. Ik zie geen logische reden waarom mannelijke 'co-conspirators' als William Rothstein en Kenneth E. Barnes bij lange na niet zo'n uitvoerige profielschets krijgen als de dame in hun gezelschap. Diehl wordt geportretteerd als een fatale vrouw in de meest klassieke zin: als een brunette met priemende blik, die de vreselijkste dingen gedaan krijgt met haar berekenende verleidingskunsten. Het levert een sensationalistische karikatuur op die seksisme in de hand werkt door steeds haar vrouw-zijn en geestesziekte negatief op de voorgrond te plaatsen.